Gå til innhold

elektro(etter ungdoms skolen) spørsmål

e321

Anbefalte innlegg

lurer på en ting til;

Etter gk hva gjør jeg da?

Hva blir jeg(muligheter)?

Etter gk kan du:

-velge div linjer på skolen din, eller andre

Muligheter du har etter vgs:

-Du kan bli lærling

-Du kan gå tekniskfagskole 2år

-Du kan gå høyere utdanning som høyskole ingeniør(3år) sivilingeniør(5år)

-Du kan ta div kurs

Går selv på elektro på høgskole.. Er en del matte ja, men til selve elektronikken som jobbes med på vgs er ikke matten noe å bry seg nevneverdig om så sannt du ikke sliter med dette. Når du sier du har interesse for elekronikk er det jo ikke en gang noe å lure på for deg! Du vil garantert trives; selv om vgs stort sett går ut på å gi hverandre støt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på en ting til;

Etter gk hva gjør jeg da?

Hva blir jeg(muligheter)?

Etter gk kan du:

-velge div linjer på skolen din, eller andre

Muligheter du har etter vgs:

-Du kan bli lærling

-Du kan gå tekniskfagskole 2år

-Du kan gå høyere utdanning som høyskole ingeniør(3år) sivilingeniør(5år)

-Du kan ta div kurs

Går selv på elektro på høgskole.. Er en del matte ja, men til selve elektronikken som jobbes med på vgs er ikke matten noe å bry seg nevneverdig om så sannt du ikke sliter med dette. Når du sier du har interesse for elekronikk er det jo ikke en gang noe å lure på for deg! Du vil garantert trives; selv om vgs stort sett går ut på å gi hverandre støt ;)

vurderer selv Høyskole etter vgs.

er kravene skyhøye?

Lenke til kommentar

NEi de er ikke det. Jeg trodde det selv også. Hvis du regner antall timer du er på skolen pluss det du gjør hjemme. Bruker du kanskje dobbelt så mye tid på skole som meg..

Men ja det er vanskelig du må jobbe. Er mange som stryker. Men det er de som gir faen... Men for all del du blir overasket av hvor enkelt det er. Er jo noe matte som mange sliter med, men jeg fikk 2 i 3mx og klarer meg godt nå!

Så oppsummert kan en si at det finnes ikke vanskelig, er bare det at nå har du ansvaret selv og du må henge med! Kan legge til at jeg aldri har gjort det i nærheten så bra på skole som nå.

en annen ting er jo de forskjellige skolene.. går oslo selv har folk som har gått i tr.heim de klager på at det var vanskeligere i tr.heim for samme utdannelse..

For å komme inn må du ha generell studiekompenagse det får du ved å ta et påbyggnings år. Men du må å ha 3mx og 2fy dette kan du ta på forkurs, som privatist. Eller du kan i førsteklasse på høgskolen gå 3semester det betyr at du får flere fag(matte og fysikk) og må gå på skole om sommeren. det gjelder bare 1 året.

Kravene er ikke skyhøye hvertfall ikke i oslo der kommer alle inn så sannt de har ståkarakter

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

takker for fine innlegg Bogan :)

Tenker på og gå som lærling for og få inn litt penger og så gå

noe ingeniør greier etterpå...

Er det lurt?

Er det mye skrivearbeid på elektro.. eller foregår det meste på data?

Endret av e321
Lenke til kommentar

Det du må da er å jobbe som lærling etter å ha vært i arbeid tror det er 5 år kommer du faktisk rett inn på ingeniørskolen uten studiekompetangse.. eneste er at du må ta forkurs med noen fag, eller tre semesterordning.

Ikke mye skriving i elektrofag nei, men tegning regning osv.. Skrive arbeid kan komme i form av dokumentasjoner osv....

Pluss at det er dritt fag som norsk og engelsk på vgs :thumbdown:

Lenke til kommentar

ok.. kommer altså inn bare ved å være lærling en stund :hmm:

Passer godt att det er litt tegning og styr..

Er det ikke norsk, engelsk og sånt på gk?

Hvor lang tid tar det før jeg kan jobbe som lærling...?

Takk for att dere hjelper meg :)

Lenke til kommentar

Først går du gk dere har og vanlige fag som norsk engelsk matte osv..

Dette har du selvfølgelig ikke på ingeniør studiet der er det kun relevante fag(diskuterbart)..

deretter går du en linje andre året feks sterk/svak strøm osv... Etter dette kan du gå ut i læra der er du 2 år. etter det er du ferdig! altså 2år vgs + 2år lærling!

Husker ikke antall år du må jobbe for å komme inn på ingeniør men mener å huske det er 5 år(2som lærling + 3 i arbeid)

Alternativt kan du 3 året på vgs gå påbyggning... og da kan du begynne på skolen igjen når det passer deg! Merk at det er lurt å ha 2fy og 3mx... Har du ikke dette må du gå 3 semestere 1året på høgskolen..

Lenke til kommentar

På elektro får du:

*mange prøver/innleveringer og... "you name it" ;)

*endel oppkobling i begynnelsen.... så blir det altfor mye teori

*endel matte

*lite lekser

*lange dager

*ikke bruk for mange av bøkene

*mye å tenke på :D

*mange kjekke stunder :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
gk elektro --> vk1 flyfag =  :w00t:  :p

:w00t: eller arbeidsledighet?

Trodde det var rimelig vanskelig å få jobb i flybransjen for tiden. Jaja. :) Har noen kamerater på som har gått diverse elektro-linjer, og arbeidsmengden deres virket i alle fall overkommelig.

Lenke til kommentar

Om du har interesse for elektro går vgs som en drøm... Har du ikke interesse og går der fordi du ikke har noe annet og gå og manmma sier du skal gå på skole, vil du slite da er det heller ikke noe poeng å gå der... Alle klarer det pensumet om de vil... Er mye og lære seg selvfølgelig men krever ikke mye arbeid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...