Gå til innhold

Vannkjøling er dritt?

Anbefalte innlegg

Dt gjelder ikke for microplex eller komplett.

Vis du bytter en GPU block så er dt jo dt samme som å

bytte CPU vifte. Vis GPU blokka lekker å ødelegger komponeter

med f eks. at vannet kommer igjenom siden på blokka

skal at erstattes fra de man kjøpte GPU blokka av.

hvis vannet lekker rett igjenn om metallet i metall blocka kan man jo bevise at det ikke er bruker feil... og derfor fortsatt ha garantien... men hvis det kommer gjennom en nippel, slange som du selv har montert, kan du ikke bevise om det er bruker feil eller produksjons feil.. så da trenger ikke noen butikker å erstatte noe som helst om dem ikke vil... selv om de aller fleste butikker gjør det for å holde på kundene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti håndtering pga uhell varierer stort fra webshop til webshop. Luft CPU kjølere har ofte stramme klips som er et helvete å få enten av eller på eller begge delene, har hørt om flere knekte CPU kjøler fester enn vannskader.

Vannkjøling krever skikkelig montering og gode komponenter, hvis ikke kan det fort bli "dritt" for en klønete klums av en wannabe rørlegger.

Lenke til kommentar
Til skrue: jeg mener å huske at jeg oppsumerte hva som gikk "galt" på mine forige vannkjølinger på side 1.

jeg har værken hatt flaks med mine forige vannkjølinger, kun 2 tommeltotter eller meget gode kunskaper innen vannkjøling,

men det som plager meg er at du tar alle under en og samme smekk med de påstandene du har kommet med.

og om vannkjøling er bra eller ikke er et defenisjons spørsmål, og det er INGEN som har noen som helst rett til å komme med noen "fasit" om vannkjøling er verken bra eller dorlig.

Nei, ikke så vidt jeg kan se? Du kan jo ta en titt sjøl?

Du nevner jo bare at du brukte 5 dager på å få den (vannkjølinga) på plass, i den grad det kan være negativt da? Det kan jo slå flere veier, og behøver ikke nødvendigvis ha sammenheng med vannkjølinga som sådan.

Egentlig ligger det kanskje noe positivt i det, da du sannsynligvis har tenkt endel på hvordan du skulle arrangere det hele i kabinettet?

Det er slett ikke meningen å skjære alle over én kam her. Selvsagt kan uhell, lekkasjer og andre ting forekomme, også hos en mer erfaren "vannkjølingsbygger", men da som regel pga at det er, eller oppstår feil på utstyret som ikke umiddelbart lar seg avdekke.

Jeg vil nå allikevel tro at 90% av de tilfellene hvor man rapporterer negativt om dette, skyldes feilen(e) brukeren, de resterende 10% kan tillegges dårlig sammenskruing eller feilproduksjon fra leverandørens side.

De få, (i alle fall holdt opp i mot alle de som har et vellykket resultat) som derimot har vært uheldige, skal uansett ikke få stå som uimotsagte om at "vannkjøling er noe dritt".

Det vil jo være blodig urettferdig, i forhold til både leverandører og de som har tanker om å gå til anskaffelse av en slik kjøleløsning.

Og som et lite apropos til slutt; I løpet av ganske få år, vil man temmelig sikkert kunne kjøpe seg nye maskiner med vann / væskekjøling som standard, faktum er at Apple allerede kan levere en modell utstyrt med vann/væskekjøling!

En skjermkortprodusent kan også levere et kort med ferdig montert vannblokk, og flere kommer sikkert etter.

Hvilken konklusjon kan man så trekke av dette? Det vil jeg overlate til den enkelte å mene noe om. Men svaret ligger, i alle fall i mine øyne, ganske opp i dagen.......

Mer vil jeg ikke si i sakens anledning, punktum finale herfra.

Lenke til kommentar

Vannkjøling er vel mer en interesse framfor et behov. Man kan fint kjøle en PC på luft, men hvis viljen og interessen er der så er jo vannkjøling fantastisk.

Det er klart at vannkjøling er noe herk hvis man ikke har interesse for det. Noen liker fotball, andre hater det. Noen liker å jogge, andre synes det er et slit.

Lenke til kommentar
når du bygger sammen en maskin sjøl får du ingen garanti på den som en ''datamaskin'', du får derimot garanti på selve delene og sånn tror jeg det er med vannkjøling også, du beholder nok fortsatt garantien for delene (tror jeg)

det stemmer nok det

På kjøpet får du dessuten med en fullbefaren PC-tekniker som kan tråkke til og fikse problemer og feil fortløpende. Deg selv! :thumbup:

Endret av eivindfivelsdal
Lenke til kommentar
Edit 2: Mine blokker og radiatorer kommer forresten

fra Rolls-Royce :tease::devil:

Mine også :D her er det ikke no jalla juggel nei :p men custum made for ballemann, takker OogaBooga nok engang for det :D

Eneste som er negativt med vannkjøling er at det tar litt plass, men med iq over 70 er det ikke så vanskelig å finne bra plasseringer, enda en ting er vel om det lekker. Har hatt lekasje engang jeg, men da rakk jeg ikke å skru på pc'en heldigvis, bare vannkjølinga som sto på.. Så mitt råd = Har du penger, så kjøp vannkjøling. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere :p (men så fikk jeg nydelig vannkjøling når det først kom da, og extremt gratis :D )

Lenke til kommentar
Kjørt med vann i snart 2 år og for å si det slik, vet ikke hva som skal få meg tilbake til luftkjøling .

