Gå til innhold

data på elkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en som kan bygge, så kan man enkelt bygge noe som passer bedre til behovet man har, og muligens til en litt rimeligere penge.

Men det er ikke sinnsykt masse å spare.

Jeg har selv en mor og 2 søstre som kjøpte Dell fordi det ble marginalt billigere å få meg til å bygge.

For de som ikke vet så mye om PC, er Dell et veldig bra alternativ i mine øyne.

Lenke til kommentar

En Dell PC går da an, men hold dere unna Elkjøp og Expert. PC'er du kjøper der er ikke laget for at man skal oppgradere dem noe særlig. De PC'ene er laget for å være billige, og slik at man må kjøpe seg en helt ny PC om 2 år. Klart man kan sette i mer RAM, bytte skjermkort og harddisker osv. Men RAM brikkene de setter i er ikke akkurat kvalitets RAM som du kan overklokke med. Bruk og kast PC kan man kalle dem.

Sikkert greit for en familie pappa som ikke har noe peil på PC og trenger den sikkerheten at når noe går galt, kan han bare gi den til Elkjøp så fixer de det. Men de på Elkjøp har lite peil på PC, så de må sende den til ett helt annet sted. Slikt tar tid, lang tid!

La heller firmaer som Komplett.no eller Netshop.no om å bygge en PC til dere. Fortell dem hva dere skal bruke den til, hva dere trenger og prisen. Så ordner de en PC som garantert er bedre enn noen Elkjøp og Expert PC. Dessuten, går noe galt så vet de folka hva de driver med!

Lenke til kommentar

Sier seg sjøl at ein får mer for pengene når man bygger selv. Når man kjøper et ferdig produkt har produktet gått gjennom flere ledd og derfor kostet mer. Kjøper man en hel maksin på Elkjøp, så får man for det første ikkje noen "kvalitets" deler. Minnebrikkene i disse pcene er som oftest de dårligeste som finnes. I tillegg er ofte slike pc'er lite framtidsrettet med tanke på oppgraderinger. ( Kanskje ikkje Dell, Dell har mer peiling enn Elcrap og Excrap)

Mora mi kjøpte pc for 2 år siden på Expert og hovedkortet inni pcen hadde ikkje ein gang AGP port.

Når man kjøper ferdig bygde pc'er betaler man også for at pcen er satt sammen for deg. Sjølom det kanskje er en fattig asiater som har satt sammen pc'en din i Kina så koster det noe for han å utføre arbeidet. ( Satt på spissen! Ikkje bokstavelig )

Mvh

Paul

Lenke til kommentar

Tja, kan vel ikke diskuterest at prisen på elkjøp pcer nok er ganske bra, siden de kjøper inn maskiner i veldig store kvantum. Akkurat ytelsen blir jo litt så som så siden det er ferdigmaskiner som ofte er satt sammen i litt teite kombinasjoner i forhold til hva du skal bruke maskinen til. Vil nok derfor absolutt anbefale Dell siden du kan velge de komponentene du trenger. Blir ikke helt like 'fett' som om du bygger det selv, men prisen tror jeg er stort sett akkurat den samme, pluss at du har bedre garanti og evt. kundesupport osv.

I forhold til ulemper er vel det største problemet at det ikke er like lett å få den fikset hvis noe går galt, i forhold til Elkjøp der du bare kan svinge innom. Men hvis du har litt datakunnskaper så tviler jeg på at det er noe stort problem. Dell maskiner er vel ikke akkurat kjent for å bryte sammen helt uten videre. Du kan jo også minne fattern din på at Dell er en av verdens største (hvis det ikke er den største) dataprodusenter, Elkjøp har nok derfor ingen prisfordeler i forhold til dem.

Som et apropos: Som betroz nevnte er nok det beste alternativet fra en entusiasts standpunkt å la komplett eller lignende bygge den for deg. Da kan du velge akkurat de komponentene du vil ha, og du får masser av garanti i tilfelle noe skulle gå i stå.

Lenke til kommentar

Jeg har en bror som nettopp kjøpte en data på elkjøp, han betalte 9.000 for den med flatskjerm og en celeron 3.0Ghz.

Jeg gikk inn på prisguiden og fant en bedre (xp2500 er bedre enn celeron 3.0 vil jeg tro) til ca 6.500,-

Men enig med de over.

Skal man ikke bygge selv, er Dell en bra løsning.

Lenke til kommentar

DELL funker greit. Det meste (90%) er bare oppskryt at DELL er djevelsting eller "dårligere". Prisen er høyere men det vil ikke si pga av at noen fjortiser sier de sugereller yter mye dårligere.

Elkjøp er dårlig, elendig service. Tanten min kjøpte en Laptop der, fikk en del probs.

Lenke til kommentar

Netshops "pc bygger" er vel det beste alternativet om du ikke fysisk skal bygge pcen selv, de tar "bare" en 360kr for og sette sammen og teste pcen :thumbup:

PS: Stol Aldri på elkjøp :whistle: De prøver bare og "lure" folk som ikke har peiling. Denne pcen har 256mb grafikkort!!!! JA men hvilket grafikkort sier de ingenting om,folk som ikke har peiling tror automatisk at et 128mb grafikkort er dårligere en ett 256mb (for det er jo logisk) dette utnytter elkjøp til de grader..... Et High end 128mb kort kan yte det mangedobbelte av et et low end 256!!!

Lenke til kommentar

En kompis av meg kjøpte PC fra elkjøp, (nylig tatt av lyn da men :p) han fikk en del problemer osv.. Han kunne ikke formatere selv pga han aldri fikk med driver cder osv.. Så han har vert på elkjøp flere ganger med PCen slik att de fixet den, kver gang spurte han om cd slik att han kunne fixe sjelv men fikk ikke! Elendi service er det, + de brukte 2 uker på å formatere og installere alt på nytt.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig har lyst å lære fatteren en lekse, ta og be han gå på elkjøp. Kanskje han kommer hjem med en compaq, hp eller noe sånnt. Så lar du det gå en uke eller 2. Så whoops.....

Pcèn fungerer ikke (antakligvis proppet av unyttig ting, virus, spyware etc).... stakkars fatteren kommer til sin villfarne sønn.... fikse ?

Nei det har vi ikke sett ? Jeg kan bare fikse sånne maskiner som er av noenlunde kvalitet og blir bygget av andre enn elcrap :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du virkelig har lyst å lære fatteren en lekse, ta og be han gå på elkjøp. Kanskje han kommer hjem med en compaq, hp eller noe sånnt.

:thumbup:

Disser du hp? på hvilke grunnlag? :mad::thumbdown:

Joa, de funker, bare at BIOSen er låst. Finnes vel en del mer men det vet ikke jeg :p

Lenke til kommentar
Jeg har en bror som nettopp kjøpte en data på elkjøp, han betalte 9.000 for den med flatskjerm og en celeron 3.0Ghz.

Jeg gikk inn på prisguiden og fant en bedre (xp2500 er bedre enn celeron 3.0 vil jeg tro) til ca 6.500,-

Men enig med de over.

Skal man ikke bygge selv, er Dell en bra løsning.

er du sikker?

jeg kjøpte pcen min på telebutikken og den har xp2500+ og hele pcen kostet 8000kr.

eller er xp2500+ dårligere

Endret av assassin
Lenke til kommentar
Disser ferdigmerker generelt.... ingen måte å henge ut hp. Sikkert en helt ok maskin hvis du ikke har tenkt å rote for mye i den.

Har selv aldri hatt HP, men hydro hadde firma tilbud på de, og de jeg har sett har på ingen måte imponert.

JEg roter masse i min hp.. bla modda vannkjøling ol. :roll:

tror du skal slutte å uttale deg om ting du ikke har kjennskap til(bare et tips).. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...