RaidHenrik Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei. Bare lurer litt på en ting... mange av venne mine sier at vannkjøling bare er no herk å slikt. Ka er så galt me vannkjøling ? er de i de hele tatt noe herk ? Lenke til kommentar
ArizarD Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Vannkjøling suxxor coxxor. *2 ukers utestengning for dette, og andre evneveike innlegg* Endret 17. januar 2005 av psilocybe Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Vannkjøling suxxor coxxor. Det der var virkelig et veloverveid svar! Pris for dagens mest usaklige kommentar er herved utdelt....... --- Til trådstarter: "Alt" er noe herk, så lenge man ikke har kontroll på det man steller med. Dermed blir det med vannkjøling som det meste annet; Gjør man tingene riktig, så vil man i de aller fleste tilfelle bli fornøyd! En god start kan jo være å lese litt mer om vannkjøling, i stedet for å høre på uvitende(?) kompiser. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Haha :!: helt klart dagens. Vil si at vannkjøling danker ut luft på de fleste områder, er fare for lekasjer, men viss du bare sjekker av og til tror jeg ikke det er noe problem. Endret 17. januar 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kjørt med vann i snart 2 år og for å si det slik, vet ikke hva som skal få meg tilbake til luftkjøling . Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kjørt med vann i snart 2 år og for å si det slik, vet ikke hva som skal få meg tilbake til luftkjøling . en lekasje??? hehe men selv vil jeg si meg enig i uttalelsene om at vannkjøling er noe herk... selv har jeg i løped av den site måneden hatt 3 kabinett, og også 3 forskellig vannkjølings "anlegg"... den aller siste vannkjølinga mi brukte jeg ca 3500 kr på, og fem dager på å sette det inn i kabinettet mitt... fra det var ferdig montert til jeg dro det ut igjenn var det en liten pause på nesten akkurat 18 timer... derreter dro jeg til min lokale datakjeden butikk og kjøpte luft kjøling... det kostet totalt 600 kr.. jeg brukte 2-3 timer på å montere det inn (tiden er inkludert demontering av vannkjøling, og flytte pc'en over i annet kabinett) og støyen sakt... tempra turene steg litt på cpu... men ikke mer enn at det gjør noe... (ca 46C nå).. men bør også tenke på at alle garantier på alt pc-utstyr er verdiløst i det du heller vann i tanken... men kunklusjon når det gjelder vannkjøling er at det ikke er vært tanken en gang... kast det fra deg med en gang... det støyer, tar opp enormt med plass og kjøler ikke så mye at det er vært penga... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 En eller annen har engang sagt at man vil aldri komme til å trenge mer enn 64k RAM i en datamaskin. Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på den uttalelsen, etter å ha lest innlegget over. Kan det være fordi begge påstandene synes like meningsløse? Jeg bare undrer......... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 vannkjøling er ikke dritt så lenge du vet hva du driver med, kjører ikke vann ennå så jeg snakker ikke av erfaring. men jeg syns uansett at lekasje er et oppskrytt problem, det skjer jo svert skjeldent. uansett... vannkjøling er mer effektivt og mer lydsvakt enn luftkjøling, så hva som er best bør dermed være rimelig enkelt å finne ut av Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 En eller annen har engang sagt at man vil aldri komme til å trenge mer enn 64k RAM i en datamaskin. Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på den uttalelsen, etter å ha lest innlegget over. Kan det være fordi begge påstandene synes like meningsløse? Jeg bare undrer......... menings løs?? hva legger du i det?? jeg prøvde så godt JEG kunne å svare på RaidHenrik sine spørsmål om vannkjøling... og samtidig kommet med noen av mine egne erfaringer... selv synes jeg ikke akkurat det regnes som menings løst... så hadde vært fint om du kunne utdype påstandene dine litt Lenke til kommentar
friskies Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Større sjangs for at vifta ryker enn at du får en lekkasje. En lekkasje kan ikke oppstå bare uten videre:) Hvis du vil ha best mulig nytte av hardwaren din og samtidig vil ha ett stillegående system, så er vannkjøling første valget. Men du må bruke mer tid/penger på pc`n din da. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vil stille meg bak påstanden om at "alt er noe herk om man ikke aner hva man driver med" Hvis man har "10 tommeltotter" er sikkert ikke hjemmelaget vannkjøling noen god ide. På nøyaktig samme måte som hvis alle her skulle bygge sitt eget vannrør- annlegg hjemme i huset sitt. Jeg er ganske sikker på at det da ville blitt mye lekkasjer og manglende varmtvann. Men og utifra det konkludere med at innlagt vann er noe herk..? Med et minimum av teknisk innsikt, samt litt tips og råd om kvalitet, kan jeg ikke skjønne hva som gjør det til herk. Om det så er verd den ekstra utgiften og jobben er vel mer en smaksak. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 jeg tror egentlig bare det er et definisjons spørsmål... dette er noe som man aldri kan bli helt enig om... det er opp til vær enkelt å betømme om de 10-15 gradene lavere (og muligens noe svakere db) er vært de ekstra 2000 og garantiene på pc-utstyret... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ElmotriX Skrevet 18/01/2005 : 01:13 QUOTE (Skrue @ 18/01/2005 : 01:04) En eller annen har engang sagt at man vil aldri komme til å trenge mer enn 64k RAM i en datamaskin. Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på den uttalelsen, etter å ha lest innlegget over. Kan det være fordi begge påstandene synes like meningsløse? Jeg bare undrer......... menings løs?? hva legger du i det?? jeg prøvde så godt JEG kunne å svare på RaidHenrik sine spørsmål om vannkjøling... og samtidig kommet med noen av mine egne erfaringer... selv synes jeg ikke akkurat det regnes som menings løst... så hadde vært fint om du kunne utdype påstandene dine litt Ja, han var kanskje litt brysk mot deg, men når du sier du i løpet av 1 mnd har hatt 3 forskjellige vannkjølingsannlegg, som alle var noe herk, og som tok 5 dager og montere, og som bråker mer enn luft, får jeg også en svak følelse av det her kan være snakk om manglende innsikt, eller dårlig kvalitet... Hva var det som bråkte, og hva var det som gjorde det til herk, må du si noe om Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Ja, han var kanskje litt brysk mot deg, men når du sier du i løpet av 1 mnd har hatt 3 forskjellige vannkjølingsannlegg, som alle var noe herk, og som tok 5 dager og montere, og som bråker mer enn luft, får jeg også en svak følelse av det her kan være snakk om manglende innsikt, eller dårlig kvalitet...Hva var det som bråkte, og hva var det som gjorde det til herk, må du si noe om alle var ikke noe herk... zalman reserator 1 var den jeg hadde mellom august og desember... den funket fett... i forhold til tempratur pris og støy... nr. 2: vannkjøling... i shuttel... dårlig idè dær var arternaltivene: støy fra gpu kjøler... eller støy fra radiator kjøler... kom lissom ikke dit jeg vill med det... og dum som jeg var kjøpte jeg meg derreter enda et nytt vannkjølings sett... evo 240 + blackice extreme I + eheim 1048 og kjøling på alle tre komponenter (cpu, nb, gpu) kobler slik: evo 240 --- cpu --- blackice --- nb --- gpu --- tank --- pumpe --- evo og med paps vifter på 26 db kunne jeg vel ikke forvente noen stille avfære... men gode tempraturer var vel å vente... og etter å tettet små lekasjer på 4 steder, blant annet en tank som praktsik talt datt fra værandre under påfylling... var det ettehvært på tide å teste pc'en... og termstaten stoppet på 40C .....40C !!!!! hva er det for en tempratur a, (??) når du har vannkjøling til litt mer enn det lommeboka kan strekke... og uten å ha blitt født med nerver av stål som mange andre her på forumet, feiget jeg ut av vannkjølings pc'en, med redselen om at tanken skulle dette fra hværandre igjenn... derfor mener jeg at hværtfall et slik oppsett med alti pc'en og vifter og skit som bråker og støyer, er noe forferdelig herk... spesielt når det ender på med 6 grader kaldere på cpu'en... så der satt jeg med en gjeld på nesten 22 000 totalt for alt (dette er også inkludert mye ny hardware) heldig vis har jeg med desember lønna mi krypi meg ned til "bare" 13 000 Endret 18. januar 2005 av ElmotriX Lenke til kommentar
Launch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vannkjøling er bra sålenge du har bra utstyr og er nøye med monteringen, resultatet avhenger av gode komponenter. Hvis noen sier det er dårlig uten å ha prøvd det eller ha peiling på det så er det bare en hjernedød påstand og uvitenhet, sånne påståelige personer er ikke noe å høre på Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Jeg syns vannkjøling er noe herk pga : *Tar mye plass forhold til luftkjøling *Dyrt hvis du kjøper alt nytt *Får du lekkasje så risikerer du at hele pcen blir ødelagt *Upraktisk når man driver å plukker fra hverandre pcen hele tiden, sånn som jeg gjør Fordelen er jo at det kjøler bra og har et ok støynivå, jeg klarte å klokke en Amd XP 2000 til 2,2ghz på luft, prøvde med vann, da gikk vel tempen ned 10C på cpu, men fikk ikke klokka mer en til 2,25 GHz, med andre ord alt for lite til at det lønner seg. Samme med XP-M cpuen jeg har nå, minimalt med forskjell på hvor høyt jeg kan klokke, og støynivået med en bra luftkjøler er omtrent like bra som vannkjøling, hvertfall min erfaring. Og når bra luft kjøling koster 500-600kr, mens vann koster 1500-2000kr og oppover, så syns jeg prisforskjellen blir for stor. Endret 18. januar 2005 av trra Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Jeg har en venn som slet i mange måneder med å overtale meg til å bygge vannkjøling. Jeg ga etter til slutt, og kan ikke få takket ham nok for insatsen Vannkjøling forever, lydløst, billig og kjølig Edit: Har man bare sett gamle Ladaer, så vil man jo fortelle dem man kjenner at biler er noe herk Edit 2: Mine blokker og radiatorer kommer forresten fra Rolls-Royce Endret 18. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Launch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Du blir kvitt mye støy med vannkjøling hvis du vil. GPU, CPU, og NB kjøles med vifte på noen hovedkort, bare der er du kvitt 3 vifter. En 120mm vifte med kulelager bråker ikke hvis den er bra og som sagt, dårlig vannkjøling er ikke noe å satse på så da er det klart at det må en god radiator med stor vifte til. Selv om radiatoren kanskje er beregnet for en 120mm vifte kan det være lurt å sette en på hver side sånn at en vifte blåser og den andre suger (Push-pull), får ofte bedre kjøle effekt av det. Det kan ta endel plass, men det vet da alle. Kan ikke sammenligne det med luftkjøling siden det er to helt forskjellige systemer. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ElmotriX Skrevet 18/01/2005 : 01:57 og uten å ha blitt født med nerver av stål som mange andre her på forumet, feiget jeg ut av vannkjølings pc'en, med redselen om at tanken skulle dette fra hværandre igjenn... Der ja, dette er argumenter som det er litt verdi i. Hadde du skrevet dette med en gang hadde du sluppet hetsen Jeg er ganske ny med vannkjøling, jeg er ikke bekymret for å ikke få det tett, men hvor mye/lite det støyer eller kjøler må jeg jo bare tro de som forteller her. Også hva som er god kvalitet på deler må jeg stole på andres utsagn. Derfor syns jeg ditt innlegg (V1.2 ) er nyttig. Hvilken tank er det du snakker om, som "datt fra hverandre"? Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ElmotriX Skrevet 18/01/2005 : 01:57 og uten å ha blitt født med nerver av stål som mange andre her på forumet, feiget jeg ut av vannkjølings pc'en, med redselen om at tanken skulle dette fra hværandre igjenn... Der ja, dette er argumenter som det er litt verdi i. Hadde du skrevet dette med en gang hadde du sluppet hetsen Jeg er ganske ny med vannkjøling, jeg er ikke bekymret for å ikke få det tett, men hvor mye/lite det støyer eller kjøler må jeg jo bare tro de som forteller her. Også hva som er god kvalitet på deler må jeg stole på andres utsagn. Derfor syns jeg ditt innlegg (V1.2 ) er nyttig. Hvilken tank er det du snakker om, som "datt fra hverandre"? denne tanken var det jeg hadde... hos meg var det den ene mettalklossen i bunn som rett og slett sklei av selve glass sylyndreren.... den er i hværtfall noe herk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå