Gå til innhold

Jeg skulle i fengsel.. men nei.


Anbefalte innlegg

jeg tror det kan bli vanskelig å påvise noe siden du ikke har mange vitner

Det var 50+ personer i en radius på 20 meter rundt åstedet den kvelden, og sikkert 200+ i en radius på 50 meter rundt åstedet.

 

Skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å legge ut nøyaktig dato, bilde av meg, hendelsforløpet bilde-for-bilde, beskrivelser av politimennene og den andre arrestere mannen i mye klarere detaljer for å se om det muligens er noen lesere herfra som var i Oslo den kvelden kjenner igjen hendelsen og er muligens vitner.

 

Muligens jeg setter inn annonsering i avisene i søk etter noen som har vært vitne til saken.

 

Men aller først, skal jeg ringe Statens Innkrevningssentral og spørre om mulighetene til å betale boten nå og dermed slippe soning. Når jeg ser nærmere etter, så står heller ikke rett addresse der, men en addresse jeg ikke har hatt på mange år, dvs. addressen til foreldrene mine. Noe som er litt merkelig. Uansett kan det ha hindret at jeg har fått den informasjonen jeg trenger ved evt. purringer.

 

 

Karma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Politiet er i sn fulle rett til å be deg fjerne deg, enkelt og greit. Men det virker jo som om de har overreagert litt i forhold til din "forbrytelse", men en sak har alltid to sider.

 

Dette er ikke et justismord da du selv har vedtatt boten. Men er det lenge siden dette skjedde eller?

Nei, ikke med mindre de ber 200 andre fjerne seg også. Jeg gjorde ingenting annet enn alle de andre rundt som sto å ventet på taxi. Eneste forskjellen var at blikket mitt møtte blikket til den ene politimannen i et nanosekund, og det var tydeligvis mer enn nok.

 

Hvis en politimann skal ha saklig grunnlag for å be 1 person fjerne seg som er like passiv som de 200 andre rundt, da må de be alle 200 fjerne seg.

Jeg sto heller ikke oppi åstedet, men 7-8m, kanskje 10 meter unna. Det var ingen som forstyrret dem, inklusive meg selv.

I mine øyne er det justismord.

 

Politi, som alle andre, er forpliktet til å opptre eksemplarisk i offentlig rom, de er underlagt de samme lovene som resten av oss, og har endra strengere krav mot seg når det gjelder adferd i offentlig rom. Dvs. med mindre de har saklig grunnlag for å opptre annerledes, saklig grunnlag hadde de ikke i den situasjonen.

 

At jeg har vedtatt boten, poengterer jo bare enda sterkere hvor hardt det gikk inn på meg, og at jeg nærmest følte meg presset til å vedta den, for å slippe å bli satt i en celle igjen. Det gjør det til mer Justismord, ikke mindre IMO.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Hvis de så på deg som en potensiell bråkmaker så er de i sin fulle rett jo, uansett hva du mener. De representerer tross alt loven og har makt til å utøve den på best mulig måte.

 

At du aksepterte boten vitner ikke om at du var psykisk nedbrutt, men at du ville ha saken ut av verden fortest mulig. Dersom du ikke var enig så skulle du heller ikke vedtatt.

 

Dersom du har slitt med psykiske problemer etter dette så går jeg utifra a du har tatt kontakt med lege som kan dokumentere din "lidelse" og sette den i forbindelse med politiets opptreden?

 

Men er det mange år siden dette skjedde?

Lenke til kommentar

Aller først, ta kontakt med Statens innkrevnings-sentral og gjør en deal der

(avbetaling) Så får du mer tid til å tenke over saken.

Husk at hvis du ikke kommer videre med advokathjelpen så koster det mye mer

enn du må betale nå....

 

Ps. skjønner din frustasjon med saken :cry:

Lenke til kommentar
Aller først, ta kontakt med Statens innkrevnings-sentral og gjør en deal der

(avbetaling) Så får du mer tid til å tenke over saken.

Husk at hvis du ikke kommer videre med advokathjelpen så koster det mye mer

enn du må betale nå....

 

Ps. skjønner din frustasjon med saken  :cry:

De sa det ikke var deres ansvars-område lenger, og at innbetaling til dem ikke var mulig, at da måtte jeg evt. snakke med Politi-instansen anmodningen var sent til.

 

Har jeg muligheten til å betale der, så gjør jeg det, men jeg vurderer allikevel mulighetene. F.eks har jeg rett til å anlegge sak etter at jeg har vedtatt og betalt en bot?

I.e for slik behandling av folk er jo misbruk av sin makt.

Selvom en politimann kan anse en person som potensiell bråkmaker, må han isåfall ha gått på rare medisiner hvis han ser bråk/trussel i at en fyr står 7-8 meter unna og prater hyggelig med en venninde. Det blir for dumt grunnlag.

 

Hvis jeg skulle vært en bråkmaker, hvordan i all verden klarte mannen å sette håndjern på meg uten noe som helst oppstyr da? Jeg var jo helt passiv og ubevegelig i en avslappet stå-holdning. Dvs. var ikke akkuratt noe stå med brede føtter,knytta never og sint i blikket eller lignende. Jeg var klin edru, og politimennene var så fulle av tungt utstyr de bar på at jeg lett kunne ha løpt min vei uten en sjanse i havet for å bli tatt igjen hvis jeg absolutt hadde villet.

 

 

Stikkordene her er: rolig, rasjonell, frivillig. Ikke "bråkmaker".

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hvis en politimann skal ha saklig grunnlag for å be 1 person fjerne seg som er like passiv som de 200 andre rundt, da må de be alle 200 fjerne seg.

Jeg sto heller ikke oppi åstedet, men 7-8m, kanskje 10 meter unna. Det var ingen som forstyrret dem, inklusive meg selv.

I mine øyne er det justismord.

Ja,men enhver politimann/kvinne står også fritt til å ta situasjonsavgjørelser basert på sine egne observasjoner. Disse avgjørelsene er selvfølgelig ikke alltid riktig og rettferdige eller tom. lovlige. Kanskje de tom. er feil fordi politimannen/kvinnen var en drittsekk akkurat da. Uansett er det som oftest greiest å ta deres anmodninger til etterfølgelse med mindre man ønsker å gå gjennom en tyngre prosess for å få frem sin mening.

 

Personlig aner jeg ikke hvordan det er med anker ol. men ville også tro at det beste tipset her vil være å skaffe en advokat slik mange har nevnt. Dersom man ikke har råd til advokat er det vel også noe som heter "fri rettshjelp" som sikkert kan være verdt å finne ut av.

Lenke til kommentar

Jeg får se hva jeg gjør, snakket med Follo politikammer, og damen som har saken min der tilsendt fra SI syntes saken var latterlig, og ba meg om å komme på politikontoret og betale boten først og fremst for å garantert slippe soning, og at de ville se på saken videre derfra og gi råd om evt. gå videre med det.

 

Så nå må jeg bare skaffe penger til bot+ gebyrer

 

Karma

Lenke til kommentar

Det tragiske er at du nå vil være oppført i strafferegisteret og det vil hindre deg i en del muligheter senere i livet :no:

 

Ta kontakt med advokat og politikammeret og snakk med dem.

 

Ta også å prøv å få kontakt med politimennene som arresterte dem og forklar dem litt hvilken følger handlingene deres fikk. Kanskje de kan lære litt av det. De er tross alt bare mennesker.

Lenke til kommentar

Takk for råd og informasjon fra alle sammen. Har vært å fått betalt boten selvom det egentlig var for sent, fordi dama på politi-stasjonen trikset litt.

 

Nå blir det ihvertfall ikke noe celle på meg, så nå skal jeg bruke tiden på å fremlegge en sak ovenfor betjentene i episoden forhåpentligvis.

 

 

Karma

Lenke til kommentar
I og med at du vedtok boten dagen etterpå så stiller du rimelig svakt, dessverre. Godt at du slapp spjellet iallefall...

Jeg gjorde ikke det, dvs. mulig jeg definerte ting vagt, dvs. jeg skrev under varetekts-vedtaket for kvelden før når jeg slapp ut, noe som var obligatorisk fikk jeg inntrykk av, så først senere fikk jeg boten, men jeg vedtok ikke boten før ca 6-7 mnd senere, etter å ha vært i møte med en politiadvokat som nærmest ga meg sales-pitch på hvor liten sjanse jeg hadde hvis jeg ikke godtok boten.

 

Mulig jeg har skrevet det mistolkende tidligere i tråden i natt og skrevet bot istedet for varetekts-vedtak/ett-eller-annet-av-papirer-som-var-obligatorisk-å-skrive-under-på-ved-løslatelse (dvs vet ikke hva jeg skal kalle det), var litt surrete i natt pga stress og hodepine.

 

Isåfall, jeg snakker om 2 papirer her. Et "papir" som skrives under ved løslatelse, og en bot jeg fikk senere, men som jeg ventet 6-7 mnd med å vedta. Og som jeg betalte nå i dag.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Du har gjort noe galt da. Du ville ikke flytte deg da politimannen sa det. Du sa til han at du levde i et fritt land. Men det er en lov som sier at du må passe deg. Så er det en politimann som har hatt en hard dag på jobben og så ser han en fyr som viser fingeren til han. (Selvom han egentlig ikke viste den til han). Da blir han ganske hissa opp. Så møter han på deg som står midt oppe i åstedet og så sier han at du skal passe deg og så sier du at det er et fritt land. Da blir man ganske irritert og som kanskje var grunnen til at han var så rask med å telle til 3. Men selvfølgelig så er dette bare en bagatell og er absolutt ikke verdt å sitte inne i fengsel for. Jeg trodde det var folk som ranet banker og drepte mennesker som satt i fengsel jeg :hrm:

Lenke til kommentar

Polititjenestemenn skal være trent i å tåle press. Hvis ikke bør de finne seg et nytt ytrke.

 

Men alle har jo sin grense, kanskje politimannen hadde en ytterst dårlig dag. Men da burde han, som de fleste andre som overreagerer til tider, innsett det dagen derpå og gjort sitt for å gjøre det godt igjen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...