Gå til innhold

Hva er galt med Kapitalismen og Objektivismen?

Anbefalte innlegg

Kapitalisme+sosialt sikkerhetsnett=sant :love: ...

:thumbup:

Av dette forstår jeg en høyredreining av politikken, med et sikkerhetsnett for dem som faller av lasset. Om du er enig er jo det aldeles utmerket :)

Tja. Jeg ønsker til en viss grad en økonomisk høyredreining i politikken. Jeg mener f.eks. at nivået på inntektsskatt er for høyt i dag (i alle fall for middelklassen), og jeg vil ha bort avgifter som eiendomsskatt og arveavgift. Eiendomsskatt, uansett hvor liten den måtte være, synes jeg er krenkende. Hvorfor skal man skatte av noe man allerede har betalt for? Arveavgiften oppfatter jeg bare som en misunnelsesavgift og et signal om at du faen ikke skal få noe gratis her i livet. Denne avgiften ble såvidt jeg vet innført på 1700-tallet for å forhindre videreføring av grevskapene, men hvor aktuelt er dette idag?

Så langt er vi sikkert enige.

Det jeg derimot ikke ønsker er privatisering av livsviktige ting som helsevesen og strøm. Dette er ting som jeg mener alle (og det betyr alle) har krav på, og så viktige ting bør styres og driftes uten tanke på profitt. I tillegg er jeg fullstendig i mot å overlate verdier som offentligheten har betalt for til private selskaper.

Når det gjelder ideologiske spørsmål er jeg veldig uening med høyresiden - dvs. den konservative høyresiden, ikke nødvendigvis de som stemmer Høyre. Jeg er imot uforbeholden støtte til USA og all form for støtte til Israel. Dessuten er jeg opptatt av miljøvern og dyrevern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss ha begrepene klare:

- Kapitalisme: Politisk / Sosial system som baserer seg på prinisippet om individets ukrenkelige (negative) rettigheter, og at alle mellommenneskelig forhold skal være frivellige. (capitalism.org)

- Objektivisme: Filosofisk system skapt og definert av Ayn Rand, bygger videre mange av Aristoteles prinsipper, hvorav det viktigste at virkeligheten eksisterer som en objektiv absolutt, uavhengig av oss. Fremmer kapitalisme som politisk syn. (wikipedia)

- objektivisme: Den generelle oppfattelsen av at virkeligheten er objektiv og adskillt fra vår bevissthet. (wikipedia)

Lenke til kommentar
Det jeg derimot ikke ønsker er privatisering av livsviktige ting som helsevesen og strøm. Dette er ting som jeg mener alle (og det betyr alle) har krav på, og så viktige ting bør styres og driftes uten tanke på profitt.

Kan du begrunne hvorfor helsevern og strøm er rettigheter alle har krav på? Kan du begrunne hvorfor det er riktig å tvinge, under trussel om vold, en person til å betale for noe en annen person mottar?

Endret av farke
Lenke til kommentar
Kan du begrunne hvorfor helsevern og strøm er rettigheter alle har krav på? Kan du begrunne hvorfor det er riktig å tvinge, under trussel om vold, en person til å betale for noe en annen person mottar?

Nei, jeg orker rett og slett ikke å diskutere med oBJEKTIVISTER.

Lenke til kommentar
La oss ha begrepene klare:

- Kapitalisme: Politisk / Sosial system som baserer seg på prinisippet om individets ukrenkelige (negative) rettigheter, og at alle mellommenneskelig forhold skal være frivellige.  (capitalism.org)

- Objektivisme: Filosofisk system skapt og definert av Ayn Rand, bygger videre mange av Aristoteles prinsipper, hvorav det viktigste at virkeligheten eksisterer som en objektiv absolutt, uavhengig av oss. Fremmer kapitalisme som politisk syn. (wikipedia)

- objektivisme: Den generelle oppfattelsen av at virkeligheten er objektiv og adskillt fra vår bevissthet. (wikipedia)

Kapitalisme definisjonen din er ikke klar, all den tid underteksten lyder " The term capitalism is used here in the broader philosophical political sense, and not in the narrower economic sense, i.e. a free-market." Dette i motsetning til definisjonen på feks wikipedia.org . Her må man innse at folk legger forskjellige ting i samme begrep.

At pelsjakob sier at wikipedias versjon er tøv, får stå på hans regning og som vanlig for man ingen kilder som sier noe annet.

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Nei, jeg orker rett og slett ikke å diskutere med oBJEKTIVISTER.

...som er et direkte resultat av at du ikke har noen argumenter å komme med, fordi de ikke fins. Det finnes ingen moralsk begrunnelse for å frarøve en person resultatet av hans produksjon, uansett hva dette måtte gå til.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Det jeg derimot ikke ønsker er privatisering av livsviktige ting som helsevesen og strøm. Dette er ting som jeg mener alle (og det betyr alle) har krav på, og så viktige ting bør styres og driftes uten tanke på profitt.

Den gamle myten lever fortsatt.

Privatisering betyr ikke at bedriftene kan gjøre som de vil. Om en institusjon er privat drevet eller offentlig drevet er irrelevant i forhold til tilbudet institusjonen gir, og til hvem den gir tilbudet.

Det som er viktig er at det offentlige har ansvaret for at alle får et godt helsetilbud. (Og etter min mening bør ansvaret ligge hos staten, og ikke delegeres ut til tilfeldig valgte kommunepolitikere.)

En modell der det offentlige har ansvaret, der det offentlige betaler, men det private utfører tjeneste, er en løsning som ikke vil gjøre forskjell på fattig og rik.

Lenke til kommentar
At pelsjakob sier at wikipedias versjon er tøv, får stå på hans regning

Jeg kan ikke erindre å ha sagt dette, men Wikipedias definisjon er i alle fall upresis, og den oppfyller ikke kravene til en god definisjon.

og som vanlig for man ingen kilder som sier noe annet.

blacktower har allerede oppgitt Capitalism.org, som er en meget god side for alle som trenger en innføring i kapitalisme.

Capitalism is a social system based on the principle of individual rights.

Du kan også lese artikkelen What Is Capitalism? i Ayn Rands artikkelsamling Capitalism: The Unknown Ideal.

Capitalism is a social system based on the recognition of individual rights, including property rights, in which all property is privately owned.
Lenke til kommentar

Man betaler da fortsatt for å bruke strøm, og til en viss grad også helsetjenester. Med rettigheter menes at man f.eks. ikke kan nektes å få lagt inn strøm pga. tidligere økonomiske forhold, eller at det finnes et helsetilbud til folk som ikke har økonomi til å la seg behandle for sine lidelser.

Lenke til kommentar
Kapitalismen kan ha en tendens til å verdisette penger ovenfor mennesker.

Kommunismen som ofte blir betegnet som den klare motpolen til kapitalismen. Kommunismen har ofte en tendens til å gi en god faen i menneskene.

Endret av Wobokel
Lenke til kommentar
My philosophy, in essence, is the concept of man as a heroic being, with his own happiness as the moral purpose of his life, with productive achievement as his noblest activity, and reason as his only absolute.

Svært så subjektiv mening har denne personen også.

- D.J.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kom over denne tråden i et søk om fattigdom, og jeg må bare si en ting til HalTan og Luftbor, helt sikkert flere, men jeg ble deprimert av å lese denne tråden, så jeg skippet de siste to sidene.

Newsflash: Det har aldri vært kommunisme i Sovjetunionen, Kina, Hong Kong, Cuba eller *-Korea!

Selv om lederne i landene proklamerer at de er kommunister, har det aldri vært kommunisme der. Slutt å tro på alt dere ser på TV!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...