flodhest Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei! Jeg var så heldig å få meg et digitalkamera til jul. Har tatt endel bilder til nå, men jeg kom på at det er en fordel å lytte til erfarne "fjellfolk". Hvordan tar dere gode bilder? Hvordan få et bilde til å se bra ut ved hjelp av photoshop? Eksempel. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvordan ta gode bilder? Ta mange bilder, prøv deg fram, lær deg å bruke kameraet. Prøv å se verden på en ny måte. Tenk gjennom hva du vil vise fram. Er det noe spesielt du ønsker å få folk til å se på og tenke på, noe du vil at folk skal legge merke til? Øv deg på lyssetting, bruk det som finnes av lys, fra sola, fra solnedgangen, gjennom vinduet, fra lamper etc. Se på andres bilder! Kjøp en fotobok, eller lei en på biblioteket. Det finnes bøker som omhandler både teknikk (lukkertider, blenderåpninger, spesialteknikker etc) og komposisjon (hva man skal se etter, hvordan framheve spesielle ting vha komposisjon, etc). Det er full mulig å gjøre bildene bedre i Photoshop, men det første du må gjøre er å skaffe deg gode utgangspunkt (ta gode bilder), deretter kan du jobbe videre med det i Photoshop.. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Fornuftige ord. Er det noe spesielt jeg bør huske på? Når bør man bruke blitz, når bør man ikke, feks? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Fornuftige ord. Er det noe spesielt jeg bør huske på? Når bør man bruke blitz, når bør man ikke, feks? Ikke frekt ment, men prøv deg frem Klart en kan lese seg til mye men jeg har ivertfall lært mye bare ved å prøve å ta f.eks bilder både med og uten blitz, av samme motiv, og senere se forskjeller. F.eks på konserter vil blitzen ofte ødelegge de lyseffektene som er der, og om der er "discorøyk" kan bildet bli helt tåkete om en bruker blitz. Bruker blitz når motivet er innen noen meter ifra. Men ofte får bildene en finere farge av å bli tatt uten blitz. F.eks et juletre er ikke særlig koselig i blitz-lys. Selv ute i solskinn kan en bruke blitz, f.eks om en tar bilder av personer som har solen i ryggen. Blitzen kan da fjerne skygge i ansiktet. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Ah, takk for at dere hjelper meg et par skritt på vei. Innendørs med normalt god belysning føler jeg at det blir bedre resultater uten blitz, men man må passe på å holde kameraet i ro. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Ah, takk for at dere hjelper meg et par skritt på vei. Innendørs med normalt god belysning føler jeg at det blir bedre resultater uten blitz, men man må passe på å holde kameraet i ro. Jepp, kjøp deg gjerne et lomme-stativ som du kan sette på et bord/veggseksjon eller noe. Pris: 40-60 kroner. (bare et tips) Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Jøss, ikke mer nei. Da er det bare for meg å løpe og kjøpe. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Helt riktig som du gjør her. Komme med noen spørsmål, få noen tips, gå i gang med fotograferinga - prøve & feile. En ting er ihvertfall helt sikkert - det er jækla morro! Og tar du mye bilder, er innom her og snoker til deg noen tips, melder deg på en fotoside som f.eks "Dotten", er det utrolig fort man lærer. Og jo mer man lærer, jo mer morro blir det. Og det flotte er at man aldri blir utlært. En hobby for livet for mange. F828 Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Dei har lommstativ på elkjop til 100 kr Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=363437&hl= Har nå tatt et par bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå