Gå til innhold

Modifisere tidlig cnps7000a-cu til socket a? *OK!*

Muffinman

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en HTPC basert på et Epox m-atx nforce2 hovedkort, en XP2000+ thorton og en Igloo Silent Breeze. Imidlertid er støynivået på kjøleren i i høyeste laget, og dette ønsker jeg å gjøre noe med.

Derfor vil jeg ta i bruk en Zalman cnps7000a-cu som ble kjøpt ikke lenge etter at den ble lansert. Problemet er at den ikke hadde noen festemekanisme for socket a da jeg kjøpte, kun for s478 og nipler for A64.

Det er ikke hull rundt cpu-sokkelen på hovedkortet, så de sedvanlige "krokene" må brukes. Det vil gå greit for vekten sin del i og med at hovedkortet ligger slik at kjøleren ikke skal henge i festene, men jeg mangler altså ideer på hvordan jeg skal få festet dette. Har prøvd med klips fra en annen socket A-kjøler, men avstanden ned til krokene blir for stor.

Noen som har en løsning?

EDIT: Hovedkortet har ikke mulighet for justering av vcore, men i et mer luftig kabinett kjører cpu greit på XP2600+-hastighet. Har et håp om at dette går i det trange HTCP-kabinettet også om jeg bare får tatt i bruk denne kjøleren...

EDIT2: Laget to ører av patentbånd som jeg skrudde fast på kjølerens fester. Disse ble frest slik at de passet til krokene på sokkelen. Deretter ble kjøleren montert diagonalt for ikke å komme i konflikt med NB-ribbe. Idletemp gikk ned fra 43-44 grader til 28, og kommer opp i maks 36 grader ved load...og ved oc til 2600-hastighet ligger load på 44-45 grader mot tidligere 60-61...

3464789_a29f21c49f.jpg

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...