Gå til innhold

Western Digital og Døde disker?


rvenes

Anbefalte innlegg

"#¤"#=¤)"=#¤ forumlagg

 

Greit nok, disker kan krasje og alle fabrikanter opererer vel dessverre med en viss feilprosent. WD har ganske stor markedsandel, noe som gjør at de er synlig i markedet.

 

Det er et VELDIG godt poeng. Med tanke på den markedsandelen WD har vil jeg påstå at de er veldig stabile sånn sett.

Veldig stabile er vel å ta litt mye i.

 

Det er klart at WD har stor markedsandel som følge av deres tidligere gode rykte, og at ulike feil blir synlige som følge av dette.

 

Det er allikevel skremmende mange som har problemer med enkelte disker (120/200GB), selv med god kjøling og liten ytre fysisk påvirking, noe erfaringer på dette forumet og andre tilsvarende (se eksempelvis ocforums ) viser. Nå har jeg ingen tall på markedsandelen og feilprosenten til WD, men det kunne vært interessant, som følge av fokuset rundt dette, å få opp en poll om hvor mange WD-disker hver enkelt har hatt, og hvor mange av disse det har vært problemer med.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av 3 WD disker jeg har hatt, viser det seg nå at 2 av dem er ødelagt.

Kjøpt: 80 GB: WD800JB 7400 rpm (second edition)

160 GB: WD1600JB 7400 rpm (SE)

200 GB: WD2000JB 7400 rpm (SE)

Nå viser det seg at 200 GB, og 160 GB disken har ødelagte sectorer som ikke kan repareres, så de må byttes. Har til og med snakket med WD support og de ba meg fylle ut et RMA skjema eller noe og sende dem disken, så skulle de sende ny :p

Lenke til kommentar

Hadde en Wd 120 gb som døde

Faren mins wd døde

Min nye begynte å oppføre seg rart, fikk opp "your ide 0 is operating outside normal standards" samme meldingen jeg fikk før den forrige døde.

Er litt bekymret og temmelig skuffet over WD. Blir nok et annet merke på meg om når jeg skal kjøpe flere disker.

Lenke til kommentar
Hvor varme er diskene dine? Under eller over hudtemperatur?

Diskene ligger på ca 50c...

I går røyk det eldste raidet (2*WD 120 SE 8mb cache), mistet 200GB data :-(

 

Ble så irritert at jeg bestilte meg 2 Maxtor 300GB 16MB cache - disse skal stå i Raid 1 (slutt på Raid 0 for mitt vedkommede :-)

 

Wintel

Lenke til kommentar
Hvor varme er diskene dine? Under eller over hudtemperatur?

Diskene ligger på ca 50c...

I går røyk det eldste raidet (2*WD 120 SE 8mb cache), mistet 200GB data :-(

 

Ble så irritert at jeg bestilte meg 2 Maxtor 300GB 16MB cache - disse skal stå i Raid 1 (slutt på Raid 0 for mitt vedkommede :-)

 

Wintel

50 grader er akseptabelt, men bare såvidt. Er ikke mye du skal over dette før det er på tide å gjøre litt 55 grader er vel en normal grense har jeg forstått.

 

Er det forresten noen som har noen ideer til ett godt diskmonitorprogram? Det jeg har nå er veldig bra, bare at det ikke støtter mer en 4 disker, og heller ikke RAID (men det er det ingen(?) som gjør).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg trenger også diskmonitor. Jeg har mindre enn 4 disker. Hvilket bruker du, ATWindsor?

Jeg bruker Hard Drive Inspector, er det beste jeg har funnet hittil, estimererer dødsdatoen for disken din og alt er bare velstand :). Eneste som er dumt er at jeg ikke har funnet none måte å slå av temperaturvisning i tray.

 

Husj også at dødsdatoen er unøyaktig ihvertfall de to første ukene, spesielt om du ikke husker når du kjøpte disken.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til jula 2003 kjøpte jeg 2stk WD2000BB disker. Etter 2-3 mnd røyk den første med tydelige mekaniske problemer. Så etter ca 9 mnd røyk den andre med akkurat samme problem. Og noen uker før jula 2004 ryker disken jeg fikk på garantien med akkurat samme problem som begge de andre. Så mao har jeg to disker som har røket tre ganger på ca ett år. :cry:

 

Har forsjåvidt to WD1600BB produsert på ca samme tid som fungerer utmerket. Og tre stykk WD1200JB som sikkert er minst 4 år gammle som også fungerer helt ok.

Lenke til kommentar

Jeg har en 2 år gammel WD 120 Gigabyte harddisk. Den har fungert og fungerer fint, utenom at den siste uken nå, har det ikke alltid vert at den starter opp raskt nok til at datamaskinen starter opp. Virker som den bare er tregstartet. Er dette kanskje et tegn på at den snart ryker?

 

Jeg overklokker ikke.

Jeg har bare fraktet datamaskinen 1-2 ganger, og da veldig forsiktig.

Den står stødig og blir aldri slått osv :)

Jeg har en vifte like foran harddisken, så den blir aldri særlig varm.

 

Det har hendt et par ganger nå at jeg starter maskinen, men harddisken "snurrer" seg ikke igang før etter endel sekunder... Må i verstefall ta en restart, da går det bra, for da har den allerede komt opp i fart.

 

Er det forresten 2 års reklamasjonstid på en harddisk? Min har akkurat passert 2 år, men bare lurer. Hva kan en forvente?

 

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
iiiiiiiiiik? 400gb disken min dør 13 februar!... Lurer på om det stemmer.

Er jo ein seagate?

Som sagt, tallene de første to ukene er meget unøyaktig, spesielt om kjøpsdatoen ikke er satt/er feil. Ingen gunn til panikk foreløpig, men om ingenting endrer seg før 12. feb så burde du aknskje tenkte på backup ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
iiiiiiiiiik? 400gb disken min dør 13 februar!... Lurer på om det stemmer.

Er jo ein seagate?

 

Stod at den siste WD'n eg har igjen skal DØ snart også!

Du leser SMART-attributter, ser jeg.....ingen grunn til panikk. Følg med attributtene en periode og du vil se at tec forskyves etterhvert...forhåpentligvis.

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...