HEHE. Jeg måtte gå over til luftkjøling :blush: , men bare for en dag! Hadde nemlig slurvet med pakningen til blokka mi slik at det ble en liten lekasje :ermm:

Lenke til kommentar

Man kan jo minske risikoen ved å flytte mesteparten av kjølesystemet utenfor kabinettet. Bestilte Tt bigwater på juletilbud + ekstra kjøleblokk til GPU.

Og jeg regner med å ha tanken, pumpen og radiator m/vifte montert på en egen enhet utenfor kabinettet. Da er det bare 4 "easy-connector" koblinger på innsiden som kan føre til katastrofe. (Disse koblingene er mye sikrere i utgangspunktet enn slangeklemmer. Erfaring fra jobb)

Kan ikke skjønne annet en at det mest effektive for kjølingen er å ha radiatoren utenfor kabinettet.

Tungvint mener sikkert menge, enkelt og sikkert tror jeg. :p

Destillert vann leder ikke strøm

Feil: Pr. 500.000. vannmolekyl vil det i snitt være ca ett OH- og H3O+ ion pga den kjemiske likevekten. Dette har lite å si for elektronikk, men for microelektronikk kan det få helt andre følger. Men er enig i din teori om at Cu og Al ioner vil forværre dette :p

Endret av Vt-iversen
Lenke til kommentar

nei, det er ikke dritt :p

om man gjør det vettig får man ned støynivå og man får en kjøleløsning som kjøler bedre og da lever også maskinen lengre!

men du må selvfølgelig bruke mange timer på å sette deg inn i hva dette dreier seg om først, så du gjør det riktig, ellers så tror jeg maskina di ender opp som "fubar"

EDIT: leif

Endret av opticus
Lenke til kommentar
Destillert vann leder ikke strøm...det er ionene som er løst opp i vannet (fokl bruker salt som eksempel...da har man Na+ og Cl- inoner løst opp i vannet)  som gjør det ledende...det vil si så snart man lar vannet være i kontakt med en kobber eller aluminiums blokk så vil Cu og Al ioner bli løst opp ivannet...så da leder det teoretisk sett strøm....spørsmålet er om det er nok til å skape problem ved en evt lekasje!

Dette skal jeg ikke si deg mot, men hvis dette vannet ved lekkasje ikke leder strøm, ser jeg ikke helt hva som er faren ved vannlekkasje.

Slik jeg har forstått dette handler bruken av destilert vann lite om mindre fare for skade ved lekkasje. Jeg har bestemt intrykk av at destilert vann brukes i første rekke for og ungå endel problemer med selve vannsystemet.

Har jeg forstått det feil?

Forøvrig har jeg tatt meg tid til og lese gjennom store deler av "den stor Big Water tråden" :no:

Det begynner og demre for meg hvordan slike uttaleser som topic i denne tråden kommer frem. Hvis man innehar så fantastisk lite teknisk sans som mange av innleggene i den tråden blottlegger, så må man jo kjenne seg selv, og sin egen begrensning godt nok til å avstå fra og drive med potensielt skadelige ting som vannkjøling. Håper ikke folk flest har like dårlig dømmekraft når man skal vurdere om bilens bremser skal byttes på egen hånd...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vurderer selv vannkjøling men etter og ha lest denne tråden har ejg fått litt kalde føtter. Har vurdert MIST settet, det er jo ikke akuratt dålig har jeg lest.

Har satt sammen en del maskiner opp igjennom men vet ikke helt nå om jeg tør meg på vannkjøling.

Men er så møkka lei viftene som durer også, dilemma..... :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
vurderer selv vannkjøling men etter og ha lest denne tråden har ejg fått litt kalde føtter. Har vurdert MIST settet, det er jo ikke akuratt dålig har jeg lest.

Har satt sammen en del maskiner opp igjennom men vet ikke helt nå om jeg tør meg på vannkjøling.

Men er så møkka lei viftene som durer også, dilemma..... :hmm::hmm:

selve montasjen og påfylling av vann er vel de viktigste utfordringene,

hvis du først får montert det skikkelig (hvilket du mest sanslynligvis får hvis du tar deg god tid) så er det ikke så mye å være redd for, vannlekasje er ikke akkurat noen stor sjans til at skjer, og vannet du bruker skal visst ikke lede strøm (vet ikke åssen det er i praksis men).

jeg ville uansett ikke latt meg skremme av denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...