Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen PC'er

Anbefalte innlegg

Hei. Er grønn på dette, men ser at mange her har peiling (heldigvis). Har en standard HP-pc hjemme (via jobben). Denne har Win ME, og er ikke spesielt kraftig (for spill :wink:), så jeg har bestilt en ny, egenkomponert PC for å koble i nettverk med denne. Frågor:

1) Med nettverkskort i begge, så er det vel bare å koble mot hverandre med krysset kabel?

2) Kan de da dele skjerm, høyttalere, mus og tastatur (velge PC ved oppstart evt. via logge på via "Min datamaskin", slik at jeg kan bruke den ene til spill?

3) Må jeg inn med switch/router/hub for å dele internett-tilgangen (har ISDN)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja. (pluss oppsett av Windows nettverk software).

2) Er ikke sikker på hva du mener. Men hvis du skal kjøre to maskiner på en skjerm, tastatur etc så trenger du en såkalt KVM switch (se leteng.no)

3) Nei. Du må bare sette opp Internet Connection Sharing

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en switch. Tror hub/switch er bedre enn krysskabel. Hadde tidligere problemer med overføring av filer den ene veien. Kjøpte en switch til 500 kr på PsData. Nå fungerer hjemmenettverket fint, og jeg er koblet til Internett (isdn) via maskinen oppe i stua...

(men krysskabel skal funke bra det også!)

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-06-13 17:11 ]

Lenke til kommentar

Det skal være helt unødvendig med hub eller switch dersom man bare har to datamaskiner. Selv bruker jeg krysset tp-kabel mellom mine to datamaskiner og det fungerer helt fint.

Som hårek sier så er det beste, hvis du vil dele skjerm, tastatur og mus mellom to datamaskiner å kjøpe er KVM-switch. Men det finnes også programmer som gjør at du kan styre en pc via en annen over nettverket. Eksempler på slike programmer er Remote Administrator og PCAnywhere.

[ Denne Melding var redigert av: dnort på 2002-06-13 17:25 ]

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens! Da blir det KVM-switch på meg. Da får jeg en PC jeg kan "mekke" på uten å ødelegge garanti og det meste på jobb-pc'en, samtidig som jeg unngår å fylle hjemmekontoret (som er lite nok fra før) opp med skjermer og tastatur...! :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...