Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor eier ikke forretningsmoral.

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

*snipp

Så du mener at et stort og kjent selskap skal være slepphendte med penger, og gi fra seg i hytt og pine fordi en eller annen fattig stakkar har tabbet seg totalt ut, mens et lite selskap slipper?

Selskapets størrelse har ingenting å si i denne saken. Solidaritet skal være frivillig. Og jeg kaller det solidaritet av én grunn: Det blir akkurat det samme som å gi mannen penger. Det er for dumt om vårt store stygge slemme selskap teleh00r skal gi seg i denne saken. Isåfall er det for ren PR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snipp

Så du mener at et stort og kjent selskap skal være slepphendte med penger, og gi fra seg i hytt og pine fordi en eller annen fattig stakkar har tabbet seg totalt ut, mens et lite selskap slipper?

Selskapets størrelse har ingenting å si i denne saken. Solidaritet skal være frivillig. Og jeg kaller det solidaritet av én grunn: Det blir akkurat det samme som å gi mannen penger. Det er for dumt om vårt store stygge slemme selskap teleh00r skal gi seg i denne saken. Isåfall er det for ren PR.

Hadde Telenor gitt ham pengene tilbake, hadde de jo bra PR da

Lenke til kommentar

Hurra!! Enda en gang har sesasjonskåte journalister melet si egen kake og uskyldige bedrifter må betale. Telenor har sikkert råd til det, men jeg syns ikke Telenor (eller en annen bedrift for de saks skyld) skal måtte betale så mye som en femtiøring pga. at en eller annen journalistjævel skal få scoopet sitt.

Den skyldige i denne saken, vergen, går selvsagt fri... for vi må jo ikke si noe som helst negativt om mentalt tilbakestående eller systemet rundt dem. Da er vi jo grusomme, slemme, ondskapsfulle, råtne, egositiske, rasister(om han er svart eller hvit driter vi. Et skjellsord er et skjellsord), kommunist og hva verre er.

Lenke til kommentar

Hvis stakkaren lider av en eller annen sykdom som gjør ham litt tett i pappen (unnskyld uttrykket) og en eller annen drittsekk av en selger sier masse bra om Online ADSL (som forøvrig kanskje er sant så lenge man vet hva det er og hvordan det brukes), og stakkaren kjøper det så BØR han få igjen pengene

Lenke til kommentar

Du misforstår meg nok delvis, Zethyr. Det jeg mener er at

1) Når telenor skryter av sitt samfunnsengasjement på sidene sine, bør de vise solidaritet IN ANY CASE.

og

2) Det er langt enklere for et stort selskap som telenor å vise slik solidaritet. Det ville vært økonomisk mye vanskeligere for et lite selskap.

Jeg mener forøvrig at store selskaper kan anses som å ha et større samfunnsansvar enn små selskaper, ikke når det gjelder etikk og moral, men hva de kan vise storsinn mht, ganske enkelt fordi de kan. Er selskapet stort nok, vil behovet for reklame etc f.eks. naturlig begrense seg selv, og noe av dette budsjettet kan nok i enkelte tilfeller, som dette, benyttes på utradisjonelle måter.

En helt annen ting er som andre har sagt hvorvidt kontrakten denne fyren hadde med telenor er gyldig, da ting tyder på at han ikke er i stand til å inngå en kontrakt med noen. Dersom dette er tilfellet, er det Telenor som må bære den økonomiske byrden av dette.

En annen ting er5 jo også at "rettferdighetsfølelsen" faktisk er et rettslig prinsipp i Norge, selv om det er vanskelig å måle kvalitativt eller kvantitativt. det er en av grunnene til at vi ennå ikke har amerikanske tilstander i Norge, noe JEG i hvertfall er glad for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Hurra!! Enda en gang har sesasjonskåte journalister melet si egen kake og uskyldige bedrifter må betale. Telenor har sikkert råd til det, men jeg syns ikke Telenor (eller en annen bedrift for de saks skyld) skal måtte betale så mye som en femtiøring pga. at en eller annen journalistjævel skal få scoopet sitt.

Den skyldige i denne saken, vergen, går selvsagt fri... for vi må jo ikke si noe som helst negativt om mentalt tilbakestående eller systemet rundt dem. Da er vi jo grusomme, slemme, ondskapsfulle, råtne, egositiske, rasister(om han er svart eller hvit driter vi. Et skjellsord er et skjellsord), kommunist og hva verre er.

Med den holdningen burde jo Telenor rettmessig få lov til å selge ADSL til alle som er innlagt på lukket avdeling, og slippe unna med det. Telenor leverer dyre og dårlige produkter. I dette tilfellet har de IKKE levert produktet heller. OG - det er ikke første gang, tidligere har de fakturert uvitende folk for det samme, uten å ha så mye som en signatur på en kontrakt.

Det er ikke uten grunn at loven definerer hvem som er samtykkekompetent eller ikke.

Og, mer nødvendig i dette tilfellet, har Telenor noen _signatur_ fra personen det gjelder? Hvis ikke, har de ingen gyldig kontrakt.

De har jo ikke _installert_ ADSL hos "kunden" engang, og likevel skal de ha betaling.

Det er jo landeveisrøveri, uansett hvordan man ser på det.

Den nedlatende holdningen du har overfor personer som har psykiske problemer, eller de som er utviklingshemmet, viser at "Ufo" totalt mangler innsikt.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Hvis stakkaren lider av en eller annen sykdom som gjør ham litt tett i pappen (unnskyld uttrykket) og en eller annen drittsekk av en selger sier masse bra om Online ADSL (som forøvrig kanskje er sant så lenge man vet hva det er og hvordan det brukes), og stakkaren kjøper det så BØR han få igjen pengene

Hvorfor det? Fordi han er "tett i pappen" (dine ord) skal han behandles bedre enn alle andre? Men hvis han skal behandles bedre enn andre, betyr det at andre skal behandles verre enn han. Skal ikke prinsippene om "likhet for loven" og "lik behandling av alle/ikke diskriminering" gjelde? Jeg er en ivrig motstander av diskriminering... både positiv og negativ.

Eneste drittsekken her, er vergen som ikke har gjort jobben sin. At han ikke har oppdaget dette på 2 år ... gud veit hva annet denne fyren betaler for som vergen ikke har peil på. :roll:

Skal han fyren også få lov til å returnere alt annet han kjøper da? Siden han er "tett i pappen"? Gjøre hva han vil, fordi han er "tett i pappen"? Han er et menneske som du og meg. Han er norsk statsborger (antar jeg) og skal da selvsagt ha nøyaktig de samme rettighetene og pliktene som alle oss andre. Hvis ikke han selv er i stand til å være økonomisk ansvarlig for seg selv, faller ansvaret på vergen.

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles uenig i begge påstandene dine under punkt 2, aetius, men nå får jeg heller lese på ei prøve... Jeg synes jo ikke synd på telenor, akkurat. Om dette hadde vært et snilt firma, av en hvilken som helst størrelse hadde jeg nok blitt en god del sintere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ufo, jeg vil bare snu litt på spørsmålet til deg.

Skal Telenor få lov til å gjøre akkurat som de vil, uten at deres lovbrudd skal få konsekvenser, utelukkende fordi de er et stort firma?

Jeg mener jo at enhver person som har noe med det firmaet å gjøre må være komplett idiot.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Fordi han er "tett i pappen" (dine ord) skal han behandles bedre enn alle andre? Men hvis han skal behandles bedre enn andre, betyr det at andre skal behandles verre enn han. Skal ikke prinsippene om "likhet for loven" og "lik behandling av alle/ikke diskriminering" gjelde? Jeg er en ivrig motstander av diskriminering... både positiv og negativ.

Eneste drittsekken her, er vergen som ikke har gjort jobben sin. At han ikke har oppdaget dette på 2 år ... gud veit hva annet denne fyren betaler for som vergen ikke har peil på. :roll:

Skal han fyren også få lov til å returnere alt annet han kjøper da? Siden han er "tett i pappen"? Gjøre hva han vil, fordi han er "tett i pappen"? Han er et menneske som du og meg. Han er norsk statsborger (antar jeg) og skal da selvsagt ha nøyaktig de samme rettighetene og pliktene som alle oss andre. Hvis ikke han selv er i stand til å være økonomisk ansvarlig for seg selv, faller ansvaret på vergen.

altså, hvis selgeren trodde fyren var en vanlig person så har ingen skylden, unntatt kanskje vergen som du sa. men hvis selgeren skjønte at han var mentalt tilbakestående så burde jo Telenor hoste opp kontantene

Lenke til kommentar
Med den holdningen burde jo Telenor rettmessig få lov til å selge ADSL til alle som er innlagt på lukket avdeling, og slippe unna med det. Telenor leverer dyre og dårlige produkter.

Om du synes Telenors ADSL-produkter er bra eller dårlig, er fullstendig irrellevant. Jeg synes sennep smaker drit, men betyr det at IDUN skylder meg masse penger for det?

I dette tilfellet har de IKKE levert produktet heller.

Han kan ha bestillt en Gjør-Det-Selv pakke. Da er det i så fall nok at linja er kobla opp i telefonsentralen Det står det ikke noe om i artikkelen (så "merkelig").

OG - det er ikke første gang, tidligere har de fakturert uvitende folk for det samme, uten å ha så mye som en signatur på en kontrakt.

Det er ikke uten grunn at loven definerer hvem som er samtykkekompetent eller ikke.

Og, mer nødvendig i dette tilfellet, har Telenor noen _signatur_ fra personen det gjelder? Hvis ikke, har de ingen gyldig kontrakt.

De trenger ikke signatur. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Du trenger ikke signatur for å bestille ting over nettet, gjør du? Når signerte du på noe fra Komplett.no ? Eller på Rimi? Dessuten kan ikke Telenor vite om en person er mentalt tilbakestående eller ikke. De har vel ikke sånne Matrix-telefoner hvor selgerne kan teleportere seg gjennom telefonlinja?

De har jo ikke _installert_ ADSL hos "kunden" engang, og likevel skal de ha betaling.

Det har journalisten "tilfeldigvis" glemt å sjekke/skrive. Harru sett. Jeg mener scenarioet jeg beskrev tidligere i tråden er ganske sannsynlig.

Det er jo landeveisrøveri, uansett hvordan man ser på det.

Tullball. Han har ikke blitt frarøvet noe som helst. Han har inngått en avtale og vergen hans har skulka jobben sin. Journarlistjævlen trenger et scoop og hauser alt opp. Ikke noe selger så bra som "overtramp av store bedrifter mot svaktstillte personer". Piss meg i øret.

Den nedlatende holdningen du har overfor personer som har psykiske problemer, eller de som er utviklingshemmet, viser at "Ufo" totalt mangler innsikt.

Hvis en person har mentale problemer som gjør at vedkommende ikke kan ta vare på seg selv økonomisk, får han oppnevnt en verge. DET kommer det faktisk fram i artikkelen at han har. Vergen er da selvsagt ansvarlig for at den uheldige personen ikke roter seg opp i økonomiske problemer. Alt som vergen hadde trengt å gjøre, var å ringe Telenor og si at "X er sånn-og-sånn. Han skal ikke ha ADSL. Vennligst ikke ring ham igjen om dette." når første telefonregning kom (eller all den andre posten/pakkene) fra Telenor kom. Vergen skal ha fullstendig oversikt over hele økonomien. Det er JOBBEN HANS !!

Jeg er ikke nedlatene mot personer med psykiske problemer. Men jeg gir dem heller ikke noen særbehandling. Jeg mener at alle har krav på identisk behandling. Derimot så setter jeg store spørsmålstegn ved vergen. Han burde jo helt tydeligvis hatt sparken på flekken.

Lenke til kommentar

jeg har en bror som har kjøpt ads hos telenor.

fikk dem til å instalere ( bare ordnet linjen) adsl.

jeg regnet med at når adsl skal instalere så skal han være på internetet når de er ferdig .

men neida.

det var bare linjen som varordnet og en boks såm lardeg koble vanlig telefon til som var montert.

programmet som skulle instaleres på pc-en måte jeg instalere.

jeg måte også kpble modemt til linjen og pc-en

telenor instalatøren må da ha lurt seg unna ?

Lenke til kommentar
programmet som skulle instaleres på pc-en måte jeg instalere.

jeg måte også kpble modemt til linjen og pc-en

Der er jeg litt usikker på hva som står i avtalen deres, men jeg føler meg rimelig sikker på at de hverken plikter å installere noe program for PPPoE-tilkobling eller plugge PC'n i modemet. Det er jo opp til deg om du vil ha en ruter etter modemet, hvilke pc'r som skal kobles i, hvor kabelen skal gå osv. osv. Hvis han hadde spurt tror jeg nok at installatøren hadde gjort det for ham uansett også. Tilogmed en Telenor-installatør

Lenke til kommentar
Ufo, jeg vil bare snu litt på spørsmålet til deg.

Skal Telenor få lov til å gjøre akkurat som de vil, uten at deres lovbrudd skal få konsekvenser, utelukkende fordi de er et stort firma?

Jeg mener jo at enhver person som har noe med det firmaet å gjøre må være komplett idiot.

Hva er lovbruddet i denne saken? Artikkelen kan jo i beste fall kalles rå-partisk, spekulativ og en sann smørje av tabloidjournalistikk ... så vi kan ikke avgjøre noe som helst i denne saken.

Telenor skal ikke ha noe mer lov til å begå lovbrudd enn Rimi, Elkjøp, Plantasjen, du, meg og Kjell Magne Bondevik. Telenor skal heller ikke ha noen høyere krav til seg enn Rimi, Elkjøp, Plantasjen, du, meg og Kjell Magne Bondevik.

Dessuten, jeg har Telenor ADSL selv... men har kvittet meg med Telenor Mobil abonnementet mitt. Mamma lærte meg at "dem som sier at andre er dumme, dem er dumme selv." Hei, din dumming :tease:

Saken koker ned til;

1. Hva har kunden kjøpt? Installasjon med montør eller gjør det selv?

2. Hvis GDS, er linja koblet opp og kunden mottatt modem?

3. Hvis nei på en av dem; hvor har vergen vært? Sover på jobb? Etter at forbrukerrettslige mangler oppdages, skal feilen meldes i fra innen rimelig tid. Rimelig tid = minst 2 mnd. Max = valgfri => praksis 2. mnd etter lovens bokstav.

4. Uansett; har vergen sovet på jobb?

Lenke til kommentar
programmet  som skulle instaleres på pc-en  måte  jeg  instalere.

jeg  måte også kpble  modemt til linjen  og  pc-en

Der er jeg litt usikker på hva som står i avtalen deres, men jeg føler meg rimelig sikker på at de hverken plikter å installere noe program for PPPoE-tilkobling eller plugge PC'n i modemet. Det er jo opp til deg om du vil ha en ruter etter modemet, hvilke pc'r som skal kobles i, hvor kabelen skal gå osv. osv. Hvis han hadde spurt tror jeg nok at installatøren hadde gjort det for ham uansett også. Tilogmed en Telenor-installatør

Hvis det er bestillt Gjør-Det-Selv kommer det ingen montør. Telenor skal da kun sende modem i posten og koble opp linja i sentralen.

Om kunden kaster modemet eller legger det på loftet er ikke Telenors feil eller problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...