Gå til innhold

pda + gps problemer i tunnel......

Xantix

Anbefalte innlegg

Har en pda zire 31 med viamichelin kartprogram. Fungerer som regel utmerket med unntak av tunneler, her sliter den veldig. Det går ikke mange sek inni en tunnel før den fryser og ikke har kontakt med noen satellitter i det hele tatt. Først noen sekunder ut av tunnelen er den på spåret igjen. Dette er jo et kjempeproblem og egentlig stor svakhet dersom man faktisk skal ta av inni i tunnelen og den er lang eller man skal ta av straks man kommer ut av den. Første gangen jeg kjørte en rute så skulle jeg ta av rett etter tunnelen, det klarte den faktisk å si fra om men nr 2 og nr3 så klarte den ikke å oppdateres fort nok, så bare flaks at jeg selv visste at jeg skulle ta av der...... Logisk det med dårlig dekning inni tunnelen men finnes det ingen løsning på dette?

En ting til, noen sier at det er en del bedre å ha gps utenfor bilen, selv synes jeg etter å ha prøvd dette at jeg har kontakt med samme antall om jeg har den inni eller utenfor. Liker heller ikke tanken på å klemme ledningen over lengre tid når man tross alt må lukke igjen vinduet..... ligger på ca 4 til 8 funnede satellitter til en hver tid.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg påpeker selv at det er logisk at den ikke har kontakt inni tunneler, det jeg lurer på er kreative løsninger på dette problemet, for som sagt særlig i Norge har vi mange av dem og noen er også fryktelig lange og man har muligheten til å ta av flere ganger inni dem. Det hjelper jo svært lite dersom man faktisk skal ta av inni en tunel når pda-gps'en ikke klarer å si fra. Med mindre tunnelene får støtte får gps, noe de sikkert får en gang langt inn i fremtiden er dette en stor svakhet ved systemet, samt høye bygninger. Noen har nevnt at noen systemer måler fart og med utgangspunkt i dette foretar brukbare beregninger over hvor langt inni tunnelen man har kommet og da sier fra. Dette er jo en brukbar løsning. Noen som merker stor forskjell på det å ha sin gps utenfor bilen enn inne? Min er en vanlig enkel gps som fulgte med i siba pakken pda+gps+kart til 2900kr og er litt redd i forhold til kulde, og regn...... Vet ikke hvor mye de tåler jeg.....

X.

Lenke til kommentar

Tror nok dette er en ulempe en er nødt til å lære seg å leve med...

Fastmonterte/innebyggede navigasjonsanlegg for bil har i de fleste tilfeller tilkobling både til bilens speedometer samt en egen gyro som gjør at navigatoren kan fortsette å jobbe selv om GPS signalet skulle forsvinne i f.eks en tunnell. Dette gjør at nøyaktigheten er helt overlegen en PDA løsning.

Garmin har et par navigatorer (f.eks. StreetPilot 2660) som en kan flytte fra bil til bil og som også har tilkobling for hastighetssignal fra bilen. Opplegget for hastighetssensor er som regel ikke en "gjør det selv jobb" og er heller ikke enkelt flyttbart fra bil til bil, men en får her en løsning hvor "primærbilen" vil ha mulighet for nøyaktig navigasjon med hastighetssignal samtidig som en kan ta med seg navigatoren til f.eks en leiebil.

Stein-R.

Lenke til kommentar

hei.

Jeg har en dell X5 med tomtom sine kart. når jeg kommer inn i en tunnel bruker den gjennomsnittsfarten den siste kilometeren for å beregne hvor jeg er i tunnelen. dvs at selv om den ikke har kontakt med satelitter, så vet den ca hvor jeg er og viser det på skjermen. helt genialt. den viser også hastighet, enten i km/t eller mph!

noen som sa de hadde innebygd gps i bilen og hvor tunneler ikke var et problem... ingen himmel, ingen kontakt!!! gjelder alle pda...

hoi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...