Gå til innhold

Problem med Visual Basic 6.0 LE.

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem i Visual Basic 6.0 Learning Edition; Når jeg legger til koden;

Private Sub testButton_Click()
       testSocket.LocalPort = 500
       testSocket.Listen

End Sub

som skal lytte til port 500 og lager EXE fila så får jeg ingen error opp eller noe lignende. Når jeg kjører exe fila skjer det ingenting bortsett fra at det kommer et tomt vindu opp.

Det blir heller ingen kobling til port 500.

Håper dere kan hjelpe meg for jeg vet ikke om det er noe jeg gjør feil eller om koden er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke pekt command knappen riktig vei så det problemet er løst, men et nytt problem som jeg ikke får fikset; Det er en error med linja;

testSocket.LocalPort = 500

Jeg testet EXE fila inne i VB og fikk opp erroren

Run-time error '424':
Object required

samt valgene End, Debug og Help. Jeg valgte debug og "testSocket.LocalPort = 500" ble utmerket. Hva er galt? Er linja feil?

Lenke til kommentar
Og hva er Winsock objektet mitt?

Blir mye spørring her, men jeg har virkelig ikke mye peiling på programmering. Derfor jeg vil lære ;).

Hvis du er helt nybegynner så er kanskje ikke winsock stedet å begynne, men det er greit å kunne det også :yes:

Endret av 86Fredrik
Lenke til kommentar
Så jeg kan ikke bruke Winsock siden jeg har learning edition? :(

Nei, i henhold til lisensavtalen kan du ikke benytte Winsock-kontrollen i dine prosjekter. Men du kan bruke noe som er like så bra:

http://www.vbip.com/winsock-api/csocket-cl...et-class-01.asp

Legg filene inn i prosjektet ditt, og du skulle få benyttet Winsock uten lisens til OCX-filer eller ved bruk av avanserte API-funksjoner.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så jeg kan ikke bruke Winsock siden jeg har learning edition? :(

Nei, i henhold til lisensavtalen kan du ikke benytte Winsock-kontrollen i dine prosjekter. Men du kan bruke noe som er like så bra:

http://www.vbip.com/winsock-api/csocket-cl...et-class-01.asp

Legg filene inn i prosjektet ditt, og du skulle få benyttet Winsock uten lisens til OCX-filer eller ved bruk av avanserte API-funksjoner.

Kan du ta det der steg for steg? Har akkurat lasta ned filene.

Lenke til kommentar

Etter nedlastingen av filene, skal du legge dem inn i prosjektet ditt. Dette gjør du ved å først trykke på Project - Add module - Existing, hvorpå du skal navigere deg frem til mappen filene er ekstraktert. Deretter legger du inn class-modulen på nesten samme vis - her skal du velge Add Class Module.

Når så filene er trykt forankret i prosjektet, kan du begynne å benytte deres funksjonalitet. Som kjent bruker du OCX-filen (den du uheldigvis ikke kan implementere i Learning Edition) ved å referere den i prosjektet og legge den inn i en form, mens her trenger du ikke gjøre annet enn å dimme class-module og bruke den, som faktisk støtter alle funksjoner og egenskaper OCX-filen gjør. Alt du trenger å gjøre, er således dette:

Private WithEvents Winsock As CSocket

Private Sub Form_Load()

' Alloker class-modulen og dens ressurser
   Set Winsock = New CSocket

' Dette er jo selvsagt bare et eksempel
   Winsock.LocalPort = 5000
   Winsock.Listen

End Sub

' Alle hendelsene kan også nås. Du finner sågar objektet i venstre "combo box"
Private Sub Winsock_OnConnectionRequest(ByVal requestID As Long)

Winsock.Accept requestID

End Sub

Private Sub Winsock_OnDataArrival(ByVal bytesTotal As Long)

Dim Buffer As String

Buffer = Winsock.GetData

Select Case Buffer
   Case "HELO"

' Et eller annet her

Case "GET"

' Kanskje et svar også?
       Winsock.SendData "OK"

End Select

End Sub

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...