Dahl Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Du må gjerne lage en test. Blir isåfall interessant lesning :-) Flott! Noen som vet om en side hvor jeg kan laste end virus? Hehe, høres dumt ut... Eller er det noen som har en virusmail som ikke er slettet? Jeg tar imot med takk! Endret 19. januar 2005 av @kd Lenke til kommentar
ttt Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Noen som vet om en side hvor ejg kan laste end virus? Hehe, høres dumt ut... er vel ein del tvilsome sider du kan besøke, men du må nok vente til du blir 18 før du kan gå inn på dei. sider med cracker og andre warez ting kan og innehalde litt av kvart (dette er noko som vi sjølvsagt ikkje linker til her) Lenke til kommentar
mecha slin Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Støtter testen fullt ut, blir spennende å se resultatet. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 sider med cracker og andre warez ting kan og innehalde litt av kvart (dette er noko som vi sjølvsagt ikkje linker til her) Tenkte på PM jeg da! Men det er varianten med mail som har virus som er mest aktuell, så hvis noen har en mail de har fått med et virus (f. ek.s Sasser, Klez, Sobig eller lignedne), og enda ikke har sletta den, så send meg en PM! Lenke til kommentar
W Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Du må gjerne lage en test. Blir isåfall interessant lesning :-) Enig! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg spør igjen; er det noen her som har et virus/spyware/adware? Jeg trenger virkelig noe å teste antivirusprogrammene på! Lenke til kommentar
Domino Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg spør igjen; er det noen her som har et virus/spyware/adware? Jeg trenger virkelig noe å teste antivirusprogrammene på! For å effektivt kunne teste flere AV programmer opp mot hverandre trenger du en større samling av virus, helst godt over 1000.. De av oss som sitter på slike samlinger sender dem ikke ut, så jeg tror du kommer til kort her. For enklere tester kan du vel rett og slett bruke Eicar.com. Hva er det egentlig du skal teste? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Over 1000 virus? Det blir bare tull! Tror du har misforstått poenget med testen... Og jeg har jo ikke tid til å legge inn 1000 virus for hver gang jeg skal teste et nytt program! Skjønner ikke hva du tenker på... Jeg er jo ikke noe overmenneske, bare en fyr som gjerne vil lage en test av antivirusprogrammer uten at det skal bli min heltidsjobb! Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Over 1000 virus? Det blir bare tull! Tror du har misforstått poenget med testen... Og jeg har jo ikke tid til å legge inn 1000 virus for hver gang jeg skal teste et nytt program! Skjønner ikke hva du tenker på... Jeg er jo ikke noe overmenneske, bare en fyr som gjerne vil lage en test av antivirusprogrammer uten at det skal bli min heltidsjobb! hehe. Det er jo derfor jeg spurte hva du egentlig ville teste Skal man teste deteksjon må man ha en stor samlig med virus for å ha noen effekt, ellers blir det bare tilfeldig hvor god deteksjons-rate hvert program får. Når det gjelder bots o.l. er det tross alt veldig forskjellig hva som detekteres fra program til program siden det finnes slike ekstreme mengder av dem. Skal du derimot bare teste hvert program for å se hvor godt du liker det kan du like gjerne bruke eicar.com. Du får ikke testet hvor bra et program er på fjerning med eicar, men det får du uansett ikke gjort med bare ett fåtall virus. Realistiske resultater krever store mengder test-data. Et bestemt program er ikke nødvendigvis dårlig om det har problemer med å fjerne akkurat det viruset du tester med. Hadde du testet med et annet virus hadde kanskje ett annet program hatt problemer med fjerning, og rangeringen din hadde blitt helt forskjellig. Med andre ord, skal man teste deteksjon og ikke bare userinterface o.l. snakker man om en meget omfattende jobb. En jobb man i tillegg ikke burde begi seg ut på hvis man ikke har tenkt å gjøre det skikkelig. Offentlig sverting av et program pga dårlig testing er utrolig kjipt, men dessverre ikke noe ukjent fenomen i norsk IT-presse Edit: Så lenge man faktisk HAR 1000 virus er det forøvrig mer jobb å legge inn nytt program hele tiden enn det er å teste mot samlingen. Vanligvis foregår nemlig en slik test ved at man scanner en katalog som inneholder 1000 samples som IKKE har blitt kjørt på maskinen. Det blir da en test på hvor mange virus hvert selskap detekterer, og ikke hvor flinke de er på å fjerne hvert enkelt virus - men en fjernings-test på 1000 virus er jeg helt enig i hadde tatt alt for lang tid Endret 21. januar 2005 av Domino Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Denne testen er jo ikke så utrolig viktig da... Jeg er fult klar over at for at testen skal bli optimal, så må jeg ha store mengder virus. Men jeg vil teste programmene med de mest kjente virusene, ettersom det er disse folk får for tiden! Å teste programmet mot et virus fra 1995 som ikke er i omløp lenger blir rett og slett bortkastet tid. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Denne testen er jo ikke så utrolig viktig da... Jeg er fult klar over at for at testen skal bli optimal, så må jeg ha store mengder virus.Men jeg vil teste programmene med de mest kjente virusene, ettersom det er disse folk får for tiden! Å teste programmet mot et virus fra 1995 som ikke er i omløp lenger blir rett og slett bortkastet tid. Ja det er klart, men nå er det nok godt over tusen virus/worms/bots som er i omløp i dag Anyways, lykke til! Ser frem til å lese testen. Lenke til kommentar
kroghelg Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 De mest kjente virusene idag tar vel stort sett alle "kjente" antivirusprogram, eller? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 De mest kjente virusene idag tar vel stort sett alle "kjente" antivirusprogram, eller? Nei, det har undertegnede erfart flere ganger selv... Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Blir spennede å se, hvis du gjør det. Jeg stemmer ja for at du skal det. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Det hadde vært spennende hvis noe slikt hadde blitt gjennomført. Men skal jeg tolke at tråden har vært død i nærmere fem måneder som at A) Det har gått i glemmeboken/du har ikke kommet videre, eller B) at du har gitt opp prosjektet? Håper du kan gjennomføre dette, jeg vil i såfall lese testen. Og for samling av virus - kanskje det er andre fora som har mer kompetente folk på akkurat det. (Som i fora som faktisk handler om slike ting.) Lenke til kommentar
stylus Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Det hadde vært spennende hvis noe slikt hadde blitt gjennomført. Men skal jeg tolke at tråden har vært død i nærmere fem måneder som at A) Det har gått i glemmeboken/du har ikke kommet videre, eller B) at du har gitt opp prosjektet? Håper du kan gjennomføre dette, jeg vil i såfall lese testen. Og for samling av virus - kanskje det er andre fora som har mer kompetente folk på akkurat det. (Som i fora som faktisk handler om slike ting.) Hadde likt om det ble noen test, ja. Det ser desverre ikke slik ut..... Stylus Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Hei, og beklager for at jeg ikke har skrevet noe her. Det er mulig at det blir noe av, men da som en artikkel til programmer.no. Gir beskjed etter at jeg har tatt kontakt med redaktøren til programmer.no. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Ville vært interesant, men dine testresultater kan nok ikke hamle opp med de som tester antivirusprogram veldig grundig og seriøst. Da tenker jeg på bla. Virus Bulletin. Var en i denne tråden som nevnte at hvis hadde laget en test, kan han endelig vise resultatene til dem som bruke Norton. Det blir litt feil, for du kommer ikke til å gjøre det så grundig, at dem som bruker Norton stoler på det. Men det blir sikkert morsom lesning likevell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå