Gå til innhold

Lydkort og høyttaler til å lage midi musikk/keyboad

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er min første post på dette forumet :D:D Håper på mange kloke og gode svar.

Har funnet ut at jeg skal kjøpe nytt lydkort til PCen slik at jeg kan koble keybordet til PCen. Spiller også gitar, så hadde satt pris på om det også hadde gått å koble den til. Selvfølgelig så har de bitte små Trust høytalerene mine også gått føyken nå, så trenger også nye høytalere. Kriteriene er som følger:

-Går 1 år videregående, MDD, dette er mitt første "avanserte" lydkort

-Keybordet heter "Casio CTK-671"

-Mulighet for å bruke gitareffektprogrammer på PCen uten lagg? (funker dette?)

-PCen er en 1,4gHz AMD, 256 mb SD RAM, 300++GB HDD

-Har tenkt til å bruke lydkort og høytalere til film/kino/suround (Hvis dette er mulig)

-Så rimlig som mulig i forrhold til kvalitet. Lydkort helst under 1000 kr, høytalere til rundt 1500kr.

Går det ann å få no passe brukbart til disse kriteriene? Er det noe jeg burte kikke etter når jeg velger lydkort? Er det no merker jeg burte styre unna?

Tusen takk for all hjelp.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår:

- M-Audio Audiophile 2496 som lydkort. Har analog/digital/MIDI inn og ut. Er generelt sett et veldig bra kort.

- Kanskje Behringer TRUTH som monitorer? Jeg er imponert over at et Behringer-produkt kan låte så bra (og til den prisen).

- En liten mikser (som ikke bør være Behringer) er alltid en fordel

Sequenser:

Selv bruker jeg Cakewalk SONAR 4 Producer Edition og er veldig fornøyd. Andre som kan nevnes i den sammenheng er jo Steinberg Cubase eller Nuendo, FL Studio 5, etc.

:)

Lenke til kommentar

Hmm, veit ikke om jeg tenker så stort. Forresten, noen som har prøvd å bruke datan som effektprossesor til gitaren? funker dette? noen kort som klarer dette og midi innspilling greit?

Ang. høytalere så hadde jeg kanskje tenkt meg litt mer surond anlegg slik at jeg kan bruke det til å se på film og til å mekke litt sanger. Trenger ikke å være no store greier, bare det er bra lyd i de.

Lenke til kommentar

Mange billige lydkort har ikke ASIO-drivere, dvs. at det vil gå lang tid (noen hundre ms) fra du ber det spille en lyd til lyden faktisk kommer. Med ASIO-drivere vil dette være typisk fra 3-15 ms. Men mange billige lydkort kan bruke generiske ASIO-drivere, som du kan finne her:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

For at du skal kunne bruke PC'en som effektprosessor til gitaren må lydkortet være full duplex, dvs. at det må kunne ta opp lyd og spille av lyd samtidig.

Endret av larsli
Lenke til kommentar

Hvis du trenger gitar-effekter kan jeg anbefale E-mu 1212m. Dette kortet koster litt mer enn tilsvarende fra M-audio, men har til gjengjeld innebygget en DSP-prossesor som kan generere en hel drøss med effekter i sanntid og har meget god lydkvalitet og dynamikk (s-n ratio på 120db i 192khz).

Kortet har også midi inn/ut så det er ikke noe problem å koble til keyboard.

Ulempen er at budsjettet ditt er 1500 kr for lavt og at du ikke kan bruke det til mer enn 2 kanaler...

I tillegg trenger du et par monitorer som de fra Behringer som ble nevnt eller noe fra procom.no (3000kr og oppover...) , eller du kobler til et par litt billigere PC-høyttalere. (merk at lydkortet ikke har minijack-utgang, men 2x mono TRS (jack), så du trenger en overgangskabel hvis du vil bruke PC-høyttalere)

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, men dere tenker litt stort. Jeg skal ikke ha noe store studio greier, bare et lydkort som gjør slik at det går ann å spille inn midi på PCen sammtidig som det går ann å bruke det til suround. Trenger egentelig ikke no dyre greier. Har klart meg fint med interigert lydkort nå lenge, og er egentelig fornøyd med det, men savner bare det å kunne koble til keyboard.

Ang høytalere så lurer jeg på å bare kjøpe et suround anlegg. Det funker greit det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...