r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Som noen kanskje har lest i dagbladet så viser det seg (sikkert noen som viste dette fra før, men var litt overraskende, men likevel veldig logisk for meg) at dagens normale tastatur oppsett er sammensatt på den måten at folk skal skrive tregest mulig.. ( Les mer her, scroll ned ) Derfor lurer jeg på om det er noen her som har prøvd et mer logisk oppsett på tastaturet som går ut på at du røsker ut alle tastene, endrer tastatur oppsett i windows (gjelder ikke xp har jeg funnet ut) og setter dem ihop på en annen måte med alle vokalene og andre bokstaver du bruker mest på midten og de du bruker mindre lenger ut.. såkalt Dvorak oppsett Tingen er jo det at mest sansynlig gjelder jo dette kun engelske ord og setninger, og har i tilleg dessverre ikke Æ Ø og Å.. I tilleg så tar det en god stund å lære seg et annet oppsett da, og i tilleg, jo bedre du er med qwerty-tastatur, jo lengre tid tar det å av-venne seg.. noen synspunkt? google it Edit: fant nettop dette: Dvorak på norsk! Endret 17. januar 2005 av r0zie Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 har testet det for noen mndr. siden... men enkelte taster på Logitec'en gikk ikke ann og flytte på, Anti-dvorak!? Så F, J var oppned eller no sånt! Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 jeg tenkte jeg skulle teste nå men orker ikke å flytte på tastene nett enda.. http://home.no.net/sonerds/NoKeys.JPG <- tar så lang tid å sette dem på plass igjen Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det er mange som mener at Dvorak er raskere, men i realiteten blir det langt tregere fordi du bruker ukesvis på å skrive like fort i dvorak som du gjorde i qwerty. Dessuten må du fremdeles bruke qwerty på mange andre maskiner, på jobb, skole, nett-kafe osv. Jeg prøvde dette på nittitallet når Dvorak på Norsk først kom ut, og jeg brukte tre måneder på å lære meg det. Da skrev jeg fremdeles langt raskere på qwerty, så jeg slutta. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 fikk ikke det til å funke, men tror jeg dropper det kan heller ta det når jeg sliter med ergonomi og senebetennelse eller noe Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jepp, har også testa det. Kanskje jeg ikke var tolmodig nok, men jeg klarte aldri å oppnå samme farta som jeg har på qwerty. Dessuten får jeg ikke flytta alle tastene på laptopen. g,h og b er spesiallagde rundt trackpoint musa Riktig også at du fortsatt må bruke qwerty på andre maskiner. Fordelen er jo at du i praksis gjør maskina di ubrukelig for andre som ikke kan dvorak Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Er så vant med qwerty(det var lett å skrive det) så det kommer jo til å ta kjempe lang til å innarbeide et tasteoppsett jeg har brukt i ti år.. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 hoho ja der sa du noe dotcom.. dvorak oppsett + en "konsoll" versjon av unix så har du pcen garantert for deg selv Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det sier seg jo selv at det tar ganske lang tid å lære seg da, tenk på hvor lang tid du har brukt på å skrive på qwerty da! jeg tipper du må holde ut 1/2 - 1 år før du er utlært. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 qwerty standaren min ble satt av timevis med mIRC for et "par" år siden ja lurer på når abkey kommer til lands.. Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tja, et litt sært Linux-oppsett, fluxbox med noen sære hurtig kommandoer og ingen meny + dvorak oppsett på et ellers vanlig qwerty tastatur. Jo takk, skulle gjerne sett den som da skulle snike seg inn å kikke på dataene mine :!: hihi Lenke til kommentar
talisar Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hmm 2x hastigheten lover fyren i artiklen.. skulle likt å se megselv skrive 900+ tegn i minuttet Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Hmm 2x hastigheten lover fyren i artiklen.. skulle likt å se megselv skrive 900+ tegn i minuttet Skryt Eller kanskje ikke så vanskelig hvis du bare holder f.eks a inne Edit: lurer på om du får tilbake pengene hvis du ikke klarer dine 900 tegn per minutt. Endret 17. januar 2005 av EskimoBob Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Poenget vil jeg tro er at det statistisk sett vil gå 2x fortere for personer som nesten ikke har skrevet på pc/skrivemaskiner. Det vil si folk som skal begynne fra scratch uansett, folk som ikke har pc eller aldri bruker det, eller barn som skal begynne å bruke pc. Men oss fleste datainteresserte skriver jo allerede så raskt som det er mulig i forhold hva kroppen vår tillater oss, altså fingrenes hastighet, hjernens hastighet og koordinasjonen mellom disse. De fleste av oss har allerede "makset" ut denne evnen og vil aldri komme til å skrive betydelig fortere senere i livet heller med et qwerty-tastatur. Og i mine øyne gjelder det samme for dvorak. Det er kroppen som er begrensningen i vårt tilfelle, og slik jeg forstår det vil man aldri skrive fortere med dvorak enn qwerty og dermed er det ingen vits i å bruke tid på lære seg abkey. MEN slik jeg forsto artikkelen er det slik at en person som ikke kan noen av oppsettene vil skrive 2x fortere med abkey enn med qwerty rett etter at denne personen har lært det og at det går fortere å lære det. Jeg vil tro at det kan gå fortere enn qwerty så lenge personen fortsatt har et potensiale til å skrive fortere. Fysiske begrensninger tror jeg ikke man kan overvinne med et statistisk lettere oppsett. Mener det er lite vits i det da qwerty er så inngrodd i samfunnet. Noen dager med easytouch gjør susen. Vet ikke om det ga mening eller ikke... Det er ihvertfall min mening. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har ikke prøvd, men kan tenke meg at det vil kunne øke skrivehastigheten. Et tilfeldig eksempel: UGLE. Det skrives i QWERTY med annenhver hånd(på hver bokstav) Da rekker fingrene å bli klar til å trykke ned bokstaven kjappere enn om en og samme finger skal hoppe fra en bokstav til en annen. (dette er min "teori") F.eks det å skrive qwerty raskt uten å se på tasteturet, er for meg ikke helt lett. Blir lett qwertt el. Vil tro at om en lager seg et tastatur der en forsker seg frem til at bokstaver som statistisk sett blir brukt ofte etterhverandre, havner på annenhver høgre/venstre hand. (dårlig setning) At "alle" andre tastatur (nettcafeer, venners pc osv) er QWERTY, bør ikke ha så mye å bety. Når en har lært seg DVORAK eller noe annet slikt, kan en jo det i fingrene. Men må vel da ha et lite program som gjør det lett å bytte mellom qwerty og dvorak etc. Er jo det samme da, hva som står på tastaturet. Bare mine trøtte tanker Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Lærte maskinskriving over 2 år i grunnskolen, og har ikke tenkt å forandre det så lenge jeg lever, med mindre jeg blir tvunget til det. Ærlig talt, det finnes mer nyttige ting å bruke verdifull tid og ressurser på. Talestyring vil uansett ta mer og mer over de neste tiårene. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 kan ikke tenke meg å si "dobbelt-v... a.. a... d.. s!! s!! SPACE!! museknapp en!!" tenker da her på spilling neida.. men jeg har hamret på et tastatur ganske lenge og kan touch osv og jeg vil tro om at jeg lærte meg dvorak systemet like godt som jeg kan qwerty systemet så vil jeg skrive fortrere en jeg gjør nå med qwerty.. spørsmålet er vel bare helst om man gidder å gå gjennom læringsperioden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå