abdobe Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg brukte mp3 spilleren min til opptak av et foredrag, og håpet at jeg ville klare å gjøre noe med opptaket etterpå. Selve opptaket er jo svært amatørmessig, med bakgrunnstøy, sus og en stemme som er noe fjernt borte (men det går an å høre hva som blir sagt). Jeg forsøkte å bruke dette gratisprogrammet, men filtreringen førte til en metallisk stemme som gjorde det enda verre å lytte til. Er det noen her på forumet som har erfaringer fra dette, og som kan hjelpe til med å finne et program som håndterer bedre filtrering av bakgrunnstøy en overstående eksempel, og som også (helst) kan styrke stemmen som det er gjort opptak av? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Cool Edit takler dette. Finner ikke link her og nå, PM meg dersom du vil at jeg skal lete litt. Endret 17. januar 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Du vil ikke finne noen linker til Cool Edit lenger, ettersom det heter Audition nå (og siden Sony kjøpte det opp, er det heller ikke shareware lenger). Audacity fungerer utmerket, men man må vite hvordan man skal bruke det. Trening gjør mester. Lenke til kommentar
hart Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Du kan forsøke dette naive forsøket. Konverter mp3-filen til wav, og rekomprimer den som mp3 igjen, men nå på relativt lav kvalitet. Siden det er stemmen som er interessant så vil alle støytoppene bli dempet og stemmen muligens komme litt klarere frem. Har selv forsøkt å enkode en wav fil med masse sus og støy om til mp3 hvor det ble rimelig vellykket. Lenke til kommentar
abdobe Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Du vil ikke finne noen linker til Cool Edit lenger, ettersom det heter Audition nå (og siden Sony kjøpte det opp, er det heller ikke shareware lenger). Audacity fungerer utmerket, men man må vite hvordan man skal bruke det. Trening gjør mester. Selvsagt er kunnskapen om programmet avgjørende for kvaliteten, men når jeg vil filtrere, så må jeg dra sliden helt til venster for laveste filtrering, men allikevel så sitter jeg igjen med en dårligere utgave av den stemmen som er interessant. Dersom du har et forslag til å filtrere annerledes, så er det flott. Lenke til kommentar
abdobe Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Du kan forsøke dette naive forsøket. Konverter mp3-filen til wav, og rekomprimer den som mp3 igjen, men nå på relativt lav kvalitet. Siden det er stemmen som er interessant så vil alle støytoppene bli dempet og stemmen muligens komme litt klarere frem. Har selv forsøkt å enkode en wav fil med masse sus og støy om til mp3 hvor det ble rimelig vellykket. Flott, jeg skal forsøke dette når jeg kommer hjem fra jobb. Kan jo ikke sitte her på forumet når jeg tjener til livets opphold...;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå