e321 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tenker på og begynne på elektro etter 10. Er det lurt? Hva gjør dere der og hvilke karakterer trenger jeg for og kommer inn? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Flyttes fra "PSU og elektronikk" til "Jobb og utdanning". Lenke til kommentar
e321 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 ok har sett flere tråder om elektro der så jeg bare tok en sjangse Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvilke karakterer du trenger for å komme inn, kommer helt ann på hvor mange som søker. Hva man gjør der: -Det er en god del teori.. -Mye elektronikk. Med ICer, transistorer, beregning av strømmer/spenninger -Bygginstallasjon: Installering av brytere, stikkontakter og lampeholdere -Elektroteknikk: Teori om elektriske "lover". Det er det man grovt sett gjør på GK elektro. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 ok, takk Liker og holde på med elektronikk og sånt selv, så jeg går nok for elektro ja. Noen andre? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Lurer på en liten ting om elektronikk om du kan litt. Fant en liten tegning om hvordan du lager en radio. Det jeg bare stusset litt over var att det ikke var noe batteri på den. Fikk dessverre ikke lagt inn tegningen over den her, men jeg kan forklade det kort: Den er som en vanlig enkel radio. Antennen går ned i spolen som går gjennonm en (eller to) diode® ut til frekvensgreia (husker ikke hva den heter, men det er den du stiller frekvensen med. Tror det er en kondensator) og ut i en ørepropp. Så enkel er den. Det jeg tror er løsningen er at en ørepropp trenger ikke mye strøm for å lage lyd. Så når radiobølgene kommer gjennom antennen (den skulle være 6m for å virke) og kommer inn i spolen blir det lyd OG litt strøm også. På grunn av den lange antennen går dette. Er du eller noen andre enige i det? Finner ingen annen forklaring på dette. Og om dette er sant, beyr det at om jeg lager et kjempehøyt tårn (litt over 100m) i metall (kobber) kan jeg lage radioen i kjempeformat bare uten diodene og kondensatoren og få en lyspære eller noe sånnt til å lyse? Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvilke karakterer du trenger for å komme inn, kommer helt ann på hvor mange som søker. Hva man gjør der: -Det er en god del teori.. -Mye elektronikk. Med ICer, transistorer, beregning av strømmer/spenninger -Bygginstallasjon: Installering av brytere, stikkontakter og lampeholdere -Elektroteknikk: Teori om elektriske "lover". Det er det man grovt sett gjør på GK elektro. + En god del matte, men dette blir matte på en annen måte (regner strømmer, sikkringer osv.) Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) + En god del matte, men dette blir matte på en annen måte (regner strømmer, sikkringer osv.) Matten er veldig enkel, nesten bare repitisjon. Det er lett å få gode karakterer i og med at man kan lesse seg til alt, trenger ikke alltid å forstå det. Var ihvertfall sånn med meg. Ellers var det et veldig intressangt og morsomt år med mye skolearbeid. Endret 17. januar 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
e321 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) matten tenker jeg ikke så mye på... Er sikkert noe annet og regne ut motstand i en "duppeditt" enn og finne ut hvor mange epler jan har igjen liksom EDIT: angående det der radio greiene(nå er ikke jeg noe ekspert... da jeg ikke er ferdig med ungdoms skolen engang) så hørtes det litt usannsynlig ut.. du får iallefall ikke høyt volum for og si det sånn Endret 17. januar 2005 av e321 Lenke til kommentar
zebe Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Liker du mye praksis er dette garantert stedet for deg EDIT: Selv fant jeg ut nå etter et halvt år på elektro at jeg burde tatt allmen i stedet, fordi engelsk, norsk og matte karakterene mine lå på 4/5, mens i elektrofagene hadde jeg 2/3. Endret 17. januar 2005 av zebe Lenke til kommentar
e321 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 praksis er tingen Orker ikke gå allmen Bare tanken gjør at jeg fryser på ryggen.. Men det er jo en (stor)fordel for de som vil gå der Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 praksis er tingen Orker ikke gå allmen Bare tanken gjør at jeg fryser på ryggen.. Men det er jo en (stor)fordel for de som vil gå der For å si det sånn, Gk elektro er ikke et praksis år hvis du tror det, veldig mye teri og en hel haug med prøver. Men også en del praksis. En uke hadde vi 6 prøver. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 er det vanskelig? Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 er det vanskelig? Næh, ganske enkelt i grunnen i og med at man har gode lærebøker i det meste. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) ja,ok.. takk for informasjonen Endret 18. januar 2005 av e321 Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Så hovedtingene du må kunne er å regne ut formler for motstander, transistorer, dioder, kondensatorer o.l. pluss litt matte? Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Så hovedtingene du må kunne er å regne ut formler for motstander, transistorer, dioder, kondensatorer o.l. pluss litt matte? Det er noe av det du lærer på GK Elektro ja. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 lurer på en ting til; Etter gk hva gjør jeg da? Hva blir jeg(muligheter)? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Jeg kan personelig annbefale elektro. Men matten er ikke av det enkleste! Mye av matten er enkel, men MYE vanskelig også. Spesiel hvis du går videre. Du må like å jobbe systematisk, nøye, og ha respekt for energi. Går selv VK1 Elektro. GK Elektro er et godt valg, veldig interessant. Hva slags muligheter?' Du vil komme til å få et hefte av din rådgiver på skolen. Og i hefte(ne) står egentlig alt godt forklart. Endret 18. januar 2005 av DjKs Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 faren min er lærer i elektro på vk1 tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå