Gå til innhold

Hvordan installere Win 98 SE på en maskin med XP

Anbefalte innlegg

Hei,

har hatt Windows XP på denne maskinen siden jeg kjøpte den for noen uker siden.

Jeg kjøpte for litt siden et språkprogram fra Transparent Language.

Installerte programmet, og fikk opp"error in playing the video".

Har prøvd en stund å finne fram til hva som kunne hjelpe men har ikke fått det til.

Hadde noe av samme problemet med et annet språkkurs som jeg heller ikke fikk startet.

Jeg lurte på om jeg skulle prøve å legge inn et eldre OS, da jeg leste et sted at det kanskje ikke gikk på XP. Jeg syns jo dette er litt rart.

Prøvde så å legge in win 98, men da jeg startet på nytt, så begynte CD`en å lese, men XP startet så opp. Når jeg så satt inn XP cd `en så startet den greit.

Og ja cd er satt som første boot.

Leste i hjelp for windows om bruk av fleroperativsystemer: forstod jeg det riktig om jeg må legge inn 98 før jeg legger inn XP.

Med andre ord må jeg slette XP, legge inn win98 SE, og så legge inn XP igjen.

Stemmer dette?

Eller er det noen som har noen andre råd til hvordan jeg kan få til disse programmene, uten å stresse med alt dette. Det bør jo være mulig.

Det står på baksiden av coveret at den skal gå på XP, og jeg oppfyller alle kravene ellers, kan det kanskje være noe med instillingene mine.

Det er Learn Spanish NOW programmet heter om noen har vært borti dette.

Ble litt uoversiktlig denne posten, men håper dere får med dere poenget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at det er XP som booter på HD. Når du installerer Windows så booter du fra CD bare en gang, deretter må du boote HD for å fortsette installasjonen, men da er det jo XP partisjonen som booter.

Når du legger inn XP etter Win98 så finner den ut at det ligger et OS der fra før og du kan legge inn en bootmanager, slik at du får et valg om hvilken HD partisjon som skal boote.

Det er sikkert mulig å legge inn en bootmanager selv og oppnå det samme. Kjenner ikke mye til dette, men f.eks Terabyte kan brukes. http://www.terabyteunlimited.com/

En annen mulighet er Microsoft Virtual PC, men det koster jo litt mer.

Lenke til kommentar

Du har rett i det du selv sa - om at man skal installere Win 98 FØR man installerer XP. Skal man ha dualboot med Windows, så anbefaler Microsoft at man bestandig installerer det eldste os-et først, så det nyeste. Så hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg formatert hele disken - lagt inn 98 - og så installert XP til slutt. Da slipper du rot og problemer. Men uansett; Det finnes en måte å omgå dette på, så du kan legge inn 98 etter XP. Det står mer om det her:

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Lenke til kommentar

ok takk så mye for hjelpen.

Jeg skal ta dette i nærmere øyesyn senere idag, så får vi se hvilken utvei jeg velger. Å formatere er kanskje det greieste, da jeg valgte litt lite plass på OS partisjonen(10GB). Får lage en ny kanskje med en 20 GB.

Harddisken er en 200 GB så jeg lider ikke av plassmangel sånn til mitt bruk.

Thanks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...