Gå til innhold

bytte vifte i northQ psu

H_Bozz

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvordan det kommer å gå vis jeg bytter ut vifta i en NorthQ psu til en silenX vifte? Blir da enten 40cfm/68 m3/t (11db) eller 58 CFM/98,5 m3/t (13db) vifta.. Er der noen sjanse for at psu'en blir overopphetta?

PSU'en kommer ikke bli belasta på mye mer en 200 watt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hahaha, du kødder? Jeg gjorde det du snakker om på lørdag, jo :p

Min northQ 4001se er helt kjølig med 11db-vifta til SilentX..

Artig å lese at flere er på denne tanken :)

Men regn med noe "jalla-kobling"...

konge! :D

Ers jalla kobling er greit så lenge psu'en funker orntlig! =)

Lenke til kommentar
Kjøpte de på www.coolnsilent.no :)

Må få advare om at de har en uhyggelig pris på frakten.. Men hvis du skal ha flere ting så er det jo greit :)

ok! bestiller nok 2stk fra vendur.com istedet.

Har tenkt meg 1 i psu og en på cpu, sen heatpipe kjoeler til grafikkortet!

ska bli dejlig med kun 2stk 11db vifter i hele maskina =)

Lenke til kommentar
Har tenkt på det samme, og har allerede bestilt en 14dB vifte fra Vendur til å gjøre bytte med jeg..

Måtte du lodde eller noe slikt, eller var det bare å plugge ut den gamle og plugge inn ny vifte?

Jeg lodda litt, for det trengs. Kan jo eventuelt tvinne ledningene, så holder det sikkert..

Inne i psu'en sitter det et lite kretskort som har en 2-pins utgang, mens vifta her en 3 pins inngang. Så det jeg gjorde var å trekke den kabelen som gå ut fra strømforsyningn (med bare en 4-pins molex-kontakt) Så koblet jeg den på vifta inne i psu'en

Håper jeg forklarte greit nok no :p

Lenke til kommentar
Kjøpte de på www.coolnsilent.no :)

Må få advare om at de har en uhyggelig pris på frakten.. Men hvis du skal ha flere ting så er det jo greit :)

dyr frakt? den må du forklare nermere? de er jo svinbillig i forhold til mp.no

kan jo i tillegg få varer sendt som brev uten problemer, og da er jo frakten halvert..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hahaha, du kødder? Jeg gjorde det du snakker om på lørdag, jo :p

Min northQ 4001se er helt kjølig med 11db-vifta til SilentX..

Artig å lese at flere er på denne tanken :)

Men regn med noe "jalla-kobling"...

Hei, hvordan ble støynivået etter at du byttet vifte? :hmm:

Jeg lurer på om jeg skal gjøre det samme med mitt bråkete Northq 4001 power.

Lenke til kommentar
Av produktguiden får NorthQ 4001 bra krittikk at den er helt stille. Fikk vel bra kritikk av overklokking.no også?

Men hvordan kan man finne ut tempereturen i psu?

Den er ikke helt stille, jeg tipper den ligger på rundt 20-22db sånn cirka. Jeg må bremse vifta på poweret for å høre cpu vifta mi som er på 19db.

Skal ta og bytte vifta til en Silenx 11db både i poweret og på cpu, da bør det bli saker.

Det er ikke noe temp overvåking i poweret så der må du nok finne en måte og måle det på.

Lenke til kommentar

Jeg tok rett å slett ut ledningen til vifta i min northQ og koblet den på hovedkortet, så nå kan jeg styre den med programmet speedfan. Er det foresten fler som mener at den indre regulatoren på northQ ikke virker? prøvde min men den blåste for fult uansett hvor kjølig psu-en var. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tok rett å slett ut ledningen til vifta i min northQ og koblet den på hovedkortet, så nå kan jeg styre den med programmet speedfan. Er det foresten fler som mener at den indre regulatoren på northQ ikke virker? prøvde min men den blåste for fult uansett hvor kjølig psu-en var. :hmm:

Det er nok det som er problemet mitt ihvertfall. Vifta går på full spiker hele tida.

Har sendt mail til Northq, men forventer ikke å få noe vettugt svar. Jeg bytter vifte sjøl, det er lettest. ;)

Lenke til kommentar

Satt i Silenx-vifte på min NorthQ på 14db igår jeg, og det gikk jo prima!

Da sitter det en 60mm 8db, en 92mm 10db'ish og 14db'en og det sammen lager ikke mye lyd!

Merket god forskjell på den nye viften og den som sto i før ja!

Og dette var en 14db.. Dvs. det dobbelte av lydnivået på en 11db..

Endret av Hypie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg byttet vifta i Northq poweret med ei 11db silenx. Jeg har også montert 2 12db Papst vifter på cpu og flytta den gamle Northq vifta over til døra.

Maskinen er fremdeles ikke lydløs, det får den da heller ikke blitt med 10 vifter, men jeg hører cpu viftene fra der jeg sitter så da er det vel nærliggende å tro at maskinen ikke støyer mer en ca. 12db. Og jeg kan høre tven nede i første etasje noe jeg ikke har hørt før.

Angående bytte av vifte i poweret så monterte jeg Silenx vifta med den motstanden som følger med på kabelen. Noe litt småskummelt som jeg la merke til var at vifta ikke startet når jeg slo på maskinen, men den kom etter hvert. Antakelig så får den for lite startspenning iogmed at jeg monterte den mot den passive temperatur regulatoren. Den starter dog etter 1 minutt eller så når poweret får opp varmen.

Den orginale vifta fra Northq poweret er som sagt montert i døra med viftestyring.

Den vifta bråker skikkelig bra fra litt over halv hastighet så det er ikke ei god vifte med tanke på støy. Men jeg har den stående på minimum og da er den stille og flytter fremdeles godt med luft.

Alt ialt så begynner dette å ligne på noe, fremdeles så kan det nok gjøres noe med f.eks disk etc. Lurer nå på om jeg skal finne en løsning på et gummioppheng for den da den faktisk er den komponenten som nå fremhever seg mest på støyskalaen.(Det er en Seagate S-ata9

Mulig det blir innkjøp av støymatter i tillegg. Jeg må tenke litt på det da jeg begynner å bli bra fornøyd med lydnivået slik det er.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...