Gå til innhold

Nazisymboler kan bli forbudt i Europa

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

lurer på om tyske barn lærer om nazisme og verdenskrigene på skolen jeg?

Det gjør nok det, tatt i betraktning det enorme antallet som skammer seg over hva forfedrene gjorde. Derimot så lurer jeg på hva japanerne, russerne, osv lærer om sine forfedres handlinger.

Tilbake til temaet:

Skal man forby nazi-symboler så er det jaggu mye annet som skulle ha vært forbudt også. Hammer og sigd er et godt eksempel. Vikingtiden var voldelig, hvorfor ikke forby vikinghjelm også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Teite media som så absolutt alltid skal selge på monarkiets fjols. Blir litt oppgitt over samfunnet...

Kanskje du bør åpne øynene dine og se at dette ikke har så veldig mye med Harry å gjøre.

Før du blir oppgitt over samfunnet bør du bli oppgitt over deg selv.

Lenke til kommentar

Se på det slik, fra en nynazists øyne: Forbuden frukt smaker best?

Mye som burde forbys, mord f.eks, dyreplaging osv.

Men å forby et symbol, er jo i tråd med nazisme, kontroll, og fachisme selv. Det blir som å hoppe fra asken til ilden. - I tillegg, ting som er forbudt, skaper bare mer tiltrekning hos de litt skrudde inidivider.

Skal man bekjempe slike ting, kan det ikke forbys, men sees ned på, latterliggjøre det, og er det en ting som burde bekjempes, så er det nazisme og faschisme.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Tyskere vet at de har dreti på seg tidligere, to ganger faktisk..så... siden andre verdenskrig har de drevet med hysj-hysj operasjoner slik at verden skal glemme!

lurer på om tyske barn lærer om nazisme og verdenskrigene på skolen jeg?

I samme setning presterer du å gi tyskerne skylda for begge verdenskrigene, å generalisere de som mennesker og å komme med en høyst latterlig påstand. Kan jeg få be om eksempler på hysj-hysj operasjoner?

History will be kind to me for I intend to write it. -Winston Churhill

Ja tyske barn lærer om nazisme og verdenskrigene på skolen, de blir proppet full av det. Du vet nok ikke noe om den skyldfølelsen det tyske folk bærer på. Til tross for at mange er født etter det som skjedde. Vi bør holde oss for gode i Norge til å si fy til det tyske folk, spesielt 60 år etterpå. Vi vet ingenting om hvordan vi hadde reagert, dersom vi selv hadde levd i Tyskland på den tida. Jeg tror Ingvar Ambjørnsen har noe å si om dette i sin siste bok.

Hakekorset ble forbudt i Tyskland i 1949 og var et naturlig ledd i oppgjøret etter krigen. Det du kanskje burde visst, før du lar fantasien løpe løpsk med deg, er at det er et unntak i forbudet: Det er lov å bruke symbolet i undervisningssammenheng.

Jeg måtte bare si alt dette, fordi uvitenhet og generalisering provoserer meg. Ellers vil jeg bare slutte meg til de som mener at et generelt forbud i Europa i dag, hører ingen steder hjemme.

Lenke til kommentar
Swastika er ikke et dårlig symbol, kommer helt ann på hvordan du ser på det. Forbinder du swastika med Hitlers mening, er symbolet forbundet med massemord og hat men forbinder du swastika med symbolets egentlige mening, som har eksistert i over 3000 år, så betyr det liv, sol, styrke og lykke.

Da må du speilvende det, og ta vekk de fargene.

- D.J.

Lenke til kommentar

Hva med å heller forby ideolistiske organisasjoner å ta i bruk eldgamle kjente symboler? På en måte en "copyright" som kun gjelder mot faschister / ekstremister /fundementalister :D ?

Slik at de ikke gir dårlig ry til andre fredelige tradisjoner/samfunn/organisasjoner som har brukt samme symboler i evigheter?

Lenke til kommentar
Hva med å bare respektere ytringsfriheten og akseptere at enkelte mennesker har uønskede holdninger og ytringer, og i stedet for å møte disse med undertrykkelse, møte dem med informasjon og saklighet?

Bare en vill tanke. :roll:

Kunne ikke sagt det bedre selv :w00t:

Lenke til kommentar

Hakekorset, eller swastikaen, har vært i bruk lenge før nazistene voldtok hakekorset, og "tok" dette som sitt symbol. Det er dog en viss forskjell - nazistene tiltet hakekorset slik at det ble stående på ett "bein", mens hakekorset egentlig skal hvile på en av sine kanter. Det er likevel bare i den vestlige verden at hakekorset i dag forbindes med død og fordervelse.

Selve hakekorset er et symbol med ukjent opphav - men det har vært i bruk i tusenvis av år både i religion (selve betydningen innen religionen hopper jeg over her) og som et rent dekorativt emblem. Hakekorset har man sett i Kina, Egypt og India, det er brukt på greske mynter, før-kristne keltiske og skandinaviske gjenstander, og faktisk også svært utbredt blant indianerne i Nord-Amerika, før det ble innført et forbud i 1940. Hakekorset har også vært brukt på amerikanske "lykkemynter" og "turistmynter, og tilogmed postkort...!

Noen eksempler på bruk av hakekors:

swastik.gif

Hinduistisk hakekors

rel_hin2.gif

Hinduistisk flagg

chicagocharms.gif

Lykkemynt fra Chicago (1933)

swastika.gif

GOODLUCK.JPG

postcard2.jpg

Amerikanske "lykkepostkort"

NavahosRenounce.jpg

Navajo-indianere fordømmer nazistenes bruk av "deres" hakekors.

navajo.jpg

Navajo-teppe

wushuswastika.jpg

Gammel kinesisk wu-shu mynt

greece.jpg

Gresk bolle fra år 800 før Kristus.

maoz-haim_01.jpg

En versjon fra den jødiske Maoz Haim synagogen.

red_army.jpg

Russisk armésymbol

kiev.jpg

Mosaikk fra 1000-tallet

flag_finland_1920.gif

Finsk flagg fra 1920-tallet

ZhenShanRen.gif

Kinesiske symboler

Som man ser, så er bruken av hakekorset langt mer utbredt enn nazistenes misbruk av det. Men om man bør forby bruken av dette symbolet fordi nazistene misbrukte det, se det er gjenstand for diskusjon... selv forbinder jeg ikke dette sterkt med nazisme, fordi det er så ufattelig mye annet dette symbolet er brukt til, med ufattelig mange andre betydninger. Men det lærer man først om man leser om det - for de som ikke vet så mye om det, så forbindes selvsagt hakekorset med nazismen.

Lenke til kommentar
Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)?

Sier du som har hammeren og sigden som avatar.

Jeg vil i denne anledning gjøre oppmerksom på klesmerket CCCP. Hadde Harry dukket opp i en slik genser hadde ingen leet et øyelokk; til tross for at kommunsimen kvantitativt er meget verre en nazismen hva folkemord angår.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)?

Sier du som har hammeren og sigden som avatar.

Jeg vil i denne anledning gjøre oppmerksom på klesmerket CCCP. Hadde Harry dukket opp i en slik genser hadde ingen leet et øyelokk; til tross for at kommunsimen kvantitativt er meget verre en nazismen hva folkemord angår.

Og da har vi klart å få enda en tråd til å eksplodere i kampen mellom "kommunismen" og "kapitalismen"? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Og da har vi klart å få enda en tråd til å eksplodere i kampen mellom "kommunismen" og "kapitalismen"? :thumbdown:

Nja, vil ikke være enig i det. Det viser bare at man legger forskjellige meninger i ord og symboler. Men hvorfor skal de som legger dårlige meninger i symbolene presse deres meninger vha. lover på oss andre? Som eksempelet viser; den praktiske kommunismen har stått for mye skade, men jeg ser ingen grunn til å forby kommunistsymboler av den grunn? Og det er også tydeligvis alment akseptert i samfunnet at CCCP ikke nødvendigvis må forbindes med undertrykking og mord.

Lenke til kommentar

Er det i det heile tatt noken ideologiar som kun har gitt hudekvalpar og solskinn til alle?

Skal du forby eit symbol må du forby alle som har tilvarandes "uaksepterte" betydning. Og kva då når nye ny-nazistar om 10 år begynner å bruke @ som sitt symbol? Skal vi forby det teiknet også?

Lenke til kommentar
Og da har vi klart å få enda en tråd til å eksplodere i kampen mellom "kommunismen" og "kapitalismen"?  :thumbdown:

Nja, vil ikke være enig i det. Det viser bare at man legger forskjellige meninger i ord og symboler. Men hvorfor skal de som legger dårlige meninger i symbolene presse deres meninger vha. lover på oss andre? Som eksempelet viser; den praktiske kommunismen har stått for mye skade, men jeg ser ingen grunn til å forby kommunistsymboler av den grunn? Og det er også tydeligvis alment akseptert i samfunnet at CCCP ikke nødvendigvis må forbindes med undertrykking og mord.

Ok, jeg bøyer meg i støvet, dette burde jeg sett. :yes:

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal de som legger dårlige meninger i symbolene presse deres meninger vha. lover på oss andre? Som eksempelet viser; den praktiske kommunismen har stått for mye skade, men jeg ser ingen grunn til å forby kommunistsymboler av den grunn?

Prøver du å tillegge meg disse meningene?

Lenke til kommentar
Prøver du å tillegge meg disse meningene?

Hmm, vet ikke hva du sikter til, jeg bare refererte til ditt utsagn om at "kommunsimen kvantitativt er meget verre en nazismen hva folkemord angår".

om du faktisk mener det eller ikke har jeg ingen formening eller ønske om å debattere videre om her. :shrug:

Lenke til kommentar

Min kommentar om at kommunismen er verre enn nazismen hva folkmord angår 1) står, og 2) var rettet mot olsen som ikke synes det er greit å gå kledd som nazist men ikke har noe imot utstrakt kommunist-symbolbruk. Jeg går likevel ikke inn for å forby kommunistiske symboler; snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...