Hanzi Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har nettopp anskaffet meg en LGA775 Pentium 4 540 3,2 GHz. Har nå i ettertid funnet ut at denne prosessoren kommer i både 540-utgave og 540J-utgave. Såvidt jeg har forstått, er forskjellen på disse at 540J-utgaven har "Execute Disable Bit"-funksjonalitet + litt annet mens 540-utgaven ikke har det. Har forstått det slik at denne "Execute Disable Bit"-funksjonaliteten skal hindre buffer-overflow-angrep. Spørsmålet er da: Hvor mye har dette å si så lenge man alltid holder Windows helt oppdatert og kjører antivirus og firewall? Bør jeg vurdere å forhøre meg om å få byttet 540-utgaven min i en 540J-utgave? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Såvidt jeg har forstått, er forskjellen på disse at 540J-utgaven har "Execute Disable Bit"-funksjonalitet + litt annet mens 540-utgaven ikke har det.Hvilke andre funksjoner sikter du til? Dette er hva Intel sier om "J": ° The letter J indicates a processor has Execute Disable Bit capability. Enabling Execute Disable Bit functionality requires a PC with a processor with Execute Disable Bit capability and a supporting operating system. Check with your PC manufacturer on whether your system delivers Execute Disable Bit functionality. Lenke til kommentar
Hanzi Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg gjorde et søk etter "J" i søkeboksen på Intel sine sider, og fant fram til denne siden: http://www.intel.com/cd/channel/reseller/emea/eng/99345.htm Litt ned på siden der nevnes tre ting (Execute Disable Bit, Enhance Halt State, Intel® Thermal Monitor 2) som bare prosessorer med "J" på slutten av modellnummeret har. Lenke til kommentar
eolaih Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Det har helt klart noe for seg hvis du brker OS som støtter det og hvis du ønsker å tette enda et sikkerhetshul. Kan du få byttet dette tilnærmet kostnadsfritt så ville jeg klart byttet. Ved å ha dette implementert i hardware så vil en være sikret mot angrep som enda ikke er tettet av OS leverandør , eller fra andre software som kjøres på maskinen. Hvor mye dette har å si på sikkerheten totalt sett er vanskelig å si, og måle, men hat det er en faktor som må regnes med er sikkert. Endret 17. januar 2005 av eolaih Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Du kan lese en grundig gjennomgang av NX-bit her. Enhance Halt State og Intel® Thermal Monitor 2 er teknologier som skal dempe varmeutviklingen om CPU'en ikke brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå