Analyzer Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg har et lite problem med å få installert Windows Xp på harddisken(e) min(e)... Det er 3stk Seagate 200GB S-ATA Harddisk... 2 av diskene kjører RAID 0, og den siste er bare koblet til vanlig... Før hadde jeg en 20GB WD harddisk til OS, men jeg trengte litt penger så jeg solgte den nettopp på qxl... Nå skulle jeg til å Installere windows på den ene harddisken som ikke kjører RAID... Det skulle vise seg å være litt problematisk... Får startet pcen med xp cden og installasjonsprogrammet overfører filene til installasjon og pcen starter på nytt... Her oppstår problemene. Får opp denne feilmeldingen: "Feil under lasting av operativsystem" Det samme skjedde når jeg prøvde å installere på RAID diskene.... Kommer opp rette etter "trykk en tast for å boote fra cd" Altså: "Trykk en tast for å boote fra cd.....Feil under lasting av operativsystem" Noen som har peiling på hva problemet kan være?? Har lastet Drivere til S-ATA kontroller når jeg installerer windows. Hovedkortet mitt er et MSI K8N NEO Platinum Lenke til kommentar
xpert21 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 har hat det samme problemet med en maxtor 120gb ide disk.. måtte bare bruke en annen disk til os jeg Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Vært i BIOS og satt bootrekkefølge?? Boot nr 1 Floppy Boot nr 2 S ATA (Raid) Boot nr 3 CDrom... Så skal man presse mange ganger på F6 når skiltet i nedkant av skjerm ber om det. Så setter man inn SIL-disketten når setup ber om Scsi- drivere (tror jeg det var) Lykke til. Endret 17. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Boot nr 1 FloppyBoot nr 2 S ATA (Raid) Boot nr 3 CDrom... Hvorfor akkurat slik? Vil fungere når HD er tom, men når HD er installert så vil han ikke kunne boote fra CD. Ville heller valgt Floppy - CD - HD. Det er en permanent innstilling. Er enig i at det høres ut som problemet kan være her, at det ikke kan bootes fra HD. Lenke til kommentar
Analyzer Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Det har ingenting med at den ikke får bootet fra Hden... Pcen får ikke til å starte windows fra Harddsiken... Boot er innstillt slik: 1. CD-Rom 2. HD 3. Disable Har valgt den riktige disken som boot også... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Boot nr 1 FloppyBoot nr 2 S ATA (Raid) Boot nr 3 CDrom... Hvorfor akkurat slik? Fordi dette er det normale når man skal instalere på et nytt system. På min egen maskin setter jeg S ATA (Raid) som fyrste oppstartenhet også. Det er ingen vits at oppstart skal smelle med både floppy og CD før den finner frem hver eneste gang man booter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Mulig du syntes det er OK å måtte gå inn i BIOS hver gang du skal boote en CD, jeg syntes det høres tungvindt ut. Men så jeg booter jeg heller sjelden, alt mitt står på 24/7. Husk at en del nybegynnere leser anbefalinger, og en slik anbefaling kan skape problemer for enkelte som ikke skjønner dette. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Mulig du syntes det er OK å måtte gå inn i BIOS hver gang du skal boote en CD Ja.. vi har litt forskellige syn.... Men jeg booter aldri fra CD untatt når C: er formatert. Og da går den forbi C:. Jeg booter fra diskett når jeg skal formatere eller kjøre noen form for memtest. (Da skal man ikke så langt som til C:Windows). (I stedet for Sata har det vært HDD0) Oppsettet som jeg anbefaler er vanlig og kognitivt. Viderekomne har sine egne veier, men de har sjelden problem. Endret 18. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
yak Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg har et Aopen AX6BC hovedkort. og har akkurat samme problemet.' Jeg får innstallert xp på små hardisker men får samme problem som deg når jeg skal installere xp på ibm 60gb harddisk(ikke S ATA). Har nå oppdatert bios,men funker uansett ikke. Jeg satte om på strippen på hardisken slik at den blir 32gb og da bootet den. Men jeg er ikke fornøyd med det, så jeg er interesert i tips fra andre. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) yak: Aopen AX6BC støtter ikke større harddisker en 32 GB mener jeg (har en PC med Aopen AX6B selv... fikk ikke 40 GB disken til å funke heller (husker ikke om biosen fant den eller ikke), måtte sette den til 32 GB) du kan løse problemet med å sette inn en annen kontroller i PCen da, det gjorde jeg senere (så får du kanskje raskere hastighet på ting også, den interne kontrolleren er vell bare ATA33 om jeg ikke husker feil, jeg satte inn en ATA100 kontroller, STOR forskjell) Analyzer: men om diskene blir funnet i bios bør det vell funke (så nå ut til at dette hovedkortet støttet så store disker i alle fall) men det kan være noen innstillinger i BIOS på oppsettet av S-ATA/P-ATA disker som gjør at det ikke funker som du vil (vet det er noe slikt på mitt hovedkort ASUS p4p800-e) kan hende at windows XP ikke kan boote fra så store disker også, husker at OS før ikke kunne boote fra disker større enn 8 GB (eller etter cyl. 1024 eller hva det var, vet ikke om det var en maskinvare begrensing eller software men... de fleste kan vell det nå da men.. men det er sikkert en grense et sted) la inn et os på en disk som var større en 8GB en gang selv om jeg fikk denne advarselen... funka dårlig.. men når jeg partisjonerte disken med en partisjon akkurat mindre enn 8GB som første partisjon funka det fint ville heller ikke anbefale deg å ha en OS partisjon på 200GB, selv har jeg en på 10 GB (og har 3GB ledig) og det er mer enn nok (til mitt bruk), spill, filmer, musikk, og alt annet av datafiler legger jeg inn på andre partisjoner, så slipper jeg å miste de når jeg formaterer Prøv å partisjoner med en mindre partisjon til OS (som bør være en av de første partisjonene på disken, og i alle fall plassert før den magiske grensen, som jeg ikke vet hva er i dag...) btw: dette kan også være lurt å ta en titt på: Windows XP SP1 includes 48-bit LBA support for ATAPI disk drives. With this support, you can use hard disks that are larger than the current 137 GB limit kan hende at du løser hele problemet med å bruke en WinXP CD som alt har SP1 eller SP2 lagt inn... Endret 19. januar 2005 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Analyzer Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Tør ikke partisjonere disken... Vil ikke miste alle data... Holdt på å partisjonere en disk i Partition Magic en gang og pcen låste seg... Alle data vart slettet... Har kjøpt en brukt 120GB disk... skal prøve å overføre det jeg skal ha til den, og partisjonere 200GB'en, og se om jeg får installert windows... Så kan jeg evt selge 120GB'en igjen... Hvis ikke det funker får jeg bruke 120GB'en til wndows Liker ikke IDE disker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå