Svein59 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Jeg nylig kjøpt en LGA775 prosessor (560, 3,4GHz). Først montert med original vifte som fulgte med. Støynivået gjorde imidlertid at jeg byttet denne med en Thermaltake Silet 775. Jeg har imidlertid problem med temp. etter dette. Hovedkort er Ok med ca. 30 grader, mens CPU ligger på 60 nå, og fort kommer opp i 70 hvilket er "i tåka". Tempen i kab. er OK ellers tror jeg, har et par kab.vifter. Er ikke så erfaren, og lurer på dette med kjølepasta, og og problemet kan ligge i viftas "kontakt" med prosessoren? Det var noe guffe på originalvifta, hvor deler av dette satt igjen på prosessoren ved byttet. Jeg monterte så kun den nye vifta, og har en litt uggen følelse på dette punkt! Noen som kan bidra med oppklaring og tips? (Sorry for at den havent her - mitt første innlegg, er lagt opp på Kjøling luft også, men finner ikke at jeg klarer å slette denne??) Endret 17. januar 2005 av Svein59 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det er veldig viktig å fjerne alle rester av "thermal pad" (som var med original vifta). Du har helt sikkert noe "å hente" her.. Du må også være klar over at det er en "pris å betale" for å bruke en "stille" kjøler som f.eks. Thermaltake Silent (som ikke er av de beste forøvrig). Den prisen er høyere temp.. tildels langt høyere temp enn stock kjøler ..som både bråker ("throttler" opp) og kjøler godt nok.. bedre enn mange "ettermarkedskjølere".. Det er kun "verstingkjølerene" fra bl.a Zalman og Thermalright som både kjøler bra samt er stilllegående. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Du må også være klar over at det er en "pris å betale" for å bruke en "stille" kjøler som f.eks. Thermaltake Silent (som ikke er av de beste forøvrig).Den prisen er høyere temp.. tildels langt høyere temp enn stock kjøler ..som både bråker ("throttler" opp) og kjøler godt nok.. bedre enn mange "ettermarkedskjølere".. Endelig et innlegg jeg må si meg fullstendig enig i ang boxed 775 Alt for mange gnåler om varm Prescott/dårlig boxed, min erfaring med den boxed vifta er i allefall at den kjøler mer enn nok, til og med ved moderat klokking, men at viften støyer enormt ved belastning er ikke til å stikke under en stol. Forøvrig høres det jo absolutt ut som du kan hente inn noen grader på å bedre forbindelsen mellom kjøler og cpu, har du altså latt det sitte igjen rester av original- goop, og satt den nye på uten pasta? Prøv å ta den av igjen og fjerne alt det gamle, og legge tynt nytt lag kjølepasta. 70 grader er ikke drepen for denne cpu, men det er jo vel høyt syns jeg. Ellers om du har bra temperatur i kabinettet har jeg på min 3.0 775 med stort hell justert tresholdspeed på vifta (boxed) i bios, slik at den ikke øker farten før ved 50 grader. etter det har jeg ikke hatt problemer med støy, annet enn ved tungt arbeid som spill. temperaturen ligger på 40 tallet ved kontorarbeid. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Flyttes til vifte/kjøle-forumet Lenke til kommentar
fneder Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Det er veldig viktig å fjerne alle rester av "thermal pad" (som var med original vifta). Du har helt sikkert noe "å hente" her..Du må også være klar over at det er en "pris å betale" for å bruke en "stille" kjøler som f.eks. Thermaltake Silent (som ikke er av de beste forøvrig). Den prisen er høyere temp.. tildels langt høyere temp enn stock kjøler ..som både bråker ("throttler" opp) og kjøler godt nok.. bedre enn mange "ettermarkedskjølere".. Det er kun "verstingkjølerene" fra bl.a Zalman og Thermalright som både kjøler bra samt er stilllegående. jeg bare lurer på hvor du har det fra at thermaltake 775 ikke kjøler spesielt godt? jeg har den selv og er fornøyd med tempen. 26-28 grader idle og 37-42 grader load... kan ikke akkurat klage på det? EDIT: jeg hadde selv noe problemer med høy temp med prescotten min, men gradene sank betraktelig etter en vask med neglelakkfjerner (da jeg hadde boxed vifta). Og jeg må si meg enig i at boxed vifta kjøler mye bedre en enkelte vill ha det til, men den bråker for mye etter min smak. Endret 18. januar 2005 av fneder Lenke til kommentar
Svein59 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Takk for bidrag! Da har jeg en liten jobb å gjøre som sikkert bedrer dette! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 jeg bare lurer på hvor du har det fra at thermaltake 775 ikke kjøler spesielt godt? jeg har den selv og er fornøyd med tempen. 26-28 grader idle og 37-42 grader load... kan ikke akkurat klage på det? Jeg mener å sett en del tester på nett hvor "silent"-utgavene til Thermaltake legger seg sånn litt under middels mht. kjøle-effekt.. Det er *alltid* Thermalright og Zalman (+ ett par andre *dyre* heatpipe-kjølere) som troner øverst både i kjøle-effekt og effekt vs. støy i slike "charts".. De temps du oppgir virker forøvrig høyst urealsistiske.. og er trolig chipset-/MB-temp og ikke CPU core.. (Du kan i tilfelle korrigere og oppgi kilden for tempmålingen..data for HK etc..BIos er forøvrig ingen sikker kilde). Selv har jeg Zalman CSP7000Cu (full hastighet) og Prescott 2.8 @ 3.5 og temp.måler (probe inntil kjernen).. og har fra. 38-40 idle til 55-60 full load.. som er langt mer realistiske temperaturer (HK.. som er MSI 875p Neo-FISR har en Bios som rapporterer korrektet temps..) Lenke til kommentar
fneder Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ikke kom å si at det er urealistiske målinger jeg har, de stemmer, målt av cpu core, så nok med det. jeg vill bare si deg at jeg ahr vært oppe i 95 grader i overklokket tilstand, og jeg tror neppe at prescotten ville tålt mye mer enn det, så at det ikke er målt ved core er utenkelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) ikke kom å si at det er urealistiske målinger jeg har, de stemmer, målt av cpu core, så nok med det. jeg vill bare si deg at jeg ahr vært oppe i 95 grader i overklokket tilstand, og jeg tror neppe at prescotten ville tålt mye mer enn det, så at det ikke er målt ved core er utenkelig. Istedet for å bli fornærmet, kan du heller oppgi hvordan du måler/overvåker temperaturen.. 40 grader(core) ved full load på en Prescott er ..unnskyld... *svært* urealistisk ved luftkjøling. Du kan jo søke litt rundt på nettet på en god del seriøse sider som skriver "reviews"/tester av heatsinks.. så kan du jo se hvor realistiske temperaturer du oppgir for en Prescott... Her kan du jo lese litt teknisk bakgrunn på hvorfor "skryt og jug" om CPU-temp kun er av interesse for en selv.. noe som forsåvidt er morsomt nok.. Endret 18. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
fneder Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 ble ikke fornærmet, og juger ikke heller kanskje nevne at jeg har MEGET god luftgjennomstrømming i kabinettet, og temperaturen i rommet er ca. 17 grader, noe som også spiller inn. til temp målingen bruker jeg abit guru klokka mi, og så vidt jeg vet, så henter den temp fra bios. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 "Ach so!" Romtemp. har veldig, veldig mye å si for temp. for luftkjølte system ja.. Ikke helt utenkelig da nei.., men ekstremt lave temps. for en Prescott og den kjøler'n der du har fått til.. Fint for deg.. Hmmm... kanskje akkurat denne "silent"-utgaven til denne sokkelen er av de bedre.. De testene jeg har sett av "Silent Boost" har vært på Socket-A.. ABit-kort er jo også ikke akkurat kjent for å raportere for lave temps. via Bios... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå