eirikhaf Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Da vil det komme en del updates utover, har fått en del av varene og det begynner å skje ting..! Side 3 har siste updates.. eller du kan gå inn på http://home.online.no/~ehafsaas/ Er det noen som har et godt navn å kalle prosjektet..?må vel nesten ha det..? Hvis du driter i hvordan alt skjedde så gå bare nedover et stykke så kommer prosjektet og noen problemer! Her for noen uker siden, en dag jeg skulle se på film, så sa plutselig DVD spiller'n min takk for seg etter mange års hardt arbeid.. .. Hva som skjedde og hvordan vet jeg ikke...men, når en ting ikke fungerer lenger så må man jo åpne å se hva som er inni...og kanskje man kan finne ut hva som ikke fungerer...og man kan klare å fikse det... ...jeg begynner på skruene en etter en, med suksessen jeg hadde med en kassettspiller flere år tilbake i tid i tankene....dekselet er av...ikke mye mekanisk her nei... ...ser meg litt rundt omkring i spilleren..."En sikring!!" ....og tankene ligger fortsatt i "gamledager", "..en gåen sikring går alltids å fikse.."og jeg, så smart som jeg er, finner tak i no sølvpapir og ruller sikringa inn i... (ikkesmart)....egentlig veldi rart at jeg lever den dag idag med all den elektronikken jeg rota meg borti i mine "yngre dager"...men tilbake til DVDspiller'n..satt i kontakten.....*POFF!*....sa det...og d ble ganske mørkt sånn rundt omkring...Jaja....NÅ fungerer ihvertfall ikke Dvd spiller'n lenger....Jeg skrudde på dekselet og satt bort spilleren....vart litt paff kan man si....i forgårs så begynnte jeg å tenke på ny dvdspiller....er kjedelig uten....så jeg begynte å surfe på nettet etter en ny...tenkte på en som støtter divX..men har ikke helt troen på sånne...kommer det ikke hele tiden nye sånne codecs?hvordan skal en divxspiller da kunne klare å spille av alt mulig...? ...men så begynnte jeg å tenke på den gamle....er alt ødelagt eller er det bare PSU'en?...så da var det fram med skrujernet og begynne å skru....demonterte alt....display, knapper, spilleren, osv.. Når jeg hadde skrudd ut selve spilleren så la jeg merke til kablene som koblet den til hovudkortet....jammen var det ikke samma typen som det var i pc'en.... ...da må det vel nesten gå ann å putte den i pc'en da...?...jeg måtte jo prøve.....slo av pc'en..kobla til spilleren..slo på pc'en...hjerte i halsen...ingen ulyder...boot går greit...win kommer opp...åpner min datamaskin...jøss...to spillere..!!putter i en dvd...den spinner....og kommer opp på skjermen...!!filmen fungerer supert..!!musikk cd, mp3 cd, spill cd, Divx og mpeg cd fungere like bra...!!helt vanvittig... ......og da kom ideen om HTPC..siden jeg kunne koble spilleren til en pc. eneste minuset er at dvd"kabinettet" er ikke av det største slaget, og spilleren er midt montert....jeg vil få plass til HD og PSU uten store problemer, mens det som kan bli vanskelig er hvilket hovedkort skal jeg velge...?....har jeg noe valg..? Det eneste hovedkortet jeg har finne som kan passe er et Via Epia N (nano ITX) 12*12cm!, eneste jeg har funnet som vil passe i spilleren, har 13,5*20-25cm å gå på.... http://www.viaembedded.com/product/epia_N_...therboardId=221 noen som vet hva prisen på et sånt kort vil bli..?sånn ca..?har ikke finne noen norske nettbutikker som har det..... selvfølgelig, det blir ikke noe spill pc det her...med onboard grafikk og cpu på rundt/under ghz'en.. noen som har noen kommentarer og tips så tar jeg gjerne imot det.... går det ann å få flere bilder opp på en gang..? muligens feil kategori også....isåfall får en eller annen mod. flytte tråden Endret 2. mars 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Her er et bilde til av dvdspilleren ihvertfall.....det jeg også tenkte litt på var å få knappene på framsiden til å fungere til pc'en, som play/pause/stop/next/prev/open/close/power....+ displayet over skuffen, men der lurer jeg på om jeg skal sette inn et sånn Lcd panel e.l., fordi det som er der har mange sånne faste tegn og sånt, og det er vel litt vanskelig å få til sammen med pc'en....? Endret 18. januar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) ..Og et lite bilde bakfra.....tanken er at kontaktene til hovedkortet kommer ut helt til venstre der audio og video kommer ut....og psu'en helt til høyre der strømkontakten er....er det mulig å få kobla scarten til hovedkortet..?hva med de audio og video kontaktene...? skimter vi et lite Warranty void label til høyre der eller...? Endret 18. januar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
Xell Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Artig prosjekt. Alltid gøy med hardware som går i stykker har du noe som helst plass å gå på under drevet? I så fall kan et micro-atx kort muligens få plass. Hvis ikke er nok miniITX det som er greiest å få tak i i Norge. Fodelen med Via-kortene er at de utvikler lite varme og kan derfor kjøles veldig stille. Passer altså ypperlig å ha i en stue-pc. Edit: kikket litt næremere på bildene og det ser ut for meg som om du kan få plass til noe under drevet ved å modde litt på "støtten" (correct me if I'm wrong ) I så tilfelle kan du få til en micro-ATX løsning med AMD sempron inklusive 512MB ram for under 1500,- på Komplett. Går du for en miniITX løsning blir det for noe dyrere og maskinen er ikke så kraftig, men til gjengjell er det lettere å få den stille. Endret 18. januar 2005 av Xell Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 har tenkt på det....skulle gjerne hatt microatx eller mini itx, men det er ikke mye jeg kan få gjort.....drevet ligger kun 4-5mm over bunnen...festet er nok mulig å modde litt...men da får jeg bare opp i mot en cm ekstra...og det er ikke nok....mini itx er 17*17..hadde kanskje vært mulig hatt hovudkortet opp ned over drevet...?..har ca 3cm å gå på...vil det bli nok..?det spørs vel litt hvor cpu blir liggende....men da blir feste et lite problem også...isåfall kunne jeg prøvd å fått til HK med hengsler..?ville d gått...?sånn at det bare var å løfte det opp når jeg vil gjøre no forandringer...?og bare klappe det igjen når det var ferdi...kanskje...?kan nesten ikke feste det i topplokket på spilleren heller....?...noen som har noen bedre og enklere forslag...? Lenke til kommentar
evil-twin Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Nano-itx er så vidt jeg vet ikke ute på markedet ennå. Men det er ikke lenge til med tanke på at mange webshoper (utenlandske riktignok) har lagt inn kortene i produkt-lista. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25490 Sleng inn det der så har du kommet langt! Nettverkskort, grafikkort og lydkort! Har tenkt litt på et slikt prosjekt selv, men har ikke noe jeg kan ha det i Lykke til Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25490 Sleng inn det der så har du kommet langt! Nettverkskort, grafikkort og lydkort! jeg kjøpte meg det hovedkortet forrige uke. Hvis jeg husker riktig er målene; 19cm*24cm(står på esken..), er ikke helt sikker, men kan sjekke i morgen... så ut som et bra prosjekt , du må lage worklog hvis det blir noe av. Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) har ikke så mye plass at jeg kan hive inni et microatx kort....selvfølgeli...jeg kunne jo laga en helt ny front og flytta drevet ut til siden...men det vil ikke bli like strøkent som det er nå...og nå vil jo alle som ser den tro at det er den gamle dvdspilleren som jeg alltid har hatt liksom... ...det er jo litt av cluet også... skal prøve å få til no worklog greier også så snart jeg kommer igang....! må finne ut hvilke deler jeg skal ha og hvordan det skal bli inni denne saken også... Endret 18. januar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) weeee....idag har jeg bestilt hovedkort...!! http://www.viaembedded.com/product/epia_sp...therboardId=261 ikke billig... ..men verdt det(får vi håpe).... http://www.mini-itx.com/store/ hadde 3 stk tilsalgs idag....kommer ikke i butikken på noen uker ennå... får håpe de fungerer som de skal da...men det vart til at jeg kjøpte mini-itx....gidder ikke vente på nano-itx....og siden det kom det tilbudet idag så slo jeg til... 1,3GHz, opp til 1Gb pc3200, 10/100MbLAN, 5.1lyd, integrert skjermkort, 2xS-ATA, tv-out, ...funker fett til tvpc da... Så da blir det ikke lenge før jeg begynner å mekke.... 6-8dagers leveringstid... kjøpte VFD Display og ATI remote II i samma slengen.... Gleder meg som en unge... får bestille HD og minne snart også da... tenkte litt på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302257&cks=PRL Har egentlig ikke så store krav der..billigst mulig og minst mulig lyd..noen som har noen bedre valg...?blir for det meste som en "filserver" for film og musikk... forskjell på 8 og 16mb cache på HD..?har det noe for seg..?til mitt bruk..? Endret 21. februar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
Inja Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 dette ser jeg frem til. i ditt tilfelle har ikke 2, 8 eller 16 mb cache noe å si. ville heller sett etter en harddisk som bråker lite. Hvis det skal bli dårlig med plass så går det alltid ann å bruke en 2.5t harddisk. Shuttle Silent x 250 w psu vil passe fint til denne HTPC, siden den er liten og nok for pcen din. Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 takker for svar....tenkte litt på en sånn psu også jah... og jeg tror det blir nok plass til 3,5" HD'er også.... Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hvis du skal ha display, er nok et VFD display det beste. Det skal være bedre å se på i mørket og på lang avstand. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Oi! Detta så virkelig interessant ut.. VFD Display er jo best, men også dyrere.. Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) har bestilt VFD...! men faen tenkte ikke så mye over prisen før nå nei... sinnsykt mye dyrere enn et likedan lcd display... 16x2 display... menmen, skal det bli bra, må tilehøret være bra..! blir jo såklart mye bedre...med vfd enn lcd.. Endret 22. februar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hehe, ja.. Hvilket display bestillte du da? Og hvor mye måtte du punge ut med? Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) £149 for HK, £39 for VFD displayet(LCD kosta £19!), og £35 for fjernkontrollen....plus den helvetes momsen...på 25% £1=12.25kr...ca. i følge DNB http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=25 Endret 22. februar 2005 av eirikhaf Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Ja, gode gamle momsen.. Du får prøve å bestille for under 200 shpenn neste gang da.. Er selv på leiting etter et LCD-display.. Men de på hammar er ganske dyre. http://www.xe.com/ucc/ Endret 22. februar 2005 av brainbug90 Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 er ikke enkelt å få et HK under 200 da... Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Neinei, forventa ikke akkurat det heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå