Gå til innhold

hvilken harddisk skal jeg kjøpe? HJELPHJELP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maxtor er de som er kjent for å bråke mest av alle, gikk selv fra en maxtor til en samsung  :love:

Bråker mens den leser/skriver mener du? Er bare å sette ned AAM-verdien, det.

Jeg brukte den i xboxen, har aldri hørt om å sette ned AAM-verdien? Hvordan gjør man det? Og hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Hva med denne? ATA-150. Er den noe bedre?

Før du bestiller denne disken må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig S-ATA kontakt

Se tilbehør for ekstra kontroller dersom du ikke har ledig S-ATA kontakt

Men for å svare deg. Ja, den er bedre (på papiret). Fordelen med S-ATA disker er at den har en tynn kabel som er enkel å koble til og sette opp (ingen master/slave settings).

Lenke til kommentar
Hva med denne? ATA-150. Er den noe bedre?
Før du bestiller denne disken må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig S-ATA kontakt

Se tilbehør for ekstra kontroller dersom du ikke har ledig S-ATA kontakt

Men for å svare deg. Ja, den er bedre (på papiret). Fordelen med S-ATA disker er at den har en tynn kabel som er enkel å koble til og sette opp (ingen master/slave settings).

Så ATA-150 = SATA. Ble litt forvirret nemlig, for jeg var inne på komplett.no tidligere og så på Seagate-disken under "3.5" Serial-ATA". Der stod det nemlig ATA-133 i beskrivelsen. Ser ut til at de har fikset det nå, så vel som prisen (har blitt satt opp).

Lenke til kommentar

Så ATA-150 = SATA. Ble litt forvirret nemlig, for jeg var inne på komplett.no tidligere og så på Seagate-disken under "3.5" Serial-ATA". Der stod det nemlig ATA-133 i beskrivelsen. Ser ut til at de har fikset det nå, så vel som prisen (har blitt satt opp).

Jepp Ata 150 = S-ata... Komplett.no hadde en feil i systemet sitt da antageligvis..

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Maxtor er de som er kjent for å bråke mest av alle, gikk selv fra en maxtor til en samsung  :love:

Bråker mens den leser/skriver mener du? Er bare å sette ned AAM-verdien, det.

Jeg brukte den i xboxen, har aldri hørt om å sette ned AAM-verdien? Hvordan gjør man det? Og hva innebærer det?

Kort fortalt vil det si at bevegelseshastigheten til lesearmene reduseres noe, og lydnivået senkes deretter. Du kan laste ned f.eks Hitachi Feature Tool eller Doc's AAM Tool for å justere verdien. 255 er antakelig default (maks fart/maks støy), mens 128 er minimum. Ulempen er at søketiden øker noe, så det blir et kompromiss mellom støy og hastighet du må finne ut av.

Lenke til kommentar

Alt det tullet om ata100 vs. ata133 er bare humbug. En standard 7200RPM disk med 8MB cache vil ikke klare å utnytte all båndbredden til ata100 grensesnittet en gang. Har for meg det var Maxtor som lanserte ATA133 grensesnittet som en gedigen PR-jippo, da deres disker så raskere ut på papiret med dette. Jeg ville gått for en WD på 200GB og 8MB cache, da disse gir mye for pengene, er raske og stabile. Maxtor ville jeg holdt meg langt unna, men dette er min mening og erfaring (er vel ca. 4-5 maxtor disker som har røket på jobb det siste året). Seagate er også et bra valg.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvordan er det med susing fra Seagate-diskene? Jeg har en 180 GB IBM Deskstar stående i maskinen her, og den lager konstant en fæl suselyd som er høyere enn lyden fra viftene. Har startet opp uten HD stående i, og da ble det en god del stillere.

Litt knitring når den jobber er greit. Det er suselyden jeg vil ha bort.

Lenke til kommentar

På silentpcreview er det en del som hevder at Seagate sine har begynt å bråke litt mer i det siste. Men samsung holdes fortsatt høyt i hevd der i gården.javascript:emoticon(';)')

Personlig mener jeg vel ingen av de er perfekte, men definitivt bedre enn alle andre jeg har vært borti.

Det kjiipe med Samsung er at de ikke lager noen ordentlig store disker som jeg kunne ha til backup.javascript:emoticon(':(')

Lenke til kommentar
Alt det tullet om ata100 vs. ata133 er bare humbug. En standard 7200RPM disk med 8MB cache vil ikke klare å utnytte all båndbredden til ata100 grensesnittet en gang. Har for meg det var Maxtor som lanserte ATA133 grensesnittet som en gedigen PR-jippo, da deres disker så raskere ut på papiret med dette. Jeg ville gått for en WD på 200GB og 8MB cache, da disse gir mye for pengene, er raske og stabile. Maxtor ville jeg holdt meg langt unna, men dette er min mening og erfaring (er vel ca. 4-5 maxtor disker som har røket på jobb det siste året). Seagate er også et bra valg.

En disk 7200 rpm disk kan utnytte bånbredden sin, men ike fulstendig som du sier...

men derimot er raptor kan utnytte hele sin bånbrede.

Maxtor er de eneste med Ata-133 disker på markedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...