Dotten Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Ser at ADSL 2+ har en teoretisk mulighet på 25 Mbit/s. Har selv BKK som har lagt egen fiber til leiligheten. Hvilken teoretisk mulighet er det de kan nå mha fiber? De tilbyr idag ikke høyere enn 4 Mb/s ut/inn til privatkunder, de tilbød 10 for et par år siden. Hvilken begrensninger har de? Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Fiberkablene i seg selv har vel ingen begrensning (i praksis), men det som sitter på endene av fibrene (nettverkskort ol.) har ofte en begrensning. Så rent teoretisk, så kunne de godt ha tillbudt deg en Terrabit linje, men de har jo ikke sendere/mottagere som takler dette(+ at ingen leverer slike linjer). Lenke til kommentar
ferik Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Alt har en begrensning, trur en fiberkabel kan ta 41 Tb/s eller no sånt, kan ikke garantere for den informasjonen, men det er det tallet som kom i hodet mitt, men det er iallefall en begrensing. men som BrAtTeRn sier, så er det switchene og endene på kablene som bremser hastigheten Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hadde vel muligens vært litt fornøyd vis jeg hadde fått meg 41 Tb/s linje Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hmm, man sender lyssignaler gjennom fiberkabel, så i teorien kan man sende med lysets hastighet. Tror vi skal lage bra avansert utstyr før vi treffer begrensningen i fiberkabelen da. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det er helt riktig, det utstyret i endene av en fiber som setter begrensningen, ikke selve kabelen. Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Azaz : Nå er det vel slik at når det er lyssignaler som sendes så er det nødvendigvis med lysets hastighet, men det er konstruksjonen av og type kabel det avhenger av. Et lite forbehold om at jeg tuller nå altså, men jeg reagerte litt på det du skreiv:) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Nja, etter det jeg husker og ha lest så har man vel faktisk kommet opp i 250 TB/s med wdm teknologi. Altså at man brukere flere farger for å overføre data. Si man har rød farge, med en bølgelengde på 640Nm og grønn på 400Nm. Hvis jeg ikke husker helt feil samkjørte dem 27 forskjellige bølgelengder. Over atlanter havet og oppnådde en hastighet av 250GB/s, men som sagt, dette er tatt ut av hukommelsen, fra en mann med veldig dårlig hukommelse Endret 7. september 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
Granum Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Spenning som brer seg i en leder ligger ikke langt under lysets hastighet den heller. Endret 17. januar 2005 av Granum Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Nja, etter det jeg husker og ha lest så har man vel faktisk kommet opp i 250 TB/s med wdm teknologi. Over atlanter havet og oppnådde en hastighet av 250GB/s var det der to forskjellige tester, eller skrev du bare feil på ett av de to stedene??? Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 vet ikke hva det raskeste er til dags dato, men vet at dem har klart 414Gbytes/sek over en strekning på 6850km. Var 365 forskjellige bølgelengder/farger a 10Gigabits hver... se for deg at du legger ned en go drøss av disse mellom europa og usa. Tror det tar noen år før vi sliter med båndbredden Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Spenning som brer seg i en leder ligger ikke langt under lysets hastighet den heller. Men forskjellen praktisk er båndbredden. Alså frekvensene man kan sende på! Den er mye høyere på fiberkabel enn for eksempel det beste innen kobber som er rundt coax. Endret 17. desember 2005 av mariunae Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Hvis man skal oppnå lysets hastighet på fibern må alt utstyret man bruker også benytte lysteknologi. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Og det får vi sikkert i fremtiden Holografiske lagre er det jeg venter mest på, så får resten av maskinen bli basert på optisk teknologi... Lenke til kommentar
fjernkontroll Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Fiberteknologien utvikler seg fort, det er som noen har poengtert endeutstyret som begrenser, men, et fiberpar kan gå fult, det blir ikke mere plass på fiberen, så da må man gjøre noe, grave ny fiber ned i bakken, dyrt, eller man kan som noen har poengtert bruke lys. Dette er og dyrt hvis man snakker om VDM teknologi, og utstyret er sykt dyrt, men det finnes noe som heter CWDM og da begynner man snakke kostefektive løsninger, her kan du kjøre opptil 16 forskjellige lysbølger fom 1470nm til 1680 nm tror jeg det er, det finnes ett firma i Norge som heter integrated eller noe i den duren som kan dette, og som leverer slike systemer til bedrifter rundt i verden. men dette er egentlig ikke interesant for private enda, men etterhvert som man skal ha alt mulig rart igjennom veggen av forskjellig media så vil vel utiklinga snart ta av litt her tror jeg Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 16 forskjellige lysbølger? hva med siemens sitt 320? (DWDM) Det har også blitt brukt opptil 365. Lenke til kommentar
zph Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 CWDM er en teknologi basert på ITU G.694.2, som i utgangspunktet definerer 18 kanaler mellom 1270nm og 1610nm med 20nm spacing. Vanligste løsninger fra "de store nettverksfirmaene" bruker "bare" området mellom 1450 og 1620, som gir 8 kanaler. For å komme tilbake til spm: I utgangspunktet setter lysets hastighet den teoretiske begrensningen for hvor max-hastighet, men i praksiss blir en begrenset av kvaliteten på fiberen og endeutstyrets muligheter. I dag, er 10GB Ethernet den raskeste "hyllevare" teknologien basert på (relativt sett) rimelige swithcer. Raskere er 40GB SDH (STM-256) som krever betydelig dyrere utstyr enn 10GB Eth. I tillegg kan en som nevnt bruke ulike former for Wave Division Mulitplexing teknologi for å legge flere parallelle kanaler av nevnte hastigheter for å få ennu bedre utnyttelse av fiberen. Lenke til kommentar
Beo Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 For å ta hoved spm, så er det viktig å poengtere at dette gjelder single mode 9micron ikke 62,5 (jalla norsk multimodus standard) eller 50 micron standard multimodus kabel. det som er tingen med multimodus er at lysgiveren er billig, og på singelmode koster en lyskilde fra 5-6000 og oppover. Max hastighet er veldig avhengig av avstand.snakker vi om 10 mtr eller 20mil. For det er demping i kabel og connectorer som avgjør hvor langt en når på 850,1300,1310,1580 osv osv Standarden sier max 10Gbit, men som det er nevn kan dette multiplexes, å da er lengde og kvalitet på matriellet veldig viktig. (multiplexere koster fra 14000kr i hver ende og oppover) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå