Gå til innhold

Testing av antivirusprogrammer, en god idé?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det er mye diskusjoner her om hva den beste antivirusprogramvaren egentlig er, så jeg tenkte å gjøre en slutt på det med en gang. (Jada, kall meg gjerne gledesdreper).

Jeg har tilfeldigvis en gammel PC stående, og det jeg da tenkte var at jeg kunne proppet denne full med virus og allskens skit og lort, for så å teste de forskjellige programmene. Hva fant de? Hva klarte de å ta vekk? Osv.

Hadde dette vært interresant for deg?

Vil også gjerne ha tilbakemelding hvis det er noen her som ikke vil være interrisert i å lese testen.

Har du lyst til å lage et virus som jeg kan bruke i testen? Ta en titt her!

Har du et virus som du har veldig lyst til å brenne på en cd for så å sende til meg via sneglepost? Send meg en PM!

Grunnen til at jeg poster denne posten er at det er liten grunn i å bruke mange timer på å lage en test hvis ingen gidder å lese den allikavel. :D

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, gjør det. Hadde vært veldig interesant. Har en gammel pc jeg også, men den er litt for gammel til windows xp og nye ting. Er vel 7-8 år gammel, minst :) . Men husk å vær veldig nøyaktig med testene da, slik at alle programmene får like mye virus og kose seg med :)

PS: GLEDESDREPER!!!

Lenke til kommentar

veldig interressert! :)

men da er det utrolig viktig at testen blir nøye utført da.

og visst du i tillegg legger vekt på slike ting som hvor ressurskrevende programmen er og sånt hadde det vært aldeles glimrende.

håper dette blir noe av, så jeg kan få noe håndfaste bevis og slenge i tryne på alle norton tilhengerne! :D

edit: kanskje lurt og sette opp en poll så blir det litt enklere og se interessen av dette?

Endret av phax
Lenke til kommentar
edit: kanskje lurt og sette opp en poll så blir det litt enklere og se interessen av dette?

Sant det, kan en moderator fikse det for meg?

Selvfølgelig vil testen legge vekt på ressursbruk og lignende også, og jeg vil prøve å få den helt lik for alle programmene.

Hvilke virus burde jeg legge inn? Det må være noen som ikke ødelegger maskinen helt, for da blir det ingen test. :p

Og hvilke programmer skal jeg teste? Til nå har jeg kommet opp med disse:

AVG

Norton

F-secure

Norman

Bullguard

McAfee

Avast

BitDefender

NOD32

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Du vil ha en helvettes jobb med å få alle virusene inn i maskina, iallefall de som

er verdt å teste. De største og mest vanlig virusene vil ikkje ha noen verdi,

egentlig burde det skrives nye virus for å sjekke hvordan programmene

gjenkjenner slike. Dagens kjente virus hamler alle litt større anti-virus opp med.

Ressursbruk vil nok være det viktige, siden programmene forholder seg til

omtrent samme liste med virus..

Lenke til kommentar
De største og mest vanlig virusene vil ikkje ha noen verdi,

egentlig burde det skrives nye virus for å sjekke hvordan programmene

gjenkjenner slike. Dagens kjente virus hamler alle litt større anti-virus opp med.

Det er riktig. Jeg lager et par keyloggere i Delphi og ser hvilke programmer som stopper disse.

Siden alle programmene mest sannsynlig klarer å finne alle virusene, vil det også bli viktig å teste hvilke programmer som klarer å fjerne virusene helt.

Ressursbruk blir selvfølgelig også en viktig faktor.

Lenke til kommentar

Sant det, kan en moderaotr fikse det for meg?

Selvfølgelig vil testen legge vekt på ressursbruk og lignende også, og jeg vil prøve å få den helt lik for alle programmene.

Hvilke virus burde jeg legge inn? Det må være noen som ikke ødelegger maskinen helt, for da blir det ingen test. :p

Og hvilke programmer skal jeg teste? Til nå ahr jeg kommet opp emd disse:

AVG

Norton

F-secure

Norman

Bullguard

McAfee

Avast

BitDefender

NOD32

Hei, høres bra ut, husk å ta med Antivir fra http://www.free-av.com/index.htm

Denne kjører jeg og er bank bank virus fri ;)

Mvh

Viggo Skålvik

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle fikse en poll senere (les: få en moderator til å fikse det), slik at jeg kan få med meg de viktigste programmene. Det er overflod av antivirusprogrammer på markedet, og jeg har ikke ubegrenset med tid! ;)

Edit: *Dunke meg selv i hodet og si at det heter fikse, ikke fiske*

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Hvordan planlegges det å oppdatere virusprogrammene hvis maskina er infisert av et par dusin internettblokkende virus?

Vedder en vegg på at NOD32 vinner.
NOD32 er utrolig bra ja, men det spørs om den vinner... NOD32 tar kun programmer som virkelig prøver å gjøre skade, ikke programmer som emulerer at de gjør skade. Var en virustest for ei tid tilbake som brant seg på å bruke falske virus til testing, der kom NOD32 dårlig ut da det skjønte at de var falske! Hehe, vi lever i en rar verden.

Uansett, tror at NOD32 kommer godt ut i en slik test, blant annet pga såkalt heuristisk skanning og lite ressursbruk, men om jeg vedder en vegg eller ikke kommer ann på testen. :)

Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke start en debatt om NOD32 her... :no:

Maskinen vil ikke på noe tidspunkt være koblet til nettet.

Jeg laster ned oppdateringer til antivirusprogrammet på en annen PC, og brenner en CD med det. Så installerer jeg antivirusprogrammet på testmaskinen min, for så å installere og deretter fjerne ett og ett virus. Det vil ikke på noe tidspunkt være "et par dusin internettblokkerende virus"!

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Beklager, det var ikke meningen å dra posten av sporet.

Hva med også å teste upatcha Win XP med kun antivirus installert? Burde ikke ta mange minuttene før du får første "besøket". Det er selvfølgelig litt mindre kontrollerte former og kan generere en del uønsket trafikk over internetttilkoblinga, så er ikke helt ideelt. Så til syvende og sist er det vel best med selvpåførte virus.

Høres ut som et artig prosjekt du har her. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...