Gå til innhold

Råd til kjøp av HK og CPU

sdhild99

Anbefalte innlegg

Ikke helt lett å vite om dette er riktig kategori, siden jeg ønsker å snakke om en hel PC i tillegg. Er 'Alt om data bedre'? Kategoriene er for snevre etter min mening.

OK, jeg vurderer å kjøpe følgende:

HK: Asus A7M266-D (2464 hos PS Data)

CPU: 2 x AMD MP1900 (1835 pr stk hos PS Data)

Spm 1. Kommentarer til dette? Bra dårlig?

Spm 2. Hva slags vifter bør jeg kjøpe til CPU?

Spm 3. Asus anbefaler min 400W strømforsyning til dette HK, bør jeg anskaffe en slik Enermax 430W?

Fra før har jeg anskaffet:

Chieftec Dragon Big Tower m/340W

1 GB Apacher 266 DDR RAM

Intel Pro nettverkskort

Plextor 24x CD-brenner

WD Caviar 80GB 7200 o/min harddisk

Spm 4. Gitt oppsettet over, hva slags skjermkort bør jeg anskaffe. ATI Radeon 8500?

PS: Vennligst ikke klag på allerede innkjøpt HW. Mine spørsmål går på hvordan jeg handler videre fra dette utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 256MB minne, så vil ikke dual CPU være veien å gå. Ville heller ha satset på en CPU, men desto mere minne.

Ellers så ville det ha vært til stor hjelp om du kunne ha fortalt oss hva du skal bruke maskina til også.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 14:40, jevel skrev:

Med 256MB minne, så vil ikke dual CPU være veien å gå. Ville heller ha satset på en CPU, men desto mere minne.

Ellers så ville det ha vært til stor hjelp om du kunne ha fortalt oss hva du skal bruke maskina til også.

-KJ

Hmm, hva mener du med 256MB minne? Det kan jo ikke være noe med prosessorens interne minne å gjøre iallefall. Da vil jo 256MB være litt vel mye...

Hadde du lest innlegget mitt ordentlig ville du ha sett at jeg har 1 GIGABYTE minne til rådighet! (2 x 512MB)

Jeg skal bruke den til det jeg har lyst til :wink:

Lenke til kommentar

Uten å starte en AMD vs Intel CPU..jeg er nok ganske illojal til begge..er i prosessen med å kjøpe ny maskin selv..og det virker som akkurat nå, at AMD har nådd toppen av sin valge plattform, og Intel har såvidt begynt på sin. Historien viser at grunnen til at AMD knuste intel over det siste året var nettopp det som skjer nå, AMD hadde startet på en platform som hadde mye rom for oppgradering og utnyttelse av minne..etter hva jeg har skjønt for AMD så topper den ut på 266 mhz frontsidebus...INTEL kjører nå 533, og støtter 400DDR ram...mao...de har en del plass igjen å kjøre opp mot.....så mitt valg har havnet på INTEL...men jeg skal da ikke overklokke eller sånt dill da..bare bruke PC...spille, jobbe..surfe..osv.

Noen sitater:

Tomshardware:

The eternal "AMD vs. Intel" competition has changed in character - what has previously been a close race is now no longer the case. Our comparison of the latest top model, the AMD Athlon XP 2200+, shows that the launch of the new Thoroughbred core, which involves a increased clock frequency, is not enough to attain the level of the fastest Intel Pentium 4/2533

.......

Our extensive tests give the impression that the Athlon design is already a bit outdated and is now reaching its limits. We weren't able to overclock our sample of the Athlon XP 2200+ by a significant amount.

http://www.tech-report.com

Not only that, but AMD is not yet—if ever—raising the Athlon XP's front-side bus speed from its present speed of 266MHz. So Athlon XPs—of any flavor—will be hard pressed to take full advantage of advances in memory performance like DDR333 or dual-bank memory controllers.

......

Clearly, the Athlon XP's 266MHz front-side bus is a big bottleneck; it can't even keep up with the latest DDR333 memory, and DDR400 is already on the horizon.

Back when the Pentium III and Athlon were near the 1GHz mark, we saw this same problem: the Pentium III's clock speed hit a wall at 1.13GHz, and its slower bus just couldn't deliver extra performance from DDR memory. As a result, AMD took the performance lead and held on to it until the Pentium 4 came into its own.

Bare så du har alle faktaene..og igjen..jeg er ingen Intel frelser...men en som vil ha mest bang for bucks..men jeg får vel kjeft for det!!...

NB: jeg kommer til å kjøpe et hovedkort med SIS645DX chipsette..støtter 533 mhz frontsidebus, og 400DDR RAM!

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 14:45, sdhild99 skrev:

Hmm, hva mener du med 256MB minne? Det kan jo ikke være noe med prosessorens interne minne å gjøre iallefall. Da vil jo 256MB være litt vel mye...

Hadde du lest innlegget mitt ordentlig ville du ha sett at jeg har 1 GIGABYTE minne til rådighet! (2 x 512MB)

Jeg skal bruke den til det jeg har lyst til :wink:

Jeg var sannsynligvis bevisstløs da dette ble skrevet. Leste posten på nytt, og ser jo nå at det står 1GB 266DDR, ikke 256 DDR slik jeg trodde...

-KJ

Lenke til kommentar

Spm. 1: Du kan se på det sånn som at dette er en maskin som får ubenyttet potensialet, spørs da på hvilke programmer du skal kjøre. En XP 1900+ med Via KT266 (og oppover) er raskere på spill og alle enkle multimedia oppgaver. Minne/AGP arkitekturen til AMD 760 er litt for gammel så det er litt å tape her, men det er stort sett alt.

Du kan kjøre så mange programmer som passer deg så fort som lyset, gjør du alt samtidig også er maskinen mye kjappere en tilsvarende XP systemer.

Asus A7M266-D er ikke noe dårlig valg heller. Spørs om du skal "BIOS" tweake mye, da er MSI eller Abit bedre.

Spm. 2: Med det hovedkortet kan du bruke ribber som festes vi "de fire hullene" rundt sokklene, krever da en liten modifikasjon. Ellers er vel Silentviking ikke noe dårlig valg til to MP1900+? Swiftech MCX370 med tilpasset Papst som dekke dine behov for luftgjennomstrømming?

Spm. 3: Du MÅ ha mer enn den 340W forskyningen du har allerede. Blir bare problemer med mindre, Asus er den som krever kraftigst forskyning av alle MPX kort men minimum er den 431W ja. Personlig ville jeg ha tatt en 550W så slepper PSU`en å grilles.

Spm. 4: Skal du spille eller i det hele tatt drive med grafikk så er vel Radeon 8500 minimumskravet. Hvorfor ikke en GeForce 4 Ti 4400-4600? Når man svir av såpass med penger så skulle ikke det være noe problem med noen høvdinger til skjermkortet?

P.S. Hardware.no kommer med en test om dual MP2000+ mot XP 2000+. XP`en tar kaka der.

Vegard.

Lenke til kommentar

Hei Vegard. Takk for bra svar! Jeg forstod imidlertid ikke helt svaret ditt til spm 2. Du avsluttet en del setninger med spørsmålstegn. Betyr det at du ikke er helt sikker?

Jeg er HELT grønn på CPU-kjøler og vifte, så her må jeg nok geleides til riktig valg.

Jeg har ingen planer om noe veldig BIOS tweaking. Hvilke MSI og Abit kort ville du anbefale på dual-AMD plattformen da?

OK, får kjøpe en 550W da. Blir vel dyrt :sad: Noen spesiell som er å anbefale?

Til slutt, ang. skjermkort: GeForce4 ja, men fra hvilken leverandør?? Hvem er best/billigst? Er det slik at mange ulike produsenter kan produsere denne brikken på lisens? Er ikke helt inni hvordan det der funker.

Takker så langt!

PS: mener du at en XP2000 vil være raskerer enn 2 x MP2000 ???

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: sdhild99 på 2002-06-13 19:14 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: sdhild99 på 2002-06-13 21:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Hei Vegard. Takk for bra svar! Jeg forstod imidlertid ikke helt svaret ditt til spm 2. Du avsluttet en del setninger med spørsmålstegn. Betyr det at du ikke er helt sikker?

Jeg gjorde det fordi jeg vet ikke hva du er ute etter. Mener selv at de ribbene som ble nevnt er gode nok for jobben til å kjøle ned to AMD 1900+. Silentvikingen har jeg ikke prøvd men jeg har hørt rykter om den som er positive.

Asus A7M266-D kom ikke igjennom EMI godkjenningen når hullene rundt sokklene var åpne. Derfor er de blitt tettet igjen, men det kan modifiseres slik at du kan åpne dem igjen og bruke ekstra store ribber. Bor du i nærheten så kan jeg sikkert få gjort det for deg. Vil da anbefale å bruke Alpha PAL8045 evt. Swiftech MCX462B med en Papst etter ønsket støynivå. Knall kjøling!!

Quote:

Jeg er HELT grønn på CPU-kjøler og vifte, så her må jeg nok geleides til riktig valg.

Jeg har ingen planer om noe veldig BIOS tweaking. Hvilke MSI og Abit kort ville du anbefale på dual-AMD plattformen da?

MSI har K7D Master. Personlig ville jeg ikke ha valgt det, liker ikke MSI noe særlig. Abit sin WA-2A er stort sett samme som Asus men den er mere Tyan liknende og mere ett direkte "server board", har hørt at prisen er meget høy også. Skjønner ikke helt hvorfor det er jo helt lik Asus sin fysisk, og inneholder kun nettverkskontroller (som Asus ikke har) husker jeg rett.

Quote:

OK, får kjøpe en 550W da. Blir vel dyrt :sad: Noen spesiell som er å anbefale?

Kjøp Enermax sin 550Watt versjon. Har brukt den siden MP kom og har aldri hatt problemer.

Quote:

Til slutt, ang. skjermkort: GeForce4 ja, men fra hvilken leverandør?? Hvem er best/billigst? Er det slik at mange ulike produsenter kan produsere denne brikken på lisens? Er ikke helt inni hvordan det der funker.

Takker så langt!

Kjøper du Asus A7M266-D så hvofor ikke ett Asus Geforce 4 da? Asus mot Asus er alltid en bra kombinasjon. Gå for Ti kortene ihvertfall, ett dual system syns jeg fortjener det beste så hvorfor ikke Ti 4600? Ta det lommeboka sier men ikke vær for økonomisk. Selv sitter jeg med ett GeForce 3 fra Asus, men jeg gidder ikke kjøpe nytt før den Parhelia 512 er kommet. Er ikke dette noe tess så blir det vel den nye Radeon brikken til høsten. Høres lovende ut den, ikke det at Perhelia 512 ikke gjør det da! Blir ikke noen spilling i løpet av sommer`en samme hva så hvorfor handle GeForce 4.

Quote:

PS: mener du at en XP2000 vil være raskerer enn 2 x MP2000 ???

En XP på et VIA chipsett er bedre enn en MP på 760 MPX chipsett i AGP/minne fasen. 760 MPX er litt gammeldags der, er jo kun merkbart på 3dMark scoren.

Jeg mener ikke at en XP er kraftigere enn tom MP`er men chipsettene har også en finger med i bilde når det gjelder ytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...