jlianes Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Følg Danny sitt råd! To grunner til det... On the fly cd kopiering er bare den ene, men hvis du som meg også overfører endel mellom hdd'ene så går også det mye raskere når hdd'ene er på hver sin ide kanal. Jeg kjører et slikt oppsett og har aldri hatt problemer med det, og hdd'en blir ikke tregere av å stå på samme kanal som en cd-rom, s lenge du bruker riktig (ata 66/100) kabel..... Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Etter hva jeg alltid har lært, så skal cdrom'r så sammen med samme kabel og harddisk'r så sammen på smame kabel så fremt det lar seg gjennomfør. Jeg har alltid praksisert dette, og det har alltid funker fint for meg :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: RaZoR_ skrev (2002-09-26 16:40):Etter hva jeg alltid har lært, så skal cdrom'r så sammen med samme kabel og harddisk'r så sammen på smame kabel så fremt det lar seg gjennomfør. Jeg har alltid praksisert dette, og det har alltid funker fint for meg :smile: Samme her. Ser at det er mangen som mener at du ikke skal sett cd og brenner på samme ide kabel. Har ikke sett at du for dårligere brenning av den grunn, Noen av pc'ene eg har sett inni så var de fleste satt på samme ide kabel. Ingen av de hadde merket noe om at brenningen ikke funket. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Noen av pc'ene eg har sett inni så var de fleste satt på samme ide kabel. Ingen av de hadde merket noe om at brenningen ikke funket. ...eller om de hadde åpnet PCen og sett - eller om de hadde sjekket i device manager hvordan de var koplet.... Grunnen til dette oppsettet skyldes nok ganske enkelt at det er mest PRAKTISK å sette det slik ettersom alle kabinetter har ett sted for 3,5" enheter og en annen plass for 5,25" enheter, og utforming på flatkabler. Interessant å lese om at HDDer på hver sin kabel også - senest i går kopierte jeg 50 GB fra en IBM GXP75 75GB 7200RPM til en WD 120GB 7200RPM Special Edition 8MB Cache. Det tok tid. Ja, det gjorde det. Men i følge alle benchmarks jeg har kjørt på diskene (og CD-enhetene) kan jeg bare konkludere med at jeg får 100% utbytte av enhetene (vel, kunne jo RAIDet dem, da...). Med de rette kablene (anbefaler FLATKABEL TYPE RUND) er det ingen grunn til å ikke gjøre som "proffene" (hehe), nemlig: IDE-channel 1 (0): HDD Master (system), DVD-ROM slave IDE-channel 2 (1): CDRW master, HDD slave Velg MASTER/SLAVE på jumpers, ikke Cable Select (min anbefaling). Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Forslag : Disk 1 (C:) Primary Master.CD-ROM Primary slave.CD-Brenner Secondary Master.Disk 2 Secondary Slave. Dette blir jo litt vanskelig med tanke på lengden mellom tilkoblinspunktene på kabelen. Som oftest i de fleste kaibnetter henger Harddiskene under Cd-romplassene, og da blir det litt skeivhendt. Da må jo evnt HDene oppe dit i en ramme. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: ...da blir det litt skeivhendt. Da må jo evnt HDene oppe dit i en ramme. For det første så heter det VENSTREHENDT og ikke skeivhendt. Ingenting skeivt her i gården! :smile: Og nei. HDDene kan stå "nede" og CD-enhetene "oppe". Prøv med en 80 cm Flatkabel type rund, og snu den slik at: X-------------------------X-----------X CD.............................HDD.............HK Då går det fint, og jeg anbefaler rund kabel ettersom kontaktene på kabelen er enklere å snu 180 grader, noe du må gjøre 2 ganger med ovenfor illustrerte kopling. _________________ MarlboroMannen [ Denne Melding var redigert av: MarlboroMannen på 2002-09-27 11:31 ] Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 80cm kabel så bred kabel har ikke jeg plass til i mitt kabinett og det er stort :smile: ) og hvis du mener 80 cm lang kabel så er den anbefalte lengden på en EIDE kabel 50cm. Nå skriver mange "on the fly" og jeg antar att man forveksler dette med CD copy (please arrest me if I'm wrong). Hvis man setter CD brenner og DVD/CD-Rom på den samme kabelen så kan det bli ett problem ved CD copy. Jeg har også hatt dette problemet/paradokset, men jeg har løst det med et ATA kontroller kort som jeg har satt brenneren på. Nå er slike kort ikke så veldig billige (ca 700 kr). Løsningen er hvor ofte han brenner fra CD til CD eller fra HD til CD, og dermed prioritere derifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå