Gå til innhold

Hvor mye bedre er ATI

Samtron87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må jo si dere var skikkelig saklige her

Du vil nok merke en god del forskjell, spesiellt i spill som drar nytte av dx9.0

I gamle opengl spill vil du nok ikke merke noe særlig forskjell på annet et at det har dobbelt med minne, du vil følgelig kunne kjøre spill i høyere oppløsninger, uten at det hakker på samme måten som med geforce kortet.. og til dere over, har dere ikke noe fornuftig å si, HOLD KJEFT ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

J0lle: Jeg ville ha vært forsiktig med den tonen din. Om du ikke klarer å holde deg til saken her uten å komme med personlige angrep ser jeg ingen annen utvei - *report* - Det skal ikke gå utover forumets brukere at du datt ut av sengen imorges.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Du vil nok merke en god del forskjell, spesiellt i spill som drar nytte av dx9.0

Det har jeg vanskelig for å tro. Hvilken forskjell da? Jeg vil nå tro at 4200 kortet vil nok trekke de fleste nyere spill greit nok i Dx8 mens 9600 kortet, som vil prøve seg på Dx9 ikke nødvendigvis vil gjøre dette så utrolig bra. Det er ikke slik at Dx8 kort ikke fungerer i spill som har Dx9 funksjonalitet.

Min personlige mening, uten at jeg kan backe dette opp med Dx9 baserte tester er at 4200 kortet er raskere i alt av Dx8 spill (Det kan man jo selv se på tomshardware f.eks) og vil ha høyere ytelse i en rekke Dx9 spill med Dx8 path.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk tilfelle at ATI gjorde en bedre jobb med DX9 på Radeon 9600 enn det nVIDIA gjorde med sine tilsvarende GF-kort. Men det skal sies at det nok ikke er så store forskjellen mellom disse kortene, da GF4 Ti4200 er et av de bedre GF4-kortene, mens Radeon 9600 er et skjermkort i økonomi-klassen fra ATI. Så jeg ville ikke byttet.

Lenke til kommentar
- *report* -

dette er bare tåplig av deg!

man rapoterer ikke brukere fordi de skriver at dere må være litt mer saklige å hjelpe post starter i steden for å komme med idiotiske utsagn som noen av de dere har slengt fra dere.

Hvorfor er dette idiotisk? Vi har da sett en endel ganger at forrige generasjons high end kort tar rotta på midlevel kortene i neste generasjon :) Se på 9800 Pro og X600XT f.eks..

Når man stiller spørsmål på et slikt forum er det vanskelig å unngå all spekulasjon så lenge ikke noen slår i bordet med ubestridelig bevis ;)

Men å be folk om å holde kjeft er litt over kanten etter mitt syn. Om det skal rapporteres eller ikke får være opp til enhver.

Lenke til kommentar

Vel, du få ikke noen AHA opplevelse ved å gå fra Ti 4x00 til 9600. Men forbedring er det nok. Men ofte så liten at man ikke legger så godt merke til det.

9600 kan jo ofte soft modes og klokkes en del også.

Men jeg vil kanskje si at det er penger ut vinduet, fordi forskjellen er såpass liten at du sannsynligvis sitter igjen med følelsen av at du har ett tilsvarende kort som du hadde før. Mitt tips, 9800 pro eller bedre. Eventuelt 6600GT.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig spør om Radeon 9600 kontra Ti-4200 så har 4200 generelt bedre ytelse mens 9600 har støtte for DX9.

Hvis du derimot snakker om Radeon 9600 Pro eller Radeon 9600 XT så blir det noe helt annet. Da har Radeon bedre ytelse og du kan kjøre de nyeste spillene (Half-life2/Farcry o.l.) brukbart på middels innstillinger.

Kjøper du nytt så er det bare et par hundre kroner i forskjell. De billigste 9600 Pro kortene får du for under 1000 kr på komplett.no

edit:

Ved søk i prisguiden på hardware.no så fant jeg at 9600Pro får man kjøpt for litt over 800 kr. En billig oppgradering for å kunne nyte Half-Life 2 :-)

Prisguiden

Endret av Willow
Lenke til kommentar

Vel kanskje jeg har uttrykket meg litt dårlig men er jeg den eneste som synes at det er helt latterlig å gå fra et GeForce 4 over til et Radeon 9600 pro? Riktignok har det GeForce 4 kortet 64 MB minne og ATi kortet 256 M minne men når et kort er så tregt hjelper det ikke med mye minne på kortet heller! :p

Mitt valg hadde vært til topic starteren å gå for et 9800Pro/Xt istede, først da vil han/hun merke en betydelig ytelsesøkning i spill, hvis det er det han/hun skal bruke kortet til! :)

Lenke til kommentar
Vel kanskje jeg har uttrykket meg litt dårlig men er jeg den eneste som synes at det er helt latterlig å gå fra et GeForce 4 over til et Radeon 9600 pro? Riktignok har det GeForce 4 kortet 64 MB minne og ATi kortet 256 M minne men når et kort er så tregt hjelper det ikke med mye minne på kortet heller! :p

Mitt valg hadde vært til topic starteren å gå for et 9800Pro/Xt istede, først da vil han/hun merke en betydelig ytelsesøkning i spill, hvis det er det han/hun skal bruke kortet til! :)

Det var ikke snakk om 9600 Pro slik jeg forsto det men et standard 9600 med 128MB RAM. I følge testene som ble referert til over slo jo 4200 kortet 9600 kortet i det meste så jeg er vel enig med deg i at det hadde vært et dumt bytte.

Lenke til kommentar
Må jo si dere var skikkelig saklige her

I gamle opengl spill vil du nok ikke merke noe særlig forskjell på annet et at det har dobbelt med minne, du vil følgelig kunne kjøre spill i høyere oppløsninger, uten at det hakker på samme måten som med geforce kortet.. og til dere over, har dere ikke noe fornuftig å si, HOLD KJEFT ;)

DX9.0? De gamle kortene har jo ikke støtte for å kjøre DX9.0 så vidt jeg vet. Forskjellene på de to kortene som er nevnt er så minimale at det er helt waste å bruke penger på å bytte. Det er ikke så merkbar forskjell at det engang vil synes på skjermen

Lenke til kommentar
Vel kanskje jeg har uttrykket meg litt dårlig men er jeg den eneste som synes at det er helt latterlig å gå fra et GeForce 4 over til et Radeon 9600 pro?  Riktignok har det GeForce 4 kortet 64 MB minne og ATi kortet 256 M minne men når et kort er så tregt hjelper det ikke med mye minne på kortet heller! :p

Det var ikke snakk om 9600 Pro slik jeg forsto det men et standard 9600 med 128MB RAM. I følge testene som ble referert til over slo jo 4200 kortet 9600 kortet i det meste så jeg er vel enig med deg i at det hadde vært et dumt bytte.

Mitt poeng er at hvis trådstarter skal kjøpe nytt så koster 9600 Pro bare 100 kr mer enn 9600 og vil betydelig ytelseøkning i forhold til ti-4200 i mange sammenhenger. For ikke å snakke om de visulle forbedringene som kommer med DX9.

Ikke alle er villig, eller har råd, til å betale opp mot 2000 kr for å få seg et brukbart skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...