F.V Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Går det ant å legge sammen to hardisker til ein? Lenke til kommentar
jstorelv Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Det spørs hva du legger i å legge sammen....... Dersom man bruker f.eks windows XP og diskene er dynamic disk's, så kan man extende en partisjon over begge diskene. Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Du kan sette 2 disker i raid om det var det du mente? Lenke til kommentar
F.V Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Det eg skal legge sammen er ein Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB 8 MB S-ATA med NTFS filsystem og ein Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA med samme filsystem. Oprativsystemet mitt er windows xp pro sp2 Edit: Fic K8-800T er hovedkortet mitt foresten om det har noko å seia Endret 16. januar 2005 av F.V Lenke til kommentar
F.V Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Du kan sette 2 disker i raid om det var det du mente? er ikkje heilt sikker på ka raid er men tanken er å legge de sammen slik att eg har ein på 360GB. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 jstorelv svarte på spørsmålet ditt. Men husk at ryker en disk (og i verste fall os installasjonen) så ryker alle dataene dine. Så jeg ville ha klart meg uten. Lenke til kommentar
F.V Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Kan noken forklare korleis kan eg finne ut om diskene mine er dynamic disk's? Og korleis eg skal legge sammen mine hardisker til ein partisjon. Eg er svææææært usikker på dette Endret 16. januar 2005 av F.V Lenke til kommentar
mylife Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan noken forklare meg korleis eg skal gjere dette? Legge sammen diskene. korleis finner eg ut om diskene mine er dynamic disk's? Ville holdt meg langt unna den løsningen... I hvert fall om du ikke er sikker på hvordan det gjøres. Lag heller store partisjoner Lenke til kommentar
F.V Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 planen er å ha ein parisjon på ca 20GB til oprativsystem og progz og ein partisjon med resten av GB'ane til spel, film, musikk og alt annet eg kan fylle ein harddisk opp med håper ikkje det er for dumt. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hvis du ikke vet hva du skal gjøre, ikke vet hvordan du skal gjøre det og heller ikke har noen god grunn til å gjøre det er det relativt dumt å forsøke å gjøre det i det hele tatt. Lenke til kommentar
Zl8 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Makan. Hva er poenget med å gjøre det på den måten du skisserer over her da??? Lag 2 partisjoner av seagaten - en på 20, og en på 180, så har du maxtoren på 160 gig. Lenke til kommentar
xoop Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Hvis diskene dine er tomme er ikke noen av disse alternativene vanskelige å få til. Ved RAID0 er det størst sjangse for å miste alle data, men med spanned volume i Windows XP, kan du i det minste finne frem det som ligger på den evt. disken som er i orden. Installer Windows på en 20GB partisjon på den første disken. Etter inst: Start Computer Management, velg disk management. Høyreklikk på diskene og velg "convert to dynamic" Velg ledig område på den disken du har windows på og velg "create Spanned Volume", Velg hvilke disker som skal være med i volumet ditt og den evt størrelsen. Formater volumet ditt. verre er det ikke Endret 16. januar 2005 av xoop Lenke til kommentar
F.V Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 takk, takk, xoop Og til dei som lurer poenget med ein stor partisjon å få utnytta plassen maximalt. Og det er lettere med ein stor partisjon pga att eg har mapper for musikk, download, spel, instalasjonsfiler og noken av desse mappene er over opp mot 80GB og då er det vanskeleg å få det til å passe. Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 skjønner jo hva du mener, men er det ikke like greit å dele diskene opp i partisjoner som er dedikert til det? er jo litt surt om du har 20gb til win, og resten av de 340gb til diverse, så får du en stygg feil et sted, og alle de 340gb dør og du sitter igjen med skjegget i postkassa...? er det da ikke bedre om du har en partisjon til film, en til spill, en til installasjonsfiler osv... så hvis du da får en feil en gang, så påvirker det bare den partisjonen den er på, eller mindre..så da i nest verste fall mister du bare det som er på den partisjonen, og berger resten? (verste fall er vel om disker fysisk dør, og tar med seg alt..) Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Vi har iallefall advart deg F.V, så du gjør det på eget ansvar. Jeg har iallefall ikke guts til å gjøre det på en maskin som ikke blir tatt daglig backup av. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg ville holdt meg langt unna dynamic disks... Lag heller diskene som basic volume. Hvis du vil ha to disker på samme stasjonsbokstav, kan du heller mounte partisjonen som en folder på den ene disken. Altså hvis du f.eks. kaller 160 GB disken din for D:\ så kan du mounte de resterende 180 GB (fra den andre disken, hvor 20 GB gikk til system om jeg forstod deg rett?) som D:\Film f.eks. Dette gjøres fra Disk Management ved å høyreklikke på partisjonen og velge 'change drive letter and paths'. Således blir ting minimalt fokket opp om noe skulle gå til h... - hvilket det har en tendens til å gjøre før eller senere (mark my words) ;-) timtowtdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå