hauard Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Er det mulig og få til tekstbokser i HTML som de man finner f.eks. i M$ Word? Slik at man har en tekstbosk uavhengig av annen tekst på siden, og som man f.eks. kan koordinere på siden med Y=1, X=1 ? Fint hvis noen har tag/php-kode for det, eller kan poste en side om det Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Litt usikker på hva du menter, men et CSS-stylet <textarea> vil vel være noe i nærheten av det du trenger..? Posisjonering kan du gjøre i CSS også. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 CSS er sikkert no fint no jeg må lese/lære litt mer om det tror jeg, da jeg ser at det er mye brukt til et eller annet Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 jeg prøvde <textarea>, men det skulle fungert mer som en boks med ramme rundt. mitt eksempel kan du se på http://neshaug.com/area.php Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) CSS kan du lære litt om hos www.htmldog.com Dersom du «styler» boksen i CSS, kan du få den til å seendes ut slik du selv vil, f.eks her, om du scroller deg til bunnen av siden og ser på kommentarfeltet. Mulig jeg enda misforstår deg, da får du i tilfelle skrike ut. Edit: Det finnes forresten en Edit-knapp, der man kan redigere egne innlegg, eller legge til mer informasjon (ja, nå er jeg lekemoderator igjen. JIPPI!) Endret 17. januar 2005 av Marvil Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 mistforsto kanskje littegrann men det skal være noe sånt som de 3 nederste boksene OVER teksboksene helt nederst på http://blog.sparklingblue.net/les/1/1105745466 , der hvor innleggene kommer tror jeg (står fra, kommentar og dato og greier ) Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kan du tegne det i et bildeprogram ellerno, evt kanskje noen andre skjønner litt mer enn meg her. Grattis med trippelpost, btw. Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 men denne koden: <div id="kommentarer"> Blir 'kommentar' definert noen plass? eller er dette forhåndsbestemt? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Ja, her (style.css). #kommentarer { background: #F0F0F0; padding: 10px 15px 15px 15px; margin-top: 10px; border: 1px solid #c9c9c9; } Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 fikk ordna et bilde nå, som kan gi en liten pekepinn der rammene jeg har litt lyst på er til høyre i bildet (meny og RSS). Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det skal altså være en ferdig satt meny (av deg) med ramme rundt..? border: 1px solid #000; i CSS ellerno rundt DIVen eller cellen eller whatever menyen er i..? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Du må nok lære deg litt enkel HTML og CSS før du gjør slikt, men her er en kode som vil passe: <div id="tekstboks"> <p>Her kommer teksten din, serru!</p> </div> Om du da legger til dette mellom <head> og </head> i HTML-dokumentet ditt: <link href="stilark.css" rel="stylesheet" type="text/css"> Og bruker notepad e.l. til å lage fila "stilark.css" (Fil-lagre som-> Skriv inn "stilark.css" med anførselstegn rundt) I stilark.css skriver du følgande: * { margin: 0; padding: 0; } #tekstboks { border: 3px solid #999; position: absolute; top: 100px; left: 100px; } #tekstboks p { margin: 10 px; font-size: 0.8em; font-family: sans-serif; } i #tekstboks har eg angitt top og left verdier, desse fortel nettlesaren kor langt frå henholdsvis toppen og venstresida boksen skal starte. Når den er absolutt posisjonert som her, vil boksen skille seg ut av dokumentet sin normale "flow". Uansett vil eg anbefale deg å lære deg grunnleggande CSS og HTML godt om du skal fortsette å lage websider, det er ikkje så vanskelig http://www.htmldog.com er en fin plass å starte. Håper dette hjalp Endret 17. januar 2005 av arve87 Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Det skal altså være en ferdig satt meny (av deg) med ramme rundt..? border: 1px solid #000; i CSS ellerno rundt DIVen eller cellen eller whatever menyen er i..? jeg aner ikke åssen jeg skal lage menyen, så jeg vet ikke. eneste jeg vet er at jeg har lyst på tekstbokser som liksom flyter oppå alt det andre Lenke til kommentar
hauard Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 flott arve den greia di funka men tror uansett jeg skal lære meg litt CSS, og hvordan implentere dette i html..ser nyttigt ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå