Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny Ruter men har NGT

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nextgentel med netopia modem/ruter og har nå fått meg en DrayTek2900. problemet nå er porter osv. jeg får ikke en eneste port til å fungere. og jeg skjønner ikke helt. hva burde jeg gjøre ? jeg vil bruke ruter funksjonen til DrayTek men er litt grønn på nettverk. så er det noen her som kan gi meg noen råd, evt guide meg gjennom så jeg klarer å få opp noen porter. eller deaktivere netopia ruter funksjonen å kun bruke den i draytek. hvis det går ann da. jeg vil nemlig ha funksjonene til draytek men vil ha ipene til netopia osv. uansett. glad for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan

Jeg bruker selv en Draytek 2900 router og har bare en ting å si. Den er genial.

Selv har jeg \30 subnet med fast ip fra NextGenTel slik at Netopia kun er transparent og slipper igjennom en ip som du setter opp i Draytek routeren. Dette koster 150 kroner mnd. Det skal vistnok være mulig å sette opp Netopia routeren slik at alt forwardes videre. Dette stod det en guide om på relativt.net. Ettersom jeg har forstått er det noen andre som har tatt over denne siden på nytt domene, søk litt på forumet så finner du de. Guiden jeg snakker om lå på det gamle forumet til relativt.net.

Det kan også hende det går å åpne og forwarde både filter og NAT-regler i Netopia til den ip-adressen Draytek får. Men dette er en halvgod (dårlig ?) løsning. Såvidt jeg vet kan du ikke "slå av" nat/router funksjonen i Netopia-routeren.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Lenke til kommentar

Den som leter han finner:

Passthrough heter funksjonen du kan bruke hvis du ikke vil betale 150 coronas for \30 subnet.

Fant en cached side fra det gamle relativt.net forumet.

<Begin forum.relativt.net>

Før jeg begynner: Jeg tar IKKE noe ansvar for hva du gjør etter å ha lest denne guiden. Jeg gjengir kun hva jeg har gjort selv, etter beste hukommelse. De problemene du får etter å ha gjort som det står her er dine problemer, ikke mine! Jeg kan heller ikke garantere at det som jeg gjengir her er tillatt iflg. avtalen din med NGT eller andre lover/kontrakter.

Netopia 3551 (og kanskje andre routere) har en feature i nyere versjon av firmwaren som heter passthrough.

Denne gjør at routeren automatisk sender alle pakker 'videre' til en gitt maskin på innsiden av routeren.

Fordelen med dette er at da vil din maskin på innsiden bl.a. få den eksterne IPen.

Det er mulig å bruke dette oppsettet BÅDE med statisk IP og med dynamisk, og om du har et /30-nett.

(Kun testet med Netopa 3551, firmware v8.2r2, dynamisk IP og /30-subnet)

Det du trenger før du begynner med dette er følgende:

Liten tynn rund ting. (binders f. eks.) (KUN OM DU VELGER MULIGHET 2 NEDENFOR)

Kundenummer og passord. (KUN OM DU VELGER MULIGHET 2 NEDENFOR)

Routerbruker og passord. (passord er samme som over) (KUN OM DU VELGER MULIGHET 2 NEDENFOR)

MAC-addressen til en maskin på innsiden som skal være transparent ut til nett. (KUN OM DU HAR DYNAMISK IP)

IKKE GJØR FORANDRINGER PÅ TING DU IKKE FÅR BESKJED OM Å FORANDRE ELLER IKKE VET HVA ER

Slik gjør du:

1) Du begynner med å gå på http://endring.nextgentel.no/ , og logger inn. Sørg så for at du har nyeste firmware (ihvertfall versjon 8.2r2).

Nå har du TO muligheter, den førstnevnte er den letteste: (Mulighet 2 brukes kun der 'universal-passordet' ikke fungerer)

Mulighet 1:

2) Telnet til routeren, og oppgi brukernavn "ngt" og passord "Tshml55". (uten hermetegnene)

Mulighet 2:

2) Bruk den tynne runde tingen til å resette routeren. Dette gjør du ved å stikke den inn i et lite rundt hull som er bak på routeren, ved siden av strøm-inntaket. Du må presse inn i et par sekunder, det kan være du må skru av og så på routeren mens du gjør dette.

3) Logg så inn på routeren med brukernavn "admin" og passord "noway" (den skal ha IP 10.0.0.1)

Mulighet 2, gjør så følgende valg på menyen:

* WAN Configuration

* Display / Change Connection Profile

* Standard

* Encapsulation Options...

* Send Host Name: Skriv inn ROUTER BRUKERNAVN (P + kundenummer - 10 000)

* Send Secret: Skriv inn ROUTER PASSORD

Felles for mulighet 1 & 2: (fra "grunnmenyen", den første du kommer til)

* WAN Configuration

* Display / Change Connection Profile

* Standard

* IP Profile Parameters...

* NAT Options...

* IP Passthrough Enabled: Yes (bruk TAB også enter for å velge)

Har du statisk IP eller /30-subnet:

* IP Passthrough DHCP Enabled: No

Har du dynamisk IP:

* IP Passthrough DHCP Enabled: Yes (samme)

* IP Passthrough DHCP MAC address: Skriv inn MAC-addressen til en maskin på innsiden som skal være transparent ut til nett

* Gå så to menyer tilbake, og velg "Commit"

Om du valgte Passthrough DHCP Enabled så skal nå maskinen med den gitte MAC-addressen få IPen. Hvis du valgte Passthrough DHCP Disabled så setter du kun opp en maskin på innsiden av nettverket med den eksterne IPen. (Jeg har kun personlig erfaring med /30-subnet, men vil anta det er like lett(?) med statisk IP)

Det er også lurt å skifte passord på superuser kontoen så fort som mulig (av sikekrhetsgrunner), og kanskje også brukernavn.

Dette gjør du ved å velge følgende: (fra "grunnmenyen", den første du kommer til)

* System Configuration...

* Security...

* Superuser Configuration...

* Name (19 characters max): Skriv inn ønsket brukernavn (eller bare bruk 'admin')

* Password: Skriv inn ønsket passord

* CHANGE SUPERUSER

Du bør selvfølgelig skrive ned dette brukernavnet og passordet på et trygt sted, slik at du slipper å resette routeren for å få tilgang igjen (og da må du jo selvfølgelig gjøre alt på nytt)

Da så det slik ut hos meg når jeg hadde dynamisk:

1;0 root@mental:~# ifconfig 
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:04:43:9E:F5 
         inet addr:80.202.146.xx  Bcast:255.255.255.255  Mask:255.0.0.0 
         UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1 
         RX packets:30773730 errors:8 dropped:0 overruns:0 frame:9 
         TX packets:6425362 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:109 
         collisions:4344 txqueuelen:100 
         RX bytes:787288127 (750.8 Mb)  TX bytes:2276330318 (2170.8 Mb) 
         Interrupt:9 Base address:0xd800

Og det ser slik ut nå (med /30-subnet):

insane:~# ifconfig 
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:60:97:4A:F5:7F  
         inet addr:213.145.191.129  Bcast:213.145.191.131  Mask:255.255.255.252 
         UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1 
         RX packets:5913710 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 
         TX packets:6425362 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 
         collisions:37214 txqueuelen:1000 
         RX bytes:3780263452 (3.5 GiB)  TX bytes:2084031157 (1.9 GiB) 
         Interrupt:11 Base address:0xd800 

<End forum.relativt.net>

Håper dette hjelper deg litt på vei. Jeg forsøkte dette selv før jeg bestillte \30 subnett og fikk dette nogenlunde til å fungere...

Lykke til

Lenke til kommentar
Passthrough heter funksjonen du kan bruke hvis du ikke vil betale 150 coronas for \30 subnet.

hmm, virket veldig digg å betale 150 coronas mer i måneden for å få alt fiksa med ett knips. kan du fortelle meg hva du har gjort da ? er det veldig lett når du betaler for \30 subnet

Lenke til kommentar

Med \30 subnet er det veldig enkelt. Først bestiller du du. Når bestillingen er iorden og du har fått den nye faste ip-adressen din logger du deg inn på endring.nextgentel.no og velger fast ip subnet og rebooter Netopia routeren osv. Deretter går du inn på Draytek routeren og legger inn den nye faste ip-adressen, subnet, evt dns adresser osv under Internet setup (static). Du kan fremdeles gå inn på Netopia routeren om du skulle ha behov for dette også (sjekke hastigheter osv)

Deretter er du i lykkelig

Lenke til kommentar

Fordelen er jo at du får en fast fin ip og du kan utyntte Draytek routeren fullt ut. Ettersom jeg har lest skal man også kunne forandre noe i Netopia routeren for å frigjøre to av de andre ip-adressene. For å være helt ærlig har jeg ikke helt satt meg inn i det. Men Netopia routeren tar en IP, så går det en til nettverk og en til broadcast.

Lenke til kommentar

En fast IP-adresse på utsiden av ruter

Kr 100,- inkl. mva /mnd

Subnett med 8 adresser (Fem frie IP-adresse på innsiden av ruter)

Kr 150,- inkl. mva /mnd

hmm du.. trenger jeg 8 adresser ? vi er 3 faste pceer og ca 6 i helgene så 8 er vell fett da. men jeg tror jeg missforstår.

jeg skal ikke bruke ruter funksjonen til Netopia. så det blir vell 150 kr ekstra i måneden på meg da.

Lenke til kommentar

Stakkars folk.. Jeg kjører Catch der får du 1 fast ip og et dumt modem og ferdig med det. Så er det bare å sette opp ip, dns og gateway i Draytecken og hipp hurra så kan du ha 250 maskiner tilkoblet internett.... Det beste av alt er at det ikke koster noe ekstra å si opp telefonen...

Lenke til kommentar

<off topic>

aron: Da jeg bestillte NGT var ikke Catch et alternativ fordi fast ip-adresse ikke var inkludert i abonnementet. Total pris for 3mbit Catch ADSL ble da 999,- i motsetning til de 848,- jeg pdd betaler med 1 års avtalen. Samtidig var etableringsprisen for Catch såpass mye dyrere da at jeg måtte gi slipp på de.

Husk også at NextGenTel leverer en 1-ports router med NAT osv slik at du ved å koble på en swtich kan koble til like mange maskiner uten behov for ekstra router.

Det å velge \30 subnet hos NGT e rvel noe for spesiellt interesserte, som ønsker en annen router, linuxboks osv osv.

Forøvrig har heller ikke NGT noen ekstra konstnad når man ikke har fasttelefon.

</off topic>

Lord Hell:

Lykke til med faste ip-adresser forøvrig.

Lenke til kommentar

Riktig det og NGT er fremdeles mest gunstig i pris. Det var ikke grunnen til mitt valg. Det var enkelhet, stabilitet og rask kundeservice med oppegående folk og ikke et av landets dårligste inkassobyråer som drifter kundeservice... Og så tok det 14 dager å få greia opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...