Gå til innhold

Missing hal.dll - fjerne bootsector helt?

Anbefalte innlegg

Sitter her med PC'en til en kompis som har bootproblem. Forsøk på reinstallering av Windows XP Pro hjelper ikke, for når man har sletta partisjoner og lagt inn en 20GB for C: og resten for D:, samt har han en tredje disk som er bare lagring av data. Fortsetter installasjonen med å formatere C: og så kopierer inn filene, etter det skal jo PC'en reboote for så å fortsette med konfigurering.

Men da kommer det med en gang en feilmelding som sier: "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll".

Jeg har funnet noen tips på nettet ang slikt problem, men dette har ikke hjulpet. De "løsningene" som her har funnet har omtalt å gå inn i Windows XP setup recovery (trykk R under windows XP setup programmet) og har prøvd å slette boot.ini, ntldr og andre bootfiler. Har prøvd "bootcg /rebuild" og "fixboot" for å bygge opp boot sectorer igjen.

Eneste jeg sitter igjen med nå tenker jeg er å prøve å få fjerna bootsector helt og holdent. Noen som har tips på hvordan dette gjøres. Kjører btw NTFS på diskene. Har også prøvd "fdisk /mbr" uten at dette hjelper.

Håper at noen kan hjelpe til med å få wipa hele bootsector biten på disken slika t vi kan prøve å legge inn på nytt. Har også tenkt å ta med en 10GB disk fra jobben i morra for å prøve å legge inn rent på den for å se om feilmeldinga kommer opp igjen da, fjerner da begge diskene slik at bare 10GB sitter der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å sette inn en gammel Quantum Fireball LCT10 så gikk WinXP rett inn. Fjernet da de to andre hard diskene helt. Skal experimentere litt med å sette på først den ene så den andre disken som påhenger til Quantumen og se om vi får fremprovosert problemet, evt om det da går ann å reinstallere OS på quantum og den andre. I allefall så kan man nok utelukke hovedkort feil her nå tenker jeg.

Men skulle gjerne vist om hvordan man kan "formatere" bootsectorene på den disken som skal være OS. Er en 80GB samsung disc, om noen trenger hele modell betegnelsen så si ifra. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått litv i den gamle Samsungen. Så dette til info til andre med lignende problem.

Lag en bootbar win98 disk.

Få tak i fdisk og kopier den inn på disketten.

Last ned delpart.exe herfra http://www.russelltexas.com/delpart.htm og kopier den også inn på disketten. (delpart er en gammel fil fra gamle NT 3.1)

Boot opp PC'en med bootdisken stående i.

Kjør "fdisk /mbr" for å fikse master boot record.

Kjør delpart og slett partisjonen

Kjør fdisk igjen og mekk en f.eks 10GB partisjon med fat32 system (fdisk tar jo ikke ntfs så det er jo ikke aktuellt da).

Formater partisjonen og prøv å legg inn Windows XP på nytt.

Dette gikk helt fint for meg. Har ikke fått inn feilmeldingen om missing hal.dll lengre. :) Men skal kjøre flere tester på PC'en i løpet av helgen for å sjekke stabilitetet på den gamle 80GB samsung disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...