Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262838 Bruk av nazisymboler som hakekors kan bli forbudt over hele Europa etter at prins Harry gikk på fest i naziuniform. (...) - Alle europeere har lidd på grunn av nazistenes opptreden. Derfor er det logisk at nazisymboler blir forbudt over hele Europa, sier Silvana Koch-Merin, visepresident for liberalerne i Tyskland til Sky News. Tyskland har allerede innført et slikt forbud, og EU-kommisjonen er ikke uvillig til å vurdere et omfattende forbud. - Det kan være verd å se på muligheten for et forbud for hele Europa, sier EUs minister for interne saker, Franco Frattini. Vad tycks? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Nei til krenking av ytringsfriheten. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tåpelig. Er det ett sårt punkt? ja, så absolutt. Trenger vi forby det? nei, så absolutt ikke. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Slike symboler er allerede forbudte i Tyskland, til den grad at de er forbudte å ha med i spill. Jeg er mot bruken, men vil følge med slik at dette ikke blir brukt som et alibi til å fortie endel av (også den norske) historien som ikke var den mest gloriøse. Greitt vi hadde mange krigshelter i Norge, men vi hadde mange landssvikere. Landssvikoppgjøret var grundig. Det gjorde også at Quisling ble et internasjonalt ord. Andre følte mer skam enn anstendighet, og i Frankrike var oppgjøret ikke det beste. Da er det viktig at et forbud av symboler heller ikke bir brukt til å dekke til det som skjedde. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Ja, det funker jo som fy i Tyskland. Ikke no naziproblemer der nei. I alle fall ikke i det tidligere Øst-Tyskland, nopes. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tåpelig forslag. Om jeg føler for å kle meg ut som nazi-per en dag, bør jeg ha både lov og rett til å gjøre dette. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tyskere vet at de har dreti på seg tidligere, to ganger faktisk..så... siden andre verdenskrig har de drevet med hysj-hysj operasjoner slik at verden skal glemme! lurer på om tyske barn lærer om nazisme og verdenskrigene på skolen jeg? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Skal man bli bura inn om man kler seg ut som brunskjorte på kostymeball i framtiden? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) greit nok, det er ikke det mest smakfulle antrekket for en kongelig person, men fy f. det får være makan på overdramatisering... Hadde han møtt opp på en bokbrenning sammen med londons nynazister kledd slik, ja kanskje... Endret 17. januar 2005 av MrLee Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 greit nok, det er ikke det mest smakfulle antrekket for en kongelig person, men fy f. det får være makan på overdramatisering... Hadde han møtt opp på en bokbrenning sammen med londons nynazister kledd slik, ja kanskje... Jeg er helt enig. Virker som det er like ille å kle seg ut som nazist, som å være det.. Om jeg kler meg ut som jack the ripper, betyr det ikke at jeg liker å drepe kvinner.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvis det nødvendig å forby symbolet til en ideologi.... da har den ideologien mye makt. Og så mye makt at å forby den vil ikke være nok. Men: Det er ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)? Jepp, det er litt dobbelmoralsk. Sikkert ingen som hadde brydd seg om Harry hadde kledd seg ut som Stalin f.eks. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)? Ja. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Men det er greit å kle seg ut som folkemordere (kolonialister)? Jepp, det er litt dobbelmoralsk. Sikkert ingen som hadde brydd seg om Harry hadde kledd seg ut som Stalin f.eks. Det hadde det nok vært. Men jeg tenkte mer på at Harry fikk pes for kostymet sitt, mens kostymeballet ikke fikk noe pes selv om sikkert 50% kledde seg ut som kolonialister, som jo i stor grad var folkemordere. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tyskere vet at de har dreti på seg tidligere, to ganger faktisk..så... siden andre verdenskrig har de drevet med hysj-hysj operasjoner slik at verden skal glemme! lurer på om tyske barn lærer om nazisme og verdenskrigene på skolen jeg? eeeeh...de lærer. Og som du sier så har Tyskland drevi tulleball 2 ganger i forrige århundre (selv om du kan diskutere hvem som hadde skyld i den første). Så jeg finner det ikke det minste rart at de går rabiate når folk sprader rundt med samme symboler og det samme tankegods som førte til ca 50 mill døde. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Olsen: er du klar over hvor mange som har død i "navnet" av symbolet du har i avataren din? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Tapelig alt sammen. Ma da ga an a kle seg ut som Hitler eller Stalin eller hvem faen man vil vel? Satan f.eks? Osama bin Laden? Folk uten humor Endret 17. januar 2005 av medlem-23990 Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Olsen: er du klar over hvor mange som har død i "navnet" av symbolet du har i avataren din? skal man ikke ha et kors som avatar heller da, tenk på hvor mange martyrer har død i symbolets betydning.. dette blir for dumt.. Swastika er ikke et dårlig symbol, kommer helt ann på hvordan du ser på det. Forbinder du swastika med Hitlers mening, er symbolet forbundet med massemord og hat men forbinder du swastika med symbolets egentlige mening, som har eksistert i over 3000 år, så betyr det liv, sol, styrke og lykke. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Synes det er vanvittig hvis man skal begynne å forby slikt utover i verden. Hvis Tyskland mener at dette er måten for dem å ta et oppgjør med fortiden på så værsågod, men ikke dytt deres ytringskrenkende lover på resten av oss. Og til alt oppstyret rundt Harry kan jeg bare si jeg tar kraftig avstand. Hallo det var et kostymeball. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå