WipeOut- Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Får filserveren min denne uken, og jeg har lest litt rundt på forumet at mange syns linux er så bra til server osv, derfor jeg bestemte meg for å prøve linux på filserveren. Da lurte jeg på hvilken distro som er bra til "filserver" og om noen har guider til hvordan man setter det opp, er nybegynner på linux. Eneste jeg har vert borti før det er debian der jeg satt opp en bnc. Så lurte jeg på om det er vanskelig å styre en filserver med linux fra ei windows maskin. Jeg har også ett raidkort som jeg hadde planer om å få til, men så leser jeg at mange har problemer med at raid i linux. Kom over noe på itpro en dag, link der det stod noe om software raid. Jeg har ett "uekte" ide raid kort til 400kr er software raid ett alternativ da. I og med at det ikke finnes drivere på nettet til ide kortet mitt ? -Wipe Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det eneste jeg kan si er at jeg aldri har hatt problemer med HW støtte for raid kort i FreeBSD. Der funka det fett å sette opp en server med gode 8 disker og 2 raidkort. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det er jo en drøss med tråder om distroer. Let litt rundt og test ut forskjellig. Hva som er best for deg er din egen avgjørelse. Ang. det med raid: Software raid fungerer helt gull, og du vil ikke tape noe ytelse i forhold til de billige kontrollerne. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ...de fleste billige RAID kontrollere er jo faktisk software... Sånn rent bortsett fra at de ikke støtter "standard" config-verktøy, men trenger spesielle drivere etc. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 http://itpro.no/art/2739.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå