Gå til innhold

Starte en webshop

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger å starte en egen webshop, men jeg trenger litt hjelp. Jeg lurer på om det er noen her som har litt erfaring, jeg kunne ha nytte av? Jeg skal selvsagt kjøpe domene, serverplass og shoppingprogram. Hvilke programmer er best, og hvilke bør jeg styre unna? Er det noen som kan gi meg noen svar, ville blitt glad for det! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sette opp en foretnings idé, hva skal være så spesielt med din butikk for at folk skal velge den.

Hvilken foretaksform skal du ha?

Situasjonsanalyse

Markedsmål

Strategi

Handligsplan

Markedsanalyse

Markedsundersøkelse

Konkurent analyse

Registrere seg i Brønøysund

Endret av Rodwelt
Lenke til kommentar

En plan er veldig viktig.

Er selv med i en spesialbutikk - www.norwaydisc.no - så jeg vet at du kommer til å få mange utfordringer.

Som liten må du satse på å kjøpe fra distributører og selge videre, importere selv gir mye fraktkostnader og ofte kreves det at du kjøper et kvantum som er 10 til 100 ganger større enn det en liten bedrift kan kjøpe inn.

Satser du på noe relatert til data så er dette - dessverre - noe av det mest ulønnsomme du kan gjøre. Skal du holde samme nivå på pris som komplett/netshop/psdata/mpx så kan du ikke regne med mer enn ca 10% avanse på varene, og av disse 10% skal serverplass betales, regnskapsbyrå, revisor, emballasje osv osv.

Totalt sett et vanskelig marked å komme inn på.

Sett opp en skikkelig plan slik som Rodwelt nevner - er det en skole som har markedsføringslinje i nærheten tror jeg disse vil være mer enn glade for å hjelpe deg med en fullstending markedsanalyse mm - da dette bare gir dem trening.

Lenke til kommentar

Vel her har du de 3 foretaks formene

Enkeltmannsforetak - Dette innebærer at du som eier har det hele og fulle ansvar for bedriften. Så om du får økonomiske problemer og vansker med å betale gjeld så kan di som eier riskere å miste alt (også personlige eiendeler som hus, hytte eller bil)

Selskapet må også inneholde eierens navn.

Ansvarlig selskap - Et ansvarlig selskap har to eller flere eiere her har eierne ansvar for en bestemt andel av gjelden.

Aksjeselskap- Her er det ingen fare for personlig tap dersom du skuller gå konkurs, her mister du bare pengene du har satt inn i firmaet. For å starte et aksje selskap kreves de t egenkapital på 100 000 kr

Lenke til kommentar

vel hvis du skal starte en ungdoms bedrift kan du begyne med å se på http://www.ungdomsbedrift.no/ sin sider.

Jeg vil ikke anbefale å lage webshop som en ungdoms bedrift, det ville være mye større sjangse for å "overleve" hvis dere heller starter en fysisk butikk på en eller annen måte.

Er dette innen for en skole-klasse?

Rodwelt.

Endret av Rodwelt
Lenke til kommentar

er innenfor en skole klasse kan du si, men det blir meg og han sitt prosjekt.. tror ikke det blir webshop som første prioritet, men mest sansynlig en del av tilbudet.. er ingen her i bygda som tilbyr å reparere/herje på med folk sine ødelagte pcer for rimelig med penger så det er bra marked for det her (5000 + innbyggere)

Lenke til kommentar

Start opp et service verksted med mulighet for utlevering, eller hjem-til-deg service.

Da kan dere sikkert låne lokaler på skolen som verksted også. Markedsfør gjennom lokalavisen som sikkert kan støtte prosjektet.

Men vær klar over at dere må ta ansvar for det arbeidet dere gjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

dont worry, er entusasiter på høyt nivå begge to, og skulle noe skjere seg fullstendig så har vi jo alltids dere her i hw.no forumet til å rådføre oss :)

edit, var ikke helt ferdig :)

veldig god idè det der med hjem-til-deg service, er noe jeg har gjort gratis for foreldre og bekjente av foreldre gratis i alt for lang tid nå ;)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Nettopp.

Det er litt merkelig at hvis en rørlegger eller en snekker gjør en tjeneste for deg så forventer man en ytelse/gjentjeneste eller betaling.

Hvis man gjør en tjeneste på datamaskinen så sier man kun pent takk. Derfor slutt å gjør tjenester gratis og ge de samme verdi som en ennen tjeneste ville hatt.

Du får ikke noe tilbake for å gi dine foreldres bekjente tjenester, der er det dine foreldre som nyter godt av hehe. Krev gjentjenester for tjenester du gir.

Så sant det ikke har andre verdier da selvf. ;)

EDIT:

Vær heller forsiktig enn å la det skjære seg. Ødelagt hardware eller tapte data er det ikke alltid noe man kan fikse med et forum.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...