lidl Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei, Jeg planlegger å starte en egen webshop, men jeg trenger litt hjelp. Jeg lurer på om det er noen her som har litt erfaring, jeg kunne ha nytte av? Jeg skal selvsagt kjøpe domene, serverplass og shoppingprogram. Hvilke programmer er best, og hvilke bør jeg styre unna? Er det noen som kan gi meg noen svar, ville blitt glad for det! Lenke til kommentar
swanky Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Nei, dersom du både har domene, serverplass og shoppingprogram så har du alt du trenger. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 - Hva skal du selge? - Er du registrert som enkeltmannsforetak? - Har du revisor? - Hvem skal du selge til?(målgruppe) - Hva gjør din butikk unik? Trenger litt mer info for å svare. Lenke til kommentar
pr0xy H4xx0r Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 dette kan bli interresant Lenke til kommentar
Rodwelt Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Sette opp en foretnings idé, hva skal være så spesielt med din butikk for at folk skal velge den. Hvilken foretaksform skal du ha? Situasjonsanalyse Markedsmål Strategi Handligsplan Markedsanalyse Markedsundersøkelse Konkurent analyse Registrere seg i Brønøysund Endret 17. januar 2005 av Rodwelt Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 En plan er veldig viktig. Er selv med i en spesialbutikk - www.norwaydisc.no - så jeg vet at du kommer til å få mange utfordringer. Som liten må du satse på å kjøpe fra distributører og selge videre, importere selv gir mye fraktkostnader og ofte kreves det at du kjøper et kvantum som er 10 til 100 ganger større enn det en liten bedrift kan kjøpe inn. Satser du på noe relatert til data så er dette - dessverre - noe av det mest ulønnsomme du kan gjøre. Skal du holde samme nivå på pris som komplett/netshop/psdata/mpx så kan du ikke regne med mer enn ca 10% avanse på varene, og av disse 10% skal serverplass betales, regnskapsbyrå, revisor, emballasje osv osv. Totalt sett et vanskelig marked å komme inn på. Sett opp en skikkelig plan slik som Rodwelt nevner - er det en skole som har markedsføringslinje i nærheten tror jeg disse vil være mer enn glade for å hjelpe deg med en fullstending markedsanalyse mm - da dette bare gir dem trening. Lenke til kommentar
Rodwelt Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 kjøpe domene, serverplass og shoppingprogram. Dette er det siste du trenger å tenke på. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 lagerplass, type selskap, kontor, kreditt, egenkaptial, etc. etc. Spesielt viktig hva slags type selskap du skal start, så du ikke selv blir ansvarlig og foreldrene dine må selge huset hvis det går dårlig. Lenke til kommentar
Rodwelt Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Vel her har du de 3 foretaks formene Enkeltmannsforetak - Dette innebærer at du som eier har det hele og fulle ansvar for bedriften. Så om du får økonomiske problemer og vansker med å betale gjeld så kan di som eier riskere å miste alt (også personlige eiendeler som hus, hytte eller bil) Selskapet må også inneholde eierens navn. Ansvarlig selskap - Et ansvarlig selskap har to eller flere eiere her har eierne ansvar for en bestemt andel av gjelden. Aksjeselskap- Her er det ingen fare for personlig tap dersom du skuller gå konkurs, her mister du bare pengene du har satt inn i firmaet. For å starte et aksje selskap kreves de t egenkapital på 100 000 kr Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Samt at du må ha en troverdig egenkapital registrert for å få status som forhandler med kreditt hos distributører. Alternativt burde du starte et AS, låne penger og satse litt. Endret 17. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Rodwelt Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Her har du en oversikt over alt du trenger å vite om å starte og drive en bedrift spor-oss Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 jeg og en kompis skal kanskje starte webshop som ungdoms-bedrift (del av læreplanen vår - å lage en ungdomsbedrift asså ) så jeg vil gjerne høre ossn det går osv Lenke til kommentar
Rodwelt Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) vel hvis du skal starte en ungdoms bedrift kan du begyne med å se på http://www.ungdomsbedrift.no/ sin sider. Jeg vil ikke anbefale å lage webshop som en ungdoms bedrift, det ville være mye større sjangse for å "overleve" hvis dere heller starter en fysisk butikk på en eller annen måte. Er dette innen for en skole-klasse? Rodwelt. Endret 17. januar 2005 av Rodwelt Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 er innenfor en skole klasse kan du si, men det blir meg og han sitt prosjekt.. tror ikke det blir webshop som første prioritet, men mest sansynlig en del av tilbudet.. er ingen her i bygda som tilbyr å reparere/herje på med folk sine ødelagte pcer for rimelig med penger så det er bra marked for det her (5000 + innbyggere) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Start opp et service verksted med mulighet for utlevering, eller hjem-til-deg service. Da kan dere sikkert låne lokaler på skolen som verksted også. Markedsfør gjennom lokalavisen som sikkert kan støtte prosjektet. Men vær klar over at dere må ta ansvar for det arbeidet dere gjør. Endret 17. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) dont worry, er entusasiter på høyt nivå begge to, og skulle noe skjere seg fullstendig så har vi jo alltids dere her i hw.no forumet til å rådføre oss edit, var ikke helt ferdig veldig god idè det der med hjem-til-deg service, er noe jeg har gjort gratis for foreldre og bekjente av foreldre gratis i alt for lang tid nå Endret 17. januar 2005 av r0zie Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Nettopp. Det er litt merkelig at hvis en rørlegger eller en snekker gjør en tjeneste for deg så forventer man en ytelse/gjentjeneste eller betaling. Hvis man gjør en tjeneste på datamaskinen så sier man kun pent takk. Derfor slutt å gjør tjenester gratis og ge de samme verdi som en ennen tjeneste ville hatt. Du får ikke noe tilbake for å gi dine foreldres bekjente tjenester, der er det dine foreldre som nyter godt av hehe. Krev gjentjenester for tjenester du gir. Så sant det ikke har andre verdier da selvf. EDIT: Vær heller forsiktig enn å la det skjære seg. Ødelagt hardware eller tapte data er det ikke alltid noe man kan fikse med et forum. Endret 17. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 nah.. jeg får ikke noe tilfredstillelse av å sitte å reparere og fjerne adware fra naboen sin jalla pc fra 90 tallet.. tvert i mot faktisk.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Men du får tilfredstillelse av gjentjenesten eller betalingen. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 så sant som sagt men men.. er forsatt kun en idè som må kranglest litt med læreren.. nåverende bedrift har noe med ketchup og sennep i samme smørja å gjøre.. vi ble bare satt i lag med noen andre :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå