Grisu Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei, vi har et 4 brukers-hjemmenettverk, bruker NGT abonnement med 2500/512. Problemer er at mens en kjører DC++ og spesielt laster noe opp (dvs en annen laster ned fra ham), så bremses upstream-hastigheten veldig sterkt, SELV OM ikke all kapasitet er brukt (ogsaa med bare 30 eller 40%!). Det merkes f.eks. når man åpner en nettside (tar 10-20 sekunder til det skjer noe). VoIP-Samtaler blir faktisk umulig, selv om de bruker bare et par prosent av kapasiteten. Vi har en Netopia 3351 router, CNet 5-Port Switch og Sipura SPA-2000 for VoIP. Henger alle paa 100 MBit. Er det noen som kan hjelpe? Takk, Christoph Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Lås Upload farta til DC med NetLimiter! Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Lås Upload farta til DC med NetLimiter! eller kanskje ikke, siden det er ulovlig på mange hubber, og det ødlegger for andre. men så lenge du er på dc++ burde du tåle det der. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Lås Upload farta til DC med NetLimiter! eller kanskje ikke, siden det er ulovlig på mange hubber, og det ødlegger for andre. men så lenge du er på dc++ burde du tåle det der. Ingen hub-admins som kan finne ut om du bruker NetLimiter uansett. Jeg bruker NetLimiter, men har likevel lasta opp dobbelt så mye som jeg har lasta ned. Det er ikke vanskelig å få til, bare la DC++ stå på i bakgrunnen uten grenser når du ikke trenger linjen 100%. Skal du spille, kan du bare sette på en akseptabel grense eller sette DC++ på pause. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) EDIT: *Dette skjer fordi dsl er half duplex.. dvs, den kan ikke sende og motta samtidig.* Dette er feil.. Beklager..DSL er visst full duplex, men det endrer fortsatt ikke mitt poeng. For ADSLkunder er uthastigheten dyrbar! Du vil merke det kraftig om du bruker mye av uploaden på linja di og eneste måten å begrense dette er å ikke sende data med så stor fart. At folk sier at det er juks å bruke netlimiter, kan du ta med en knype salt. Det er tross alt bedre å dele med en hastighet som du kan garantere, enn å strupe linja di helt. Sørg for at du alltid har ca 128kbps upload ubrukt og du vil klare deg fint. Endret 18. januar 2005 av Zamoht Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Lås Upload farta til DC med NetLimiter! eller kanskje ikke, siden det er ulovlig på mange hubber, og det ødlegger for andre. men så lenge du er på dc++ burde du tåle det der. Ingen hub-admins som kan finne ut om du bruker NetLimiter uansett. Jeg bruker NetLimiter, men har likevel lasta opp dobbelt så mye som jeg har lasta ned. Det er ikke vanskelig å få til, bare la DC++ stå på i bakgrunnen uten grenser når du ikke trenger linjen 100%. Skal du spille, kan du bare sette på en akseptabel grense eller sette DC++ på pause. vis du laster ned i 85kbs å admin laster opp i 2kbs av deg, lukter det litt ugler i mosen Lenke til kommentar
slackies Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 At folk sier at det er juks å bruke netlimiter, kan du ta med en knype salt. Hvis alle tenker sånn så eksisterer ikke dc++ mer, netlimiter ødlegger hele systemet. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste, tro du meg. Er sikker på de som utvikler netlimiter for støtte rett fra musikk, film, software bransjen etc.... Disse iglene i systemet (begynner å bli mange) ødlegger for alle. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 At folk sier at det er juks å bruke netlimiter, kan du ta med en knype salt. Hvis alle tenker sånn så eksisterer ikke dc++ mer, netlimiter ødlegger hele systemet. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste, tro du meg. Er sikker på de som utvikler netlimiter for støtte rett fra musikk, film, software bransjen etc.... Disse iglene i systemet (begynner å bli mange) ødlegger for alle. Eh, det er jo omtrent nødvendig å bruke netlimiter, ellers kan du ikke surfe på hw.no engang. Har forresten nesten 0.5 i ratio på dc++, noe som er rimelig bra siden jeg har 5 ganger så mye nedlastingsfart som opplastingsfart.. Det er ADSL linjer som ødelegger dc++ nettverket, ikke netlimiter. Om musikk-bransjen skulle sponse noen, er det telenor og de andre ISPene med 256kbit upload på ADSL linjene sine.. Lenke til kommentar
slackies Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Eh, det er jo omtrent nødvendig å bruke netlimiter, ellers kan du ikke surfe på hw.no engang. Har forresten nesten 0.5 i ratio på dc++, noe som er rimelig bra siden jeg har 5 ganger så mye nedlastingsfart som opplastingsfart.. Det er ADSL linjer som ødelegger dc++ nettverket, ikke netlimiter. Om musikk-bransjen skulle sponse noen, er det telenor og de andre ISPene med 256kbit upload på ADSL linjene sine.. Altså det er prisen du betaler får å bruke dc++ med adsl. Det er andre alternativer som sdsl, det er selvfølgelig dyrere, men skal man surfe samtidig så er det prisen man må betale i norge idag. Den som vil være med på leken, får smake steken... Internett tilbudet i norge kan diskuteres med tanke på hastighet og pris. Men inntil da, så må man nesten bare tåle at du ikke kan surfe og laste ned samtidig med superfart (hvis du da ikke betaler prisen det koster:) Det er en egoistisk tankegang og snurpe ned linja, hvis alle gjør det så er dc++ død. Det som går er og bare skru ned linja et lite hakk med netlimiter, men de færreste gjør det da egoismen tar overhånd. Setter jeg opp noe hub på dc++, så skal jeg love deg at det er et script som sparke ut alle som ikke gir over eks 10 kb/sek , da lukter det netlimiter..... Lenke til kommentar
peach Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg har redusert uploaden min med et par kb/s (fra ca 38kb/s til 32kb/s, ngt 1200/384) , og har med det 90-95% av nedlastingshastigheten. Jeg kan dermed la DC stå på døgnet rundt. Skal jeg spille en sjelden gang skrur jeg ned enda mer, og skrur opp igjen når jeg er ferdig. Fint for meg, og fint for DC-folka. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Eh, det er jo omtrent nødvendig å bruke netlimiter, ellers kan du ikke surfe på hw.no engang. Har forresten nesten 0.5 i ratio på dc++, noe som er rimelig bra siden jeg har 5 ganger så mye nedlastingsfart som opplastingsfart.. Det er ADSL linjer som ødelegger dc++ nettverket, ikke netlimiter. Om musikk-bransjen skulle sponse noen, er det telenor og de andre ISPene med 256kbit upload på ADSL linjene sine.. Altså det er prisen du betaler får å bruke dc++ med adsl. Det er andre alternativer som sdsl, det er selvfølgelig dyrere, men skal man surfe samtidig så er det prisen man må betale i norge idag. Den som vil være med på leken, får smake steken... Internett tilbudet i norge kan diskuteres med tanke på hastighet og pris. Men inntil da, så må man nesten bare tåle at du ikke kan surfe og laste ned samtidig med superfart (hvis du da ikke betaler prisen det koster:) Det er en egoistisk tankegang og snurpe ned linja, hvis alle gjør det så er dc++ død. Det som går er og bare skru ned linja et lite hakk med netlimiter, men de færreste gjør det da egoismen tar overhånd. Setter jeg opp noe hub på dc++, så skal jeg love deg at det er et script som sparke ut alle som ikke gir over eks 10 kb/sek , da lukter det netlimiter..... Jeg mener selvfølgelig ikke å snurpe ned til 2 kb/s eller noe.. Det jeg mener er at om du ikke kutter ned opp-farten med 7-14 kb/s får du dårlig nedlastingsfart, og surfing er umulig. Ergo kan du ikke la dc++ stå og laste opp mer en nødvendig. Dette er mer skadelig en å kutte 20% av uploaden. DC++ med adsl fungerer utmerket om du bruker netlimiter fornuftig. Det hjelper forresten lite med SHDSL om du laster opp i 100% av linjen, for da får du samme problemene som med ADSL.. Lenke til kommentar
mrdanger Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det er da tross alt din egen linja, så om du vil bruke netlimiter, så må du da bare gjøre det, bruk den når du er på nettet selv, og slå den av når du ikke trenger den. da er det ingen som har problem med det.Man behøver jo ikke skru den helt ned, greit å ha igjen kanskje 5 kbit til hver slot da, da har du sikkert nok fritt til å surfe, og skal du spille nettspill, så slår du bare helt ned mens du spiller. Så lett er det Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Opplever samme problem. Selv med Echo-abb fra NGT. Vi er kun to på linjen, og selv uten at noen laster ned fra han som bruker dc++, går ping i taket. Det uploades vel noe fillister og slikt rimelig kontinuerlig kan det virke som...? Skal det spilles online er det kun å stenge dc++ som hjelper. Uten dc har vi rundt 20ms til norske servere, med dc ligger den mellom 100 og 150ms til samme server. Lenke til kommentar
Grisu Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Takk for alle svar. Meningen men min henvendelse var visst ikke å utløse en nettmoral-debatt:-) Jeg trodde heller på noe man kan gjøre teknisk, fordi denne reply-tiden blir så mye lengre i opplastingsretning selv om bare 30-40% av (opplastings)kapasiteten (dvs rundt 20 kB/s) er brukt av DC++! Dvs jeg må skru DC++ virkelig ned til noen få kb/s hvis det skal endre noe. Jeg vurderer å avvikle Telenor-avtalen for telefoni. Men da må det fungere trygt med VoIP, og det er ikke akseptablet hvis jeg må først be de jeg bor sammen med å slå av DC++ før jeg kan ta en samtale. Takk for hjelpet Christoph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå