Gå til innhold

Valg av CF, mange små eller få store?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tanker om hva som lønner seg når man skal velge CF til et helt vanlig 3mp kamera? Er det best å ha mange små, eller skal man rett og slett kjøpe så stort som mulig? Har hørt at disse kortene en sjelden gang krasjer, og at man da mister alle bildene sine. Er det noen merker som i tilfelle skiller seg ut på den ene eller andre måten? Det har jo begynt å bli en jungel av minnekort der ute...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 5 år med Compactflash brikker og mye bruk har jeg enda tilgode å oppleve krasj, men som du sier, det hender jo... så tipset må være å satse på ett kjent merke om ikke annet, både Sandisk og Lexar er merker jeg selv har brukt og kan anbefale.

Til mitt speilrefleks har jeg valgt å bruke 2 kort fra Sandisk ett Extreme II på 1GB (følger med programvare for å redde slettede filer og formaterte kort) og ett Ultra på 512 MB (hadde fra før) min grunn er at da kan jeg fortsette å fotografere mens jeg kopierer bilder fra det andre til min mobile lagringsenhet

2 kort ville jeg gått for.

Lenke til kommentar

Min konklusjon er at et kort er nesten alltid bedre enn flere. Jeg kjenner ingen som har fått ødelagt kort men jeg kjenner flere som har mista kort.

Kontaktmekanismen til CF kort er et av de svake punktene og hver gang du bytter et kort så øker du slitasjen. Du utsetter også kontaktpunktene for statisk elektrisitet og smuss. Kjøp et kvaltitetskort og la det stå i kameraet til evig tid og sjansen for at du mister et bilde er minimal.

I hovedsak så velger du det som du vil føle deg mest komfortabel med på samme måte som man velger annet fotoutstyr.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også at en har 2 kort. Har selv opplevd å få en klikk på et kort på ferie, og det var pyton. Om en har en grei veske til kameraet sitt, og passer på tingene så bør det kunne gå an å unngå å miste det ekstra kortet..

Jeg fikk tilbake mesteparten av bildene etter kort-kresjet mitt, men kortet var ubrukelig etterpå.

Er også enig i at en kan fortsette å ta bilder imenst en overfører bilder til en portabel lagringsenhet. (Det kan jo ta litt tid)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Kontaktmekanismen til CF kort er et av de svake punktene og hver gang du bytter et kort så øker du slitasjen. Du utsetter også kontaktpunktene for statisk elektrisitet og smuss. Kjøp et kvaltitetskort og la det stå i kameraet til evig tid og sjansen for at du mister et bilde er minimal.

Vil det si at det ikke er så lurt å bruke kortleser når jeg overfører bildene til PC?

Jeg har et 512MB CF kort som dekker behovet, men jeg pleier å ta det ut av kameraet og bruke kortleseren for overføring. Det går litt fortere da. Om det er dumt bør jeg kanskje la kortet stå i kameraet heretter?

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...