Jabbala Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Hei. Vurderer sterkt å kjøpe et nytt kabinett ettersom jeg har et chieftec miditower som er unødvendig stort og tungt. Vurderer et Atec Sonata. Noen som har erfaringer med dette? Lurer også på om skjermkortet mitt et Club3d 6800 kort får plass inne i dette.... På mitt chieftec kabinett måtte jeg flytte en harddisk opp ett hakk for å få plass til kortet, gjorde jeg ikke dette krasjet "strømplugget" til skjermkortet met harddisken, ser at harddisk løsningen på Antec kabinettet står på skrå. Lurer dermed på om jeg får inn skjermkortet eller om "strømplugget" blir å krasje i brønnene. edit: Prøvde å fikse link men som den nooben jeg er fikk jeg det ikke til og la den her istede Endret 17. januar 2005 av Jabbala Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hehe, linken din er til han som hadde en spiker inni hodet, på vg. Fiks link Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Hehe, linken din er til han som hadde en spiker inni hodet, på vg.Fiks link Da var link "fikset" Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg har ingen erfaring med dette kabinettet, men jeg er nesten 100% sikker på at du får plass til skjermkortet ditt inni det kabinettet. Tviler sterkt på at det er så enormt langt, selv med strømkontakt tilkoblet. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Jeg har Sonata. Du får nok plass til skjermkortet! Men du får ikke plass til noen 120mm vifte på CPUn. Kassen er tung og stillegående. Flott design. Bra harddisk løsning. Men gi oss eksakte mål av kortet, så kan jeg måle! Endret 18. januar 2005 av stighenning Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg har ingen erfaring med dette kabinettet, men jeg er nesten 100% sikker på at du får plass til skjermkortet ditt inni det kabinettet.Tviler sterkt på at det er så enormt langt, selv med strømkontakt tilkoblet. Nesten 100 % sikker? Kan du nesten vedde livet ditt på det? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Men gi oss eksakte mål av kortet, så kan jeg måle! Selve printkortet er ~ 22 cm langt. Så må du legge til en cm og to for drevkontakten som skal i bak. I mitt Chieftec Dragon-kabinett kan jeg ikke ha en disk rett ovenfor kortet. Det er ikke behagelig å fikle med kabler og sånt i nærheten av mitt kort, men jeg har til alt overmål NV5 i tillegg. Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Men gi oss eksakte mål av kortet, så kan jeg måle! Selve printkortet er ~ 22 cm langt. Så må du legge til en cm og to for drevkontakten som skal i bak. I mitt Chieftec Dragon-kabinett kan jeg ikke ha en disk rett ovenfor kortet. Det er ikke behagelig å fikle med kabler og sånt i nærheten av mitt kort, men jeg har til alt overmål NV5 i tillegg. Slik ser det ut inni maskina mi også Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det er 27 cm fra metalet bak på kassen, til harddiskene forran... Så det er godt om plass! Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 PreZiDenT Skrevet 18/01/2005 : 15:35 QUOTE (Moltrez @ 18/01/2005 : 13:20) Jeg har ingen erfaring med dette kabinettet, men jeg er nesten 100% sikker på at du får plass til skjermkortet ditt inni det kabinettet. Tviler sterkt på at det er så enormt langt, selv med strømkontakt tilkoblet. Nesten 100 % sikker? Kan du nesten vedde livet ditt på det? Jeg stoler på stighenning, så da sier jeg ja Lenke til kommentar
homarus Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg har dette kabinettet og det er ikke noe problem å få plass til skjermkortet ditt. Selv har jeg et MSI 6800 i min maskin. Siden harddiskene slottes inn normalt på kabinettets dybde, dvs vendt 90 grader i forhold til hvordan du har hardiskene i dag, betyr det at du vil få det litt romsligere i bakkant av hovedkortet (forutsetning at kabinettene er like dype). Synes ikke kabinettet er spesielt lite, men det er kanskje mindre enn ditt chieftech. Hvis du skal bruke strømforsyningen som følger med så er den helt grei, men jeg synes den kunne være stillere. Viften på strømforsyningen er varmeregulert, og det samme er 120mm viften på baksiden. Personlig kunne jeg tenkt meg og hatt muligheten til å styre disse viftene i bios eller software. Det er tilrettelagt for 120mm vifte i front, og det er støvfilter foran luftinntaket. Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 homarus; Hei, Så du har også sonata.. Lurer på å bytte denne Truepower 380W som følger med.. Enten til et Nexus NX-3000 eller en Enermax 470... men vet ikke helt. Har du noen kommentarer til det ? Ps; går det ikke å kjøpe til sånne kontrollere.. (FANMATE2, til Zalman), og bruke denne til å regulerer ned hastigheten på 120mm viften bak.. ? Lenke til kommentar
homarus Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 stighenning Ja, jeg har hatt en Sonata i ca 4 mnd nå. Jeg har også vurdert annen strømforsyning, men jeg har ikke undersøkt det noe næremere. Jeg har derfor ikke noen spesielle kommetarer, dessverre. Jeg kan ikke mye om strømforsyninger heller, men jeg kan jo driste meg til å kommentere True Power 380 og hvorfor vurdere å bytte. - 380 W kan kanskje bli litt lite effekt på enkelte systemer. Det er vel ønskelig å ikke overgå 60-70% av max effekt for å redusere belastning og varmeutvikling. Temperaturen hos meg er vanligvis opp mot og litt over 50 grader, og da synes jeg det larmer for mye. - Personlig ønsker jeg å kunne kontrollere viften på strømforsyningen i Windows eller BIOS, mens Truepower har innebygd regulering. Vet ikke om det fnnes strømforsyninger der dette er mulig. Angående regulering av viften bak, så er det sikkert mulig å styre denne vha av viftestyring. Default og det som er anbefalt i manualen er jo at den skal kobles til "truepower" kontakten fra strømforsyningen. På sikt har jeg planer om å handle meg en 120mm for å ha i front og prøve å mekke/bytte ut bakviften slik at jeg kan regulere viftene med et viftestyringspanel, f.eks. dette. Jeg har også lest at et av de største ankepuntkene mot sonata var det dårlige luftinntaket (dårlig gjennomstrømning forbi dekslet). Ellers er jeg meget godt fornøyd med kabinettet. Genail harddiskløsnig og det er stilrent og pent Lenke til kommentar
legofred Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Lurer på hvordan denne Truepower 380W er støymessig i forhold til Nexus NX-3500. Jeg kommer til å kjøpe Sonata uten strømforsyning, men lurer på hvilken strømforsyning jeg skal ha. Blir vel enten Nexus NX-3500, NorthQ Silent 400, bZerk 500w eller SilenX 350w <14 dBA iXtrema PRO PSU. Sistnevnte frister mest. De hevder jo at den har en faktisk støy på 14 dba 1m fra enheten. Et viktig poeng er jo også at støyen kan bli både verre og bedre etter hva man putter PSU'en inn i, med tanke på luftstrømmer. Vet ikke hva som er lurest. Noen av de nevnte PSU'ene har jo 12cm vifte i bunn. Hva som skjer når denne vil krangle med kabinettviften (bak) om hvem som skal suge ut luften fra kabinettet vet jeg ikke, heller ikke hva som skjer når CPU-viften "blander seg inn"... EDIT: Ble kanskje litt off topic dette, men noen kom inn på PSU... Endret 19. januar 2005 av legofred Lenke til kommentar
haarod Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 legofred, tror ikke det skal by på noen problemer. Eneste blir vel at de kommer til å "dele" på å dra ut luft, men når den vifta under PSU'en tar luft fra CPU vifta så kommer det jo varm luft inn i PSU'en da. Lenke til kommentar
legofred Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Eneste blir vel at de kommer til å "dele" på å dra ut luft, men når den vifta under PSU'en tar luft fra CPU vifta så kommer det jo varm luft inn i PSU'en da. Blir det egentlig så fryktelig varm luft fra CPU, da? Og bakviften tar seg vel av sitt. Når først de PSU'ene er konstruert som de er med vifte i bunn, så må de vel tåle såpass varme? Nok en ting å gruble på... Lenke til kommentar
haarod Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Tror ikke det skal bli noe problem. Lufta som kommer fra CPU er ganske varm, men blir ikke noe merkbart problem. Så kjør i vei og skaff deg ny PSU Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Har hatt Antec Sonata i 1 år og 3 mnd, og i dag byttet jeg PSU og kabinettvifte. Nå er det plutselig mye roligere arbeidsforhold her! Mulig den originale kabinettvifta ga mer støy fra seg enn en ny en pga støv og skit, ikke vet jeg, men den nye Misten er i hvert fall mye stillere. Puttet også inn en Tagan 480W, som også er merkbart stillere enn den originale PSU-en (som ikke bråker SÅ mye, men mer enn nødvendig). Var kabinettvifta som var den største synderen i mitt kabinett. Ang. å dra inn varmluft: Min Tagan har innsug bak og utblåsning foran, så den drar ikke inn luft fra prosessor... Det er vel en fordel for PSU-en Endret 20. januar 2005 av Kalahari Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) homarus; 380W burde holde for de fleste. (men kanskje ikke de som har tower) Som du ser i spec. min(nederste linjen), så skal det jeg har drives helt greit med en 380W. Faktisk burde 300W holde.. (var det en som sa..) Min CPU holder seg rundt 44C hele tiden. Så det har mye å si hvilken CPU vifte du bruker. Jeg byttet selv fra en Zalman 7000 AlCu vifte til en ren Zalman 7000B-Cu vifte. Forskjellen jeg har opplevd er at gradene på CPUn holder seg på 44. Før kunne den svinge fra 44-55C. Enig med deg - at det burde vært noen kontrollere til disse viftene! Man kan jo f.eks koble en FANMATE2 på den bakerste 120mm viften. Jeg har også kjøpt en PAPST 4412FGL (26dBA, 1600rpm). Men når jeg satt i den, syntes jeg kasse bråkte for mye Så jeg valgte å ikke sette den i. Men har jo lest et sted at man kan sette den viften forran i kabinettet. I plastdekselet.. men hvor da ? Og sånt viftestyrings greier er bare "fansy". Bruk heller pengene på en FANMATE2, som du setter på laveste nivå, og kjøp en bra stillegående 120mm vifte. Jeg er overbevisst om at det må finnes vifter som er mer stillegående en Papst. legofred; kjøpe sonata uten strømforsyning vil jeg også anbefale! (om du vil ha en stille PC som mulig) NX-3000 har jo fått veldig bra kritikk på www.silentpcreview.com, MEN den ble jo testet i 2002 og har kanskje ikke samme kriteriene som dagens vifter (?) At SilenX 350w <14 dBA iXtrema PRO PSU har et lavt støynivå målt fra 1m avstand - har ikke så mye å si. Det er mer viktig hva folk oppfatter. OG spesielt hvordan den oppfører seg i en PC kasse. Eks. så vil jo vifta gå mye raskere når pcn blir varm.. som igjen øker støynivået. Jeg tror: Denne målingen er nok foretatt på en "bar bakke", og uten noe form for varme fra andre komponenter - og heller ikke "kjørt i 5 timer for å se hvordan den oppfører seg. Nei - jeg vill nok se noen tester av den før jeg kjøper! Kalahari; hei.. fint å hører kommentarer. Nå skal det sies at jeg er veldig kresen på støy. "mye roligere" er alt for mye støy for min del At Tagan 480W er stillere er god info å få med seg, takk! (selv om merket virker billig) Men hvilken Mist har du ? Ang. å dra inn varmluft: Min Tagan har innsug bak og utblåsning foran, så den drar ikke inn luft fra prosessor... Det er vel en fordel for PSU-en Er veldig usikker på hva som lønner seg. Derfor må en teste.. Truepower 380W er jo bygd opp på samme måte som Tagan, riktig ? (med vifte bak og ikke noe innsug under) Problemet er jo at den blir så varm at vifte hastigheten øker. Jeg tror; at om man tar den varmen som kommer fra prosessoren og drar den ut med en gang - så vil man kunne få et kjøligere kabinett, og dermed kan viftene gå saktere. Endret 20. januar 2005 av stighenning Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Hvordan kan jeg slette denne <- meldingen ? Endret 20. januar 2005 av stighenning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå