Gå til innhold

er DOOM3 bedre på Linux en på Windass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nVidia er bedre (raskere) på OpenGL og vil derfor i teorien gå bedre en på Windows siden Windows kjører DirectX og Linux kjører OpenGL.

Nå kjører vel Windowsversjonen av DOOM også GL...

Ja, men gjennom DirectX.

GL *gjennom* DirectX?!?

 

GL er jo et helt eget, frittstående grafikk-API, som har heller lite med DirectX å gjøre (bortsett fra de konkurerer)?

Lenke til kommentar
Doom 3 på windows bruker DirectX for audio og input, og OpenGL for grafikk. Sånn har det også alltid vært med ID sine spill.

aha! så den bruker directINPUT og directSOUND (etc), men ikke direct3D

 

Det er litt annerledes enn GL *gjennom* direct3d...

 

DirectX er jo egentlig en haug med API'er - litt ala SDL.

Lenke til kommentar
Så lenge spillprodusenter gjør spillene brukbare i linux

nei hva trur du jeg snakker om?

jeg mente jo seff at mange spill ikke funker med linux

Selvfølgelig er det mange spill som ikke fungerer i linux når de ikke er laget for operativsystemet. Linux og Windows er to helt forskjellige operativsystemer. Og når de fleste av spillene i tillegg bruker DirectX, en proprietær Microsoft-plattform, blir det i tillegg vanskelig å porte spillene for Linux/Unix-plattformen. Du skrev at "linux suger på spill", og det kan tolkes som at Linux er uegnet for spilling, noe som er riv ruskende galt. Som noen andre påpekte her, burde du heller sagt "spill suger på linux", eller noe sånt. Selv spiller jeg Doom 3 i linux på 1280x1024 4xAA på mitt GF6800GT. Vil ikke akkurat si at Linux suger til den bruken der.

Lenke til kommentar
Så lenge spillprodusenter gjør spillene brukbare i linux

nei hva trur du jeg snakker om?

jeg mente jo seff at mange spill ikke funker med linux

Selvfølgelig er det mange spill som ikke fungerer i linux når de ikke er laget for operativsystemet. Linux og Windows er to helt forskjellige operativsystemer. Og når de fleste av spillene i tillegg bruker DirectX, en proprietær Microsoft-plattform, blir det i tillegg vanskelig å porte spillene for Linux/Unix-plattformen. Du skrev at "linux suger på spill", og det kan tolkes som at Linux er uegnet for spilling, noe som er riv ruskende galt. Som noen andre påpekte her, burde du heller sagt "spill suger på linux", eller noe sånt. Selv spiller jeg Doom 3 i linux på 1280x1024 4xAA på mitt GF6800GT. Vil ikke akkurat si at Linux suger til den bruken der.

gjør det linux bedre at det har en unskyldning for at spilla ikke funker på det?

det er vel det samme hvilken grunn det har til å ikke funke så lenge det ikke funker :nei:

Lenke til kommentar
nei, det er data begge deler, windows er det som brukes til spilling.

linux er til andre ting (gud vet hva)

Nei, nå får du gi deg. Selv om operativsystemene Windows og Linux kjører på X86, betyr ikke det at windows og linux er like. Windows og Linux er to helt forskjellige operativsystemer, og er på ingen måte kompatible med hverandre, akkurat som at XBox og PlayStation ikke er kompatible med hverandre. For å vite hva linux er, anbefaler jeg et søk på google, eller å se seg litt rundt her på forumet. Linux er meget godt egnet til spill, men det kommer ikke så mange titler portet til Linux. Riktignok er dette rimelig off-topic, men når du sprer mye generell FUD (søk på google etter betydningen), må dette oppklares.

Lenke til kommentar
gjør det linux bedre at det har en unskyldning for at spilla ikke funker på det?

det er vel det samme hvilken grunn det har til å ikke funke så lenge det ikke funker :nei:

Du om det. Den uttalelsen får stå for din regning. Hvis du mener Windows er så mye bedre, anbefaler jeg at du holder deg til det, framfor å henge her og sutre og skrike over hvor tragisk Linux er.

 

Jeg har forøvig en mistanke om at du er en av gutta som har prøvd Linux i ca 30 min; ikke fått til noe, og deretter lagt inn Windows igjen sammen med en masse "Linux er så un1337 drit azz lizzm"-snakk

 

Bare å rette meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Så lenge spillprodusenter gjør spillene brukbare i linux

nei hva trur du jeg snakker om?

jeg mente jo seff at mange spill ikke funker med linux

Jo, men hvem har skylden for at det er få spill i Linux?

de som lager spilla? :roll:

Rett. ;)

Men dette er jo fordi det ikke finnes et marked for Linux-spill. Det er tross alt ganske mye arbeid å porte spill til Linux, og så vidt jeg kan se kan det neppe være lønnsomt. Mersalget vil ikke veie opp for kostnadene. Selvsagt kan det også være flere grunner, som manglende kompetanse på Linux platformen på utviklersiden, men jeg vil anta det økonomiske aspektet er hovedgrunnen.

 

Jeg er linuxbruker selv, så jeg hadde gjerne sett at det fantes mer software for Linux, men skal vi være realistiske er det neppe marked for det (for øyeblikket).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...