Cerb Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Hei hei Har bestemt meg for å kjøpe meg en filserver, og har flere spørsmål eg ønsker svar på. Leste litt rundt på andre filserver poster å fant til slutt ut att eg overhodet ikkje hadde peilingen, eg trodde liksom det att det går helt kanon med vanlig oppsett, men fikk intrykket av sånn var det ikkje. Mine kriterier er enkle : - Mye harddisk plass. Gjerne med 16mb cache er ikkje så kresen på merke, men vil gjerne høre deres meninger. - Raskt og stabilt system. Tenkte på ett Pentium 4 Basert system med 2.8 Ghz, Xeon blir i dyreste laget - Vertfall 1 GB RAM Skal ha en ok ram som vil klare seg i ett filserver system ------------------------------------------------------------------ Andre spørsmål : Korleis skal eg gjøre det med diskene? Skal dem stå i RAID eller SCSI? Må inrømme att eg overhodet ikkje har peiling. Bør eg kjøre Linux? eller ett nix* basert system? Serverens hovedmål er tross alt å laste ned/fileserving/fillagring osv. Budsjettet er ikkje fastlagt enda, sier bare att eg skal ha det eg trenger, men det er unødvendig å sløse på noe som gir 2% mer ytelse til 2000kr vist dere skjønner Takk på forhånd! Endret 17. januar 2005 av Cerb Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 om du skal kjøre raid eller scsi kommer an på hvor mange disker du ska ha, anbefaler raid 5 hvis du ska ha mer enn 800gb Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Det blir nok mer en 800gb etterhvert ja.. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Anbefaler deg eit (dyrere) kontrollerkort med mange porter, framføre fleire (billigere) kontrollerkort med få porter. F.eks. Highpoint tech 1820A, som er eit 8P SATA-kontrollerkort, med støtte for PCI-X 133. Skal du setje diskene opp i RAID er f.eks. RAID5 å anbefale. *Les meir om forskjellige RAID-oppsett her. Skal du kjøpe nytt hovudkort/CPU anbefaler eg eit kort som har minst eit PCI-X-spor, event. nokre onboard SATA-porter. Mange gode server-HK med innebygd både ein og to Gbit-ethernet-porter, skjermkort og anna nødvendigt. *Anbefaler deg også å lese igjennom denne posten. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) *Relativt* billig lagringsserver med RAID5. HK: Asus P4S800-MX Innebygget LAN og skjermkort, og billig CPU: Celeron D 330 Trengs ikke no mer kraft. RAM: 512MB noname Og siden vi ikke skal gjøre no fancy-schmancy holder dette i massevis. Raidkontroller: Promise FastTrak S150SX4 Veldig god kontroller til en overkommelig pris. Ram til kontroller: 256MB Kingston SDRAM Dette er du NØDT til å ha! 64-256MB ram støttet av kontrolleren, eneste netshop hadde inne HD: Hitachi 250GB SATA Satte opp 4 disker her. CDROM? : En cdrom CDROM trengs jo, så... Og en floppy: En floppy Trengs når en skal legge inn driverne til kontrolleren når en installerer winxp e.l. Kabinett: Chieftec LCX-06 Greit kabinett, stygt, men bra kjøling og grei PSU medfølger. Der får du en grei server å begynne med, til 10 029,- med 736GiB lagringsplass og feiltoleranse Ble litt hastig satt opp så du kan sikkert sette opp noe rimeligere... NB: RAID5 krever min. 3 disker, og det er anbefalt at du setter på "Lazy Write" på denne kontrolleren, øker IO-ytelse en god del. Og jeg ville helst anbefalt et workstation hovedkort, men ettersom dette skulle være billig ble det ikke det. Men kontrolleren her har godt av det da du teoretisk kan øke ytelsen til det dobbelte da den støtter 66Mhz PCI bus (32bit) Og om du ønsker hotswap så har du dette kabinettet (1095,-) Endret 19. januar 2005 av xthal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå