Janmandelid Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men saken er at familien har en del 8mm filmruller liggende som hadde vært så artig og fått over på dvd, så det jeg lurer på er det noen annen måte å få dette gjort enn å gå til en spesialist og fått jobben gjort der? Ser det er en del annonser på f.eks gulesider, er det noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 hei!du kan få jobben gjort hos en foto foretning i harstad som heter tofoto!de tar ca 500,. for å fylle opp en 30 miutters dvd og ca 1000 kroner for å fylle opp en 60 minutters dvd! Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg har gjort dette selv med familiens 8mm. Bruker mitt Sony dv kamera og filmer av lerretet. Legger inn på data`n, legger til musikk og eventuelle kommentarer på f.eks hendelser og personer. Brenner ut på DVD. Lager menyer. Fornøyd selv med resultatet. Trenger du tips eller hjelp, gi meg en melding... Lenke til kommentar
Janmandelid Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Ja, har tenkt litt på den tanken selv også i og med at jeg sitter med tilgang på et Panasonic 3-CCD DV-kamera, men lurer litt på kvaliteten på dette kontra gjøre det profesjonelt.... Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Litt om de ulike alternativene, priser mm kan du lese om på sidene til Moving Images: http://www.movingimages.no/MovingImages/ Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei Hobbyfotografen, Får du problemer med flimring når du filmer 8mm-filmen? Jeg tenker på at filmen jo vises med en annen frekvens (24bilder pr sek?) enn det kameraet opptar (50 "bilder" pr sek). Hvordan blir kontrast og lysstyrke ol. på ditt opptak. Kanskje greit at ikke videokameraet prøver å kompensere endringer i 8mm-filmen. Jeg har tenkt å prøve det samme selv. Hadde vært kult å ha de gamle filmene på DVD (men ikke så kult at jeg spanderer 1000,-/time) Mvh, S Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 8 mm var vanligvis 16 FPS Super 8 var vanligvis 18 FPS Kamera med lyd brukte ofte 24 FPS Noen kamera hadde valgfritt mellom 8 og 54 FPS Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hei Kristallo, Burde det ikke da bli noe flimring, siden PAL har 50Hz oppdatering, og super 8 har 18FPS? "Omregnet" blir det 4Hz ute av fase. Noen som har noen erfaringer? S Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det vil kunne bli en del flimring ja. Mengden avhenger veldig av fremviseren og kameraet. Hvis kameraet bruker lang lukkertid og fremviseren bare blanker ut bildet i et kort tidsrom så kan det bli bortimot umerkbart. Hvis kameraet bruker kort lukkertid så kan det bli veldig merkbart. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det er mao bare å prøve og se hvordan det blir... For min del drøyer jeg litt. Har fortsatt timevis med uredigert DV-film som venter på at noe skal skje S Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hei Hobbyfotografen, Får du problemer med flimring når du filmer 8mm-filmen? Jeg tenker på at filmen jo vises med en annen frekvens (24bilder pr sek?) enn det kameraet opptar (50 "bilder" pr sek). Hvordan blir kontrast og lysstyrke ol. på ditt opptak. Kanskje greit at ikke videokameraet prøver å kompensere endringer i 8mm-filmen. Jeg har tenkt å prøve det samme selv. Hadde vært kult å ha de gamle filmene på DVD (men ikke så kult at jeg spanderer 1000,-/time) Mvh, S Sent men endelig på nett igjen... Jeg får ingen problemer med flimring eller annet uønsket støy. Måtte bare passe på å slå av "Steady-shot" Valgte et mørkt rom, monterte kamera på stativ og filmet av leretet. Redigerte filmen i Pinnacle Studio 8 den gang, la til musikk og kommentarer. Lykke til Lenke til kommentar
Marialy Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei! Jeg er også interessert i å overføre gammel 8 mm til DVD og prøver å finne et firma som er bra. Er det noen som har prøvd Moving Images som ble nevnt tidligere her? Var det nærmest reklame for eget firma eller var det en anbefaling fra nøytral person? Andre forslag til firma i Oslo? Og tilslutt, prisene ble oppgitt til 2 kr pr meter. Jeg har fått priser i minutter fra andre firma. Hvor mange sek er det på en meter 8 mm? Noen som vet? Takk! Maja Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 ? Var det nærmest reklame for eget firma eller var det en anbefaling fra nøytral person? Hverken eller ! Det var et firma jeg oppdaget som hadde en nettside som forklarte trådstarter litt om hvilke firma som finnes, hvilke muligheter man har osv. ingen interesser i firmaet overhodet. Lenke til kommentar
Marialy Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Nå leste jeg litt grundigere hva som sto på siden til Moving Images. Det ga jo egentlig svar på alle spørsmålene mine. Sammenlikningen ser jo veldig overbevisende ut. Prisene jeg har fått før ligger også høyere enn dette. Jeg prøver dem, jeg! Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Post gjerne erfaringene dine. Sitter med en bunke 8mm selv som jeg ennå ikke har fått digitalisert jeg også... Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Kom tilfeldigvis over en test av overføring fra 8mm til digitalt i et foto/videoblad som lå på en kafe for litt siden (husker ikke hvilket blad det var, men kan sjekke). Der testet de filming med DV-kamera vs. bruk av spesialbygd fremvisermaskin (slik det ser ut til at Moving Images bruker på 8mm) vs. bruk av profesjonell telecine-maskin. Telecine kom best ut, og selskapet de testet var Norsk Smalfilm , som ifølge seg selv er de eneste i Norge som utfører konverteringen med telecine. Har tenkt å sende de 21 super8-filmene vi har, men ikke fått gjort det enda, så har bare denne testen å støtte meg til. Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Kom tilfeldigvis over en test av overføring fra 8mm til digitalt i et foto/videoblad som lå på en kafe for litt siden (husker ikke hvilket blad det var, men kan sjekke). Der testet de filming med DV-kamera vs. bruk av spesialbygd fremvisermaskin (slik det ser ut til at Moving Images bruker på 8mm) vs. bruk av profesjonell telecine-maskin. Telecine kom best ut, og selskapet de testet var Norsk Smalfilm , som ifølge seg selv er de eneste i Norge som utfører konverteringen med telecine. Har tenkt å sende de 21 super8-filmene vi har, men ikke fått gjort det enda, så har bare denne testen å støtte meg til. Tror det var i bladet Digital Foto, om jeg ikke tar helt feil.....for et par måneder siden kanskje.... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Jeg gjenåpner denne tråden igjen, siden det er akkurat hva jeg lurer på. Sitter altså med noen Super8 filmer, og et Sony DCR-pc115e DV kamera. Såvidt jeg husker er det mulighet for å velge 1-16 eller 1-25 hastighet, og i følge Kristallo er altså Super8 18fps... Så hva velger jeg da? Jeg skjønner ikke helt hvordan man uasett kan få dette til og gå syncronisert da men... Jeg trenger egentlig ikke skjønne det, bare det virker Har prøvd litt, og får ganske kraftig lys fluksering, i relativt saktegående "bølger" Jeg skjønner nå at første punkt blir å skru av evetuelle steady shot funksjoner (vet ikke om det var av eller på da jeg prøvde) Men dette med lukketid som Kristello nevner, er det noe man kan justere på DV kameraet? (har liten greie på det kameraet skal jeg innrømme...) Har tidligere blitt anbefalt å lage bildet så lite som mulig på lerret ved filmingen, er det noe dere foto-lærde er eninge om eller? Endret 17. september 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå