Gå til innhold

Legge penger i CPU eller minne?

twinsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal etterhvert oppgradere Pcen min og satser på et AMD64 system (939). Pcen blir nok mest brukt til diverse arbeid som videoredigering, bildebehandling og DTP (Desktop Publishing), men også litt spilling.

Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe en AMD64 3000+ og denne rammen

Eller en AMD64 3200+ og denne rammen

Er winchester prosessorer begge to. Har sett at de er ganske overklokkingsvennlige og regner med å kjøpe en XP-120 vifte for å få meste mulig ut av dem, uansett hvilken jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

arbeid som videoredigering, bildebehandling og DTP (Desktop Publishing), men også litt spilling.

Dette er oppgaver som krever god og rask RAM. De trekker ut alt av RAMen. Så det kan hende du får en liten ytelseforskjell om du velger den beste RAMen. Tror ikke videoredigering og bildebehandling vil trekke 100% av CPU. Så du får ikke noen ytelse ved og velge bedre CPU.

Så jeg ville valgt RAMen. Det er heller ikke store forskjellen på de CPU'ene. Neppe noe voldsomt merkbart.

Lenke til kommentar
Tror ikke videoredigering og bildebehandling vil trekke 100% av CPU. Så du får ikke noen ytelse ved og velge bedre CPU.

Så jeg ville valgt RAMen. Det er heller ikke store forskjellen på de CPU'ene. Neppe noe voldsomt merkbart.

Nå er det vel engang akkurat til videoredigering og bildebehandling at man virkelig har behov for mye CPU-kraft, og ved default innstillinger så er det en brukbar forskjell på A64 3000+ og 3200+.

Forskjellen i ytelse på CAS 2.5 og CAS 2 på ram'en trådstarter foreslår vil være knøttliten, og vil ikke komme i nærheten av å veie opp for tap av ytelse hvis man velger 3000+ istedet for 3200+ (Det er ikke de største forskjellene på 3000+ og 3200+, men den er absolutt tilstedeværende som nevnt over :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...