Gå til innhold

Spørsmål angående Antec Sonata.

Anbefalte innlegg

Min Antec PSU hadde bare 1 vifte, nemlig utblåsning..:dontgetit: mulig det er ulike modeller montert på kabinettene.

Når det gjelder dissing av Tagan, så er nok ikke resten av verden enig med deg.. greier ikke å finne en dårlig anmeldelse av disse PSU-ene. De får skryt over alt, og førsteinntrykket mitt er også bra.

Se her, hvor Tagan banker Antec i duell :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, Jeg "disser" ikke Tagan. :cool:

Jeg vil bare ha det som er bra og stille :w00t:

Veldig bra link. Leser igjennom nå...

Legger merke til ting som:

If you have lots of storage devices, I will recommend Tagan 480W.

Vel, det har ikke jeg. Og har ikke tenkt å ha det heller. Så her kommer ting som..

Cables are long enough to reach everywhere of your casing og

Lots of molex connectors, enough for 12 hard disks (totalt unødvendig for min del!)

On the other hand, if you do not need so many power connectors in future, your casing will be more spacious with Antec TruePower 480W. You will not have a big bundle of cables coiled around in the casing :thumbup:

Men Antec Truepower har bare 1 vifte.. og Tagan har 2.

Det hjelper nok mer med 2 vifter!

Men lurer på om det ville være fornuftig å borre endel hull i min bånnplate (på PSUn). Slik at den lettere kan dra igjennom luft. (kommentar?)

Lenke til kommentar

Det som solgte Tagan til meg var denne kommentaren: Least noisy PSU we have ever came across :thumbup:

Angående boring av hull, så tviler jeg på at det er nødvendig, siden du har en kabinettvifte rett ved CPU uansett, som skyfler ut luft. Har aldri hatt problemer med temperatur, selv med en heller middelmådig CPU-kjøler. Foretrekker at PSU bruker kaldere luft og kan kjøre på lavere turtall.

Lenke til kommentar
At SilenX 350w <14 dBA iXtrema PRO PSU har et lavt støynivå målt fra 1m avstand - har ikke så mye å si. Det er mer viktig hva folk oppfatter. OG spesielt hvordan den oppfører seg i en PC kasse. Eks. så vil jo vifta gå mye raskere når pcn blir varm.. som igjen øker støynivået. Jeg tror: Denne målingen er nok foretatt på en "bar bakke", og uten noe form for varme fra andre komponenter - og heller ikke "kjørt i 5 timer for å se hvordan den oppfører seg.

Ja, men i produktbeskrivelsen fra SilenX står det "With a true <14 dBA noise level from 1m, it will blow away any other so-called "silent" power supply on the market today. Zalman? Nexus? Seasonic? There's no comparison. Under load, the difference gets even wider!"

Man skal selvsagt ta slike "egne tester" fra produsentene selv med en stor klype salt, men det høres jo unektelig bra ut, selv om det skulle være en smule overdrevet... Og ja, jeg er helt klar over - og enig i - at det er hva man putter PSU'en inn i som avgjør til syvende og sist når det gjelder støy.

Nei - jeg vill nok se noen tester av den før jeg kjøper!

Her er noen tester av SilenX PSU'er, riktignok plukket ut av dem selv, men jeg har også lest noen positive som ikke er listet der.

Ang. å dra inn varmluft: Min Tagan har innsug bak og utblåsning foran, så den drar ikke inn luft fra prosessor... Det er vel en fordel for PSU-en 

Det er nettopp dette SilenX sier også, og at det bl.a. er derfor de klarer å holde PSU kald og dermed holde viftehastigheten og støyen nede. Men de sier også at man derfor må bra ventilasjon i kabinettet forøvrig, slik at en kabinettvifte i bakkant nermes er nødvendig.

Jeg tror; at om man tar den varmen som kommer fra prosessoren og drar den ut med en gang - så vil man kunne få et kjøligere kabinett, og dermed kan viftene gå saktere.

Høres fornuftig ut, spør du meg. Det enkle er ofte det beste! m men det vil nok variere litt fra kabbis til kabbis.

Enda mer quoting...

Det som solgte Tagan til meg var denne kommentaren: Least noisy PSU we have ever came across

Problemet mitt er at slike kommentarer står det i over hundre PSU-tester. Til og med av samme testere, fordi de alltid tester en ny som de mener er "enda stillere" eller "like stille" som noe de har testet før. Slikt gjør det ekstra vanskelig.

Ang. å borre hull i PSU så kan det kanskje virke mot sin hensikt, uten at jeg vet for mye om det. Noe av "dragsuget" eller "tunneleffekten" for luftstrømmen inni PSU kan forsvinne. Dessuten antar jeg at mange hull skaper mer usystematisk luftstrøm og mer friksjon og turbulens, noe som kan gi mer sus? Men dette er bare en teori!

FOr min del, vurderer jeg veldig sterkt å hoppe på en NorthQ Denne er billig, og de fleste er godt fornøyde. Uansett vil den bråke langt mer enn den jeg har i dag, så det vil uansett være en stor forbedring. Til den prisen blir det ingen katastrofe, kan evt bruke den i reserve.

Men det som virkelig får meg overbevist, er disse kommentarene fra Overklokking.no's test:

"Støynivået på 12 til 17dB er nok ikke langt fra sannheten, dessverre har vi ikke tilstrekkelige måleinstrument for å verifisere om tallene stemmer eller ikke. Vi har derimot ingen grunn til å tvile på NorthQ, strømforsyningen blir nemlig enkelt og greit overdøvet av alle andre komponenter i maskinen. Skal man ha et lavere støynivå en dette ser man på passive løsninger... ;)

(...)

NorthQ NQ4001S er en stabil og utrolig stillegående strømforsyning som gir inntrykket av god kvalitet og pålitelighet

(...)

I drift er strømforsyningen den absolutt mest stillegående strømforsyningen jeg personlig har vært borti, denne kunne nesten ha stilt som en utfordrer mot min vannkjølte strømforsyning!" :D

EDIT: Noen som vet om den NorthQ PSU'en som overklokking testet er den samme som Komplett og PC Utstyr har? Overklokking sin heter 4001S, mens Komplett sin heter bare 4001. Kanskje S'en bare står for Silent? De ser like ut bortsett fra fargen.

Endret av legofred
Lenke til kommentar
Ang. å borre hull i PSU så kan det kanskje virke mot sin hensikt, uten at jeg vet for mye om det. Noe av "dragsuget" eller "tunneleffekten" for luftstrømmen inni PSU kan forsvinne. Dessuten antar jeg at mange hull skaper mer usystematisk luftstrøm og mer friksjon og turbulens, noe som kan gi mer sus? Men dette er bare en teori!

:yes: Er enig der. Dette kan kanskje gjøre at en får andre suse-effekter når viften går. Og at dragsuget som skal gjøre at komponentene i PSU ikke kjøles nok.

Så godt poeng at jeg tror jeg ikke skal lage noen hull i den.

PSU Antec Truepower 380W

Mitt power har begynt å lage slike whooo....whooo lyder.

Forferdelig irriterende. Dette må være en feil. Kabinettet er 7 måneder gammelt.

Skal ta kontakt med butikken.

:cry: (ifølge teksten fra antec sine websider)

As with any product, it should be expected that component parts, moving parts, wheels, etc. will show wear with use over time, and eventually may need to be refurbished or replaced. This type of normal wear and tear is not covered by our warranty, but we will always be happy to provide you with prompt, high-quality repair service at a nominal cost.

Det betyr at jeg ikke kan få fikset det gratis, og at det heller ikke går på garantien. (sukk) Jeg får heller åpne PSU og sette inn en annen ny vifte. :innocent:

Uansett vil den bråke langt mer enn den jeg har i dag, så det vil uansett være en stor forbedring.

--- hehe, regner med at du skrev feil her :D

Tester

Det som irriterer meg er at de som tester ikke kan gjemføre produktene når de omtaler produktet. At et produkt er stille i seg selv, sier jo ikke så mye...

Men om man forklarer at produktet er stillere enn navn,navn,navn ... så får man fort en bedre oppfattelse av produktets kvalitet!

Ah, tviler jo på at en vifte kan stille mot en vannkjøling :dribble:

Men,.. uansett har jeg med tid og stund (senere altså) tenkt å kjøpe dette Zalman Respirator 1. Jeg overklokker ikke.. men ønsker det mest stille som mulig!

NorthQ virker bra....kanskje

(men jeg er ikke helt overbevist når jeg leser ting som:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123271&view=detailed:

.....andre har bemerket brumming i strømforsyninga...det har jeg ikke registrert.mulig at trafoen i den brummer ved ekstra høy belastning-noe som ikke er unormalt..

Endret av stighenning
Lenke til kommentar
Uansett vil den bråke langt mer enn den jeg har i dag, så det vil uansett være en stor forbedring.

--- hehe, regner med at du skrev feil her 

Jo, jeg vil faktisk ha en mer bråkete maskin, slik at jeg lett kan høre om den er på eller ikke! :roll: OK, feilen er rettet! :D

NorthQ virker bra....kanskje

(men jeg er ikke helt overbevist når jeg leser ting som:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123271&view=detailed:

.....andre har bemerket brumming i strømforsyninga...det har jeg ikke registrert.mulig at trafoen i den brummer ved ekstra høy belastning-noe som ikke er unormalt..

Hvem disse "andre" er, vet ikke jeg, bortsett fra han ene. Har vanskelig for å tro at den brummer særlig ved normalt bruk, da hadde andre kommentert det. Uansett er det knapt nok et eneste dataprodukt i verden som alle er helt fornøyd med.

Ender nok opp med vannkjøling på meg også, men sikkert ikke nå, men før eller senere vil jeg ha det helt stille

Lenke til kommentar

For å si det slik. Min PSU har begynt å lage slike whooo....whooo....whoo... lyder.

Forferdelig irriterende.

Har skrevet til antec, og håper jeg kan få reklamert, eller byttet vifte invendig i PSUn. :roll:

Uansett. Kommer jeg nok til å kjøpe meg en annen PSU.

Har mest lyst til å kjøpe NX-3000. Den er billig og har jo nesten best i test hos http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html.

Lenke til kommentar

Er ikke NX-3500 enda et hakk stillere? Mener å ha lest det, de har vel tested den og, husker jeg ikke feil? Kanskje den er dyrere. Andre enn Mamoz som selger dem her i landet?

EDIT: Husket visst feil. De har NX-3500 enda lenger ned på listen, og NX-4000 (400W) er enda mer bråkete enn det igjen.

Interessant også i den oversikten at SilenX strømforsyningen ikke kommer så eksepsjonelt godt ut der.

Nesten så jeg begynner å lure på om jeg skal gå for Nexus Breeze i stedenfor. BAre så irriterende at det ikke har harddiskdemping og deksler til CD-rom og diskettstasjon. Det er derfor jeg liker Sonata bedre. Lurer på hvilke som holder best på støy....

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...