Gå til innhold

Innstallere nettverket i Slackware Linux

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat innstallert slackware på en stasjonær pc her, men jeg får ikke til nettverket. Jeg har ett trådløst nettverk hjemme, men når jeg skriver iwconfig får jeg bare opp: "no wireless extensions". Hva må jeg gjøre? Trenger jeg egne drivere for å få brukt kortet?

Kortet er et: SMC2804W. 54g kort

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er du heldig er det versjon 1, som funker med prism54, er det versjon 2, må du bruke ndiswrapper.

Hmm... Versjon 1 eller 2 av hva?

Av prism-chipsettet.

Det vet jeg ikke. Hvor finner jeg ut dette?

Dette er den infoen jeg har om kortet:

SMC2802W 54 Mbps 2,4 Ghz wireless pci adapter

Lenke til kommentar
whereis lspci= Får jeg bare opp ispci: og så kommer det opp en ny kommandolinje.

/path/to/lspci -v= There is no such file or directory.

Kanskje jeg bare skal prøve med det prsim greiene og se om det fungerer?

Det høres lurt ut. Verdt et forsøk. Det ville i hvert fall jeg gjort.

Lenke til kommentar
whereis lspci=  Får jeg bare opp ispci: og så kommer det opp en ny kommandolinje.

/path/to/lspci -v= There is no such file or directory.

Kanskje jeg bare skal prøve med det prsim greiene og se om det fungerer?

Det høres lurt ut. Verdt et forsøk. Det ville i hvert fall jeg gjort.

Er det vanskelig å gjøre det da? Noen som har en link eller kan gi meg litt hjelp?

Lenke til kommentar
lspci -v

Command not found

håper du er root?

$ su -

http://prism54.org/

SMC2804WBR 89.58 % SUCCESS-RATE

SMC2804WBR-G 82.76 % SUCCESS-RATE

ellers er ikke ndiswrapper så veldig vanskelig å sette opp om nødvendig.

Men jeg tror kanskje du har valgt feil distro, slackware er ikke helt for begynnere. Selv starta jeg med det, men er blitt lat i det siste og bruker nå fedora core 3. Er ikke alltid like lett å gå fra windows til en tilnermet bare kommandolinje-basert distro. GUI er nok tingen for deg, og der har du fortsatt et hav av distroer å velge mellom! :thumbup:

Lenke til kommentar
lspci -v

Command not found

håper du er root?

$ su -

http://prism54.org/

SMC2804WBR 89.58 % SUCCESS-RATE

SMC2804WBR-G 82.76 % SUCCESS-RATE

ellers er ikke ndiswrapper så veldig vanskelig å sette opp om nødvendig.

Men jeg tror kanskje du har valgt feil distro, slackware er ikke helt for begynnere. Selv starta jeg med det, men er blitt lat i det siste og bruker nå fedora core 3. Er ikke alltid like lett å gå fra windows til en tilnermet bare kommandolinje-basert distro. GUI er nok tingen for deg, og der har du fortsatt et hav av distroer å velge mellom! :thumbup:

Ja.. men er det noe lettere å konfigurere nettverket i andre distroer a? Burdre vel skifte distro da, men hvilken distro støtter kortet mitt? og hvilken er å anbefale?

Ja, jeg er root..

Lenke til kommentar

Det kan være lettere å sette det opp i andre distroer pga at da har du et gui å jobbe med. Men om du bestemmer deg for å kjøre prism54-driveren eller ndiswrapper, så går jo det på ett ut hvilket distro du kjører. Det blir kommandolinje-installering uansett.

Last ned prism54 fra prism54.org, og les redme-filen/install-filen. Der står det hvordan du legger det inn.

Ang. støtte for kortet ditt, så har ikke det noe med hvilken distro du kjører å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...