Gå til innhold

P4 med/uten "Execute Disable Bit", hvor viktig?

Hanzi

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet meg en LGA775 Pentium 4 540 3,2 GHz.

Har nå i ettertid funnet ut at denne prosessoren kommer i både 540-utgave og 540J-utgave. Såvidt jeg har forstått, er forskjellen på disse at 540J-utgaven har "Execute Disable Bit"-funksjonalitet + litt annet mens 540-utgaven ikke har det.

Har forstått det slik at denne "Execute Disable Bit"-funksjonaliteten skal hindre buffer-overflow-angrep.

Spørsmålet er da:

Hvor mye har dette å si så lenge man alltid holder Windows helt oppdatert og kjører antivirus og firewall?

Bør jeg vurdere å forhøre meg om å få byttet 540-utgaven min i en 540J-utgave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg har forstått, er forskjellen på disse at 540J-utgaven har "Execute Disable Bit"-funksjonalitet + litt annet mens 540-utgaven ikke har det.
Hvilke andre funksjoner sikter du til?

Dette er hva Intel sier om "J":

° The letter J indicates a processor has Execute Disable Bit capability. Enabling Execute Disable Bit functionality requires a PC with a processor with Execute Disable Bit capability and a supporting operating system. Check with your PC manufacturer on whether your system delivers Execute Disable Bit functionality.
Lenke til kommentar

Det har helt klart noe for seg hvis du brker OS som støtter det og hvis du ønsker å tette enda et sikkerhetshul. Kan du få byttet dette tilnærmet kostnadsfritt så ville jeg klart byttet.

Ved å ha dette implementert i hardware så vil en være sikret mot angrep som enda ikke er tettet av OS leverandør , eller fra andre software som kjøres på maskinen.

Hvor mye dette har å si på sikkerheten totalt sett er vanskelig å si, og måle, men hat det er en faktor som må regnes med er sikkert.

Endret av eolaih
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...