inzyr Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei Det jeg lurer på er at jeg for en stund siden hørte at det å bruke handsfree øker strålingsfaren. Nå vet jeg ikke hvor sant dette er, men hvis vi tar det for oss som sant så ville det bety at alle mobiletelefoner som bruker handsfree får å gi muligheten til å høre på mp3 filer skaper en helsefare. Altså hvis du hører på mp3 fra en mp3-spiller så ville du ikke tenke på noe helsefarer, men hvis du hører på mp3 gjennom mobiltelefonene så må du tenke på helsefarer? Er det farligere å høre på mp3 gjennom mobiltelefonene? Er det i det hele tatt farligere enn gjennom en vanlig mp3-spiller? Lenke til kommentar
Dario Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kan ikke se for meg at mikrobølgene går inn antenna til mobilen, for så å gå inn i handsfreeledningen og til slutt inni øret eller noe. Tviler sterkt på dette. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Ærlig talt så er dette noe som er helt umulig å svare på da faktisk ingen vet noe sikkert, mange antar at dette kan være/er farlig, men ingen har noen 100% sikre bevis. For å være helt sikker burde vi egentlig ikke bruke telefonene, noe som er litt vanskelig, så man får vel bare se hva fremtiden bringer av informasjon. Når det gjelder mp3 delen så tror jeg det har liten/ingen betydning om du hører på det, eller bare lar mobilen ligge i buksa/veska, ved kroppen. Uansett er dette svært vanskelig og 'ukjent' tema... Jeg har ikke noe bedre svar egentlig Endret 17. januar 2005 av Remerser Lenke til kommentar
JaguarXKR Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det sies masse rart om mobil og stråler for tiden - vi får vente til vi får et bevist resultat av ting man tror/påstår Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Finnes da mange studier og 'bevis' Lenke til kommentar
stigh Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det er studier som viser at en handsfree kan øke strålingen rundt øreområdet. Årsaken til det er enkel; inni hodetelefonen er det en kobberspole (og en magnet - som gir lyd). Spoler har en tendens til å fokusere elektromagnetisk stråling på samme måte som glass kan fokusere fotoner. I utgangspunktet betyr det at handsfree øker strålingen. Men Det er ikke påvist i noen studier at strålingen fra en mobil er skadelig for mennesker. Så da spiller det mindre rolle om strålingen fokuseres. Dernest - når man bruker handsfree/hodetelefoner for å høre på musikk, står telefonen i standby. Og da er utgangseffekten vesentlig mindre enn under sending. Hvis man derimot bruker en trådløs handsfree øker strålingen noe fordi den kommuniserer med mobilen via blåtann. Som igjen sender på 2,4 GHz, ikke langt fra det ene mobilbåndet (1,8 GHz). Man vet heller ikke om denne frekvensen er skadelig. Men det forskes videre. Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Bluetooth (2,4GHz) sender vel ikke like sterke stråler sånn som GSM-telefoner (850-1900MHz), ikke på grunn av frekvensen, men bluetooth når jo bare 10-100M, mens GSM-nett går over fler kilometer... *Vitenskapelig uttalelse* Lenke til kommentar
Magnus88 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvis du skal unngå all stråling å fare i verden, må man låse seg inne i en bunker. Kanskje det kan være skadelig å bruke handsfree, men ingenting er ufarlig.. I verden i dag er det så utrolig mye stråling fra før at litt stråling fra et handsfree kan ikke gjøre stor forskjell. Vi har radiosignaler, tv-signaler, gsm-signaler, i noen områder har vi både 3G-signaler og bredbåndssignaler. Personen over snakker om elektromagnetisk stråling. Denne typen stråling får vi i oss fra varmekabler (og andre varmekilder), høyspentledninger, TV'n i stua, og vi produserer også denne (i liten grad)selv. Alt i alt, så tror jeg ikke ett handsfree gjør stor forskjell Lenke til kommentar
Magnus88 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 med personen overfor mener jeg stigh, ikke cartman Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det er visst farlig å leve... Hvorfor ikke bare dø med en gang? Lenke til kommentar
Magnus88 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det var ikke pointet. Det jeg ville frem til var at livet er fullt av farer, og viss vi skal unngå alle så kommer vi ikke til å ha mye til liv. Noen farer må vi bare leve med... Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Takker for svar Kanskje jeg ikke formulerte det akkurat riktig i min første post. Jeg vet godt om hva stråling gjør mot kroppen (ikke bare mobil-stråling), men det var egentlig ikke det jeg var ute etter. Det jeg var ute etter var om det virkelig blir mer stråling av å bruke handsfree? Er det merkbart mer? Og om det er mer stråling så er det bare når du snakker eller også når du hører på mp3 filer? Endret 17. januar 2005 av inzyr Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 da har vi alle blitt utsatt for ståling, minidisc/cdspiller/ og alt annet med head sett Lenke til kommentar
stigh Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det er riktig at det er 'stråling' overalt. Men fra radio- og tvsendinger er det andre frekvenser. FM-båndet ligger mellom 88 og 108 MHz. AM-båndet ligger mellom 150 kHz og 27 MHz. Tv sender ved ca 40 og 144 MHz, på samme måte som walkie-talkie (for dem som enda har det). Det som er poenget er at bestemte stoffer (f eks inni kroppene våre) absorberer energi på forskjellig måte, i forhold til hvilke frekvenser det er snakk om. Vannmolekylet absorberer best på 2,45 GHz - derfor sender mikrobølgeovner på denne frekvensen. Det potensielle problemet med mobiltelefoner er at vi kjenner ikke til om frekvensene 900 MHz og 1,8 GHz er spesielt problematiske for oss (850 og 1900 er USA), om det er stoffer (proteiner, enzymer) som har dette som resonansfrekvens. Forøvring - bredbånd stråler ikke på høye frekvenser og 3G bruker samme bånd som GSM. Varmekilder 'stråler' heller ikke elektromagnetisk i noen særlig grad. Det er en komponent med 50 Hz, men mest infrarød (foton) emisjon. Jeg ville anta at det blir mer stråling (pga kobberspolen i høyttaleren) av å bruke handsfree - men samtidig - det spiller liten eller ingen rolle. Når telefonen står i standby sender den mindre energi. På sending (tror jeg) en gjennomsnittlig telefon sender ca 0,2-0,5 W. I standby har mange telefoner slått av senderen, bortsett fra periodiske statussjekker mot hovedmast. Til sammenlikning sender er trådløs handsfree mindre enn 10 mW. En fokuserende spole kan endre signalet 10-20% (igjen - tror jeg - det kommer an på spolen), så det skulle spille veldig liten rolle. Lenke til kommentar
stigh Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Og forresten - en vanlig MP3-spiller 'stråler' elektromagnetisk på 15-35 kHz med effekt på noen få milliwatt. Slike har man iallefall ingen grunn til å frykte. Det er et frekvensbånd som ligger langt unna biologisk kompatibilitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå