Gå til innhold

bytte vifte i northQ psu

H_Bozz

Anbefalte innlegg

Maskinen er fremdeles ikke lydløs, det får den da heller ikke blitt med 10 vifter, men jeg hører cpu viftene fra der jeg sitter så da er det vel nærliggende å tro at maskinen ikke støyer mer en ca. 12db.

Har du 10 vifter i kabinettet og kan si med sikkerhet at du hører cpu-viften?

Om du har to 12dB-vifter og en 11dB, + alle de andre viftene du nevner, så blir da dette betydelig mer enn 12dB totalt..

12dB + 12dB + 11dB = 16.5dB.

Hvis du mener det er mindre enn 12dB fra der du sitter kan det kanskje være riktig, men effekten måles jo i W/m^3, dvs like ved støykilden..

Mener du like ved der du sitter blir jo effekten betydelig mindre, så ja, men..

Uansett.. Bare pirking dette, supert at det gikk greit for deg og!

Var meget fornøyd selv etter å ha begrenset lyden såpass etter bare noen minutters arbeid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tok rett å slett ut ledningen til vifta i min northQ og koblet den på hovedkortet, så nå kan jeg styre den med programmet speedfan.  Er det foresten fler som mener at den indre regulatoren på northQ ikke virker? prøvde min men den blåste for fult uansett hvor kjølig psu-en var.  :hmm:

Det er nok det som er problemet mitt ihvertfall. Vifta går på full spiker hele tida.

Har sendt mail til Northq, men forventer ikke å få noe vettugt svar. Jeg bytter vifte sjøl, det er lettest. ;)

Det samme skjer her også :no:

Det blåser stiv kuling bak PSU, samtidig som lufta den spytter ut er heilt kald. Til sammenligning er lufta bak PSUen som fulgte med Avance Server Toweret ganske varm - 40 grader C kanskje, men mykje mindre bråk. Den vifta er forresten også temperaturstyr, det er iallefall ein slik sensor på ribba i det minste.

Spørsmål:

Gikk det bra å koble vifta til ein kontakt på HK?

Altså, ingen fancy "self-monitoring-fan-connected-power-on-test" som lager trøbbel i NorthQen?

Edit: Etter å ha lest det innlegget til vidarkri ei gong til ser det ut til at svaret blir JA på første sp. og nei på siste sp. Det lønner seg å lese ja :blush:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Har du 10 vifter i kabinettet og kan si med sikkerhet at du hører cpu-viften?

Om du har to 12dB-vifter og en 11dB, + alle de andre viftene du nevner, så blir da dette betydelig mer enn 12dB totalt..

12dB + 12dB + 11dB = 16.5dB.

Det er kun cpuviftene og powervifta som går på fullt. Alle andre vifter går på laveste mulige hastighet. Men det kan nok stemme det at det til sammen blir 16,5 med de som går på fullt.

En liten oppdatering angående viftebytte i northq'en. Jeg monterte som sagt silenx'en med den medfølgende motstanden som sitter på ledningen mot den passive viftekontrolleren i psu.

NB:

Jeg har nå erfart at vifta da får for lite startspenning.

Jeg har nå dratt kabelen ut av poweret og koblet den til viftestyringa, da starter vifta som den skal. :thumbup:

Lenke til kommentar

har ikke fått modda maskina för nå men men...

Det ble kjempebra i hvertfall! Har 1stk 11db @ psu og 1stk 9db 92mm SilenX på cpu!

Selv om det er musestille i huset er maskina nesten ikke til å höre!

Rekommenderes varmt! ;)

cpu temp ved high load over lang tid går max opp i ca. 50 grader, 2400+@2,4ghz!!

Bruker heatpipe ribbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...