Gå til innhold

Win. xp på eldre bærbar.

Nilsen

Anbefalte innlegg

Topic snakker. Jeg har nå fått en bærbar fra jobben til far, side de byttet ut det meste. Det er såklart full av sperrer. Jeg kna ikke sette den opp mot noen andre nettverk enn det på jobben til far, ikke endre ip eller arbeidgruppe og det er noen stygge partisjoner. 10gb fordelt på 17 partisjoner. Gud vet hvorfor.

Anyway. Jeg lurer på om jeg kan innstaler win xp, eller om jeg må beholde win 2000.

Det er en Toshiba portege 7020ct

P2, MMx

192mb ram

Kan jeg innstalere xp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

minnebruken jeg hadde på min compaq med 128mb ram og 800 mhz p3 prosessor var omtrent lik.

Fordelen jeg har oppdaget med XP er litt raskere oppstart.

Ellers rusler det merkverdig greit med et ati rage kort med HELE 8 mb ram.

ville spandert på en 256 mb ram brikke for at det skal rusle greit.

Siden maskinen er litt gammel burde det være mulig å finne en linux versjon som funker lett og enkelt, som et alternativ om xp ikke ruler.

Min beste venn er uansett dvalefunksjonen som gjør oppstart mye raskere. Win 2000 tok en evighet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det skal gå fint å kjøre xp på den der. Men var jeg deg ville jeg installert xp uten servicepacks eller oppdateringer, da begynner det med en gang å gå treigt. Jeg har winxp på en PIII 500 MHz med 128 MB RAM, og det går superkjapt (litt kjapt, da).

Lenke til kommentar

Fyr på med XP om du vil du, men slå av ALL grafiskt dall etterpå, ikke noen skygger osv under musepekere, lønner seg også å droppe "xp stilen" slik at ting begynner å se litt ut som 2000 igjen :p det at service pakkene til XP treger ned systemet kjenner ikke jeg noe til, men...

Lenke til kommentar

Spørs jo hva du skal gjøre med den, selv sitter jeg på en Think Pad 233 Mhz 96 Mb ram med XP, men har da ikke annet enn ren XP-innstalasjon, og disablet det meste, har 12 prosesser kjørende. Bruker den mest til forumsurf (kjente nettsider)og outlook, noe word og det går veldig fint. skal jeg gjøre tyngre prosesser eller surfe "vilt" på nett kjører jeg eksternt skrivebord til hovedmaskinen som har alle oppdateringer virus/brannmur osv.

Min erfaring etter div prøving er at det er så fort man begynner med "realtime" sikkerhet det virkelig blir tregt med så svak maskin. Eneste sikkerheten er jo da firewall i modem + at Wininstaller funksjonen jo er disablet den også, (uten at jeg vet om det hjelper på sikkerheten). Bank i bordet har jeg ikke fått noe virusproblemer det halve året den har vært i drift.

Og som nevnt over her, dvalefunksjonen er genial, starter mye fortere enn min nye P4 3,0 :p

Ja, det beste er vel bare å prøve, jeg er da så glad i XP kontra det gamle, at jeg vil ha det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